Niveles de autoconcepto y su relación con el uso de videojuegos en escolares de tercer ciclo de primaria

  1. Sánchez-Zafra, M. 1
  2. Zurita-Ortega, F. 1
  3. Ramírez-Granizo, I. 1
  4. Puertas-Molero, P. 1
  5. González-Valero, G. 1
  6. Ubago-Jiménez, J. L. 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2019

Volume: 11

Issue: 1

Pages: 43-54

Type: Article

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

During the last years, new technologies have become a part of the lives of children, both in and out school. The main objective of this research is to describe the levels of self-concept, gender and new technologies in third grade primary school students. It also aims to relate the psychosocial levels with the rest of parameters. A hundred and seventy students aged between 10 and 12 participated in the research. These students have also answered 3 tests carried out in several Andalusian schools: AF-5, CERV and an auto registration form. The data of the research have been analyzed with the software SPSS 22.0. The research concluded that most part of the students do not have any problems related to the new technologies. Nevertheless, a small minority presents severe problems and it was also found that boys play more video games than girls. It was also concluded that children present a lower emotional self-concept in comparison with the other levels. Students with the lowest levels of self-concept are those who suffer severe problems related to video games.

Bibliographic References

  • Aguilar, M. (2012). Aprendizaje y Tecnologías de Información y Comunicación: Hacia nuevos escenarios educativos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(2), 801-811.
  • Badia, M.M., Clariana, M, Gotzens, C, Cladellas, R. y Dezcallar, T. (2015). Videojuegos, televisión y rendimiento académico en alumnos de primaria. Revista de medios y educación, 46, 25-38. doi: 10.12795/pixelbit.2015.i46.02
  • Baptista, M. N., Rigotto, D. M., Cardoso, H. F. y Martín, F. J. (2012). Soporte social, familiar y autoconcepto: relación entre los constructos. Psicología desde el Caribe, 29(1), 1-18.
  • Beranuy, M., Chamarro, A., Graner, C. y Carbonell, X. (2009). Validación de dos escalas breves para evaluar la adicción a Internet y el abuso de móvil. Psicothema, 21, 480-485.
  • Cachón, J., Cuervo, C., Zagalaz, M. L. y González, C. (2015). Relación entre la práctica deportiva y las dimensiones del autoconcepto en función del género y la especialidad que cursan los estudiantes del grado de Magisterio. Journal of Sport and Health Research, 7(3), 257-266.
  • Castro, M., Martínez, A., Zurita, F., Chacón, R., Espejo, T. y Cabrera, A. (2015). Uso de videojuegos y su relación con las conductas sedentarias en una población escolar y universitaria. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 6(1), 40– 51. doi: 10.12795/pixelbit.2017.i50.07
  • Castro-Sánchez, M., Linares-Manrique, M., Sanromán-Mata, S. y Pérez-Cortés, A. J. (2017). Análisis de los comportamientos sedentarios, práctica de actividad física y uso de videojuegos en adolescents. Sportis, 3(2), 241-255 doi: 10.17979/sportis.2017.3.2.1746
  • Chacón, F., Padial, R., Yedra, S., Bretón, S., Cepero, M. y Zurita, F. (2017). Relación entre el rendimiento académico y autoconcepto en jugadoras de baloncesto de categoría cadete en competición nacional extraescolar. Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 6(2), 75-80.
  • Chacón, R., Zurita, F., Castro, M., Espejo, T., Martínez-Martínez, A. y Linares, M. (2016). Estudio sobre la aplicabilidad de exergames para la mejora de los índices de obesidad y la imagen corporal en escolares. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 11(1), 97-105.
  • Cobo, J. C. (2009). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. Zer, 14(27), 295-318.
  • Del Moral, M. E., Fernández, L. C. y Guzmán, A. P. (2015). Videojuegos: Incentivos Multisensoriales Potenciadores de las Inteligencias Múltiples en Educación Primaria. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 13(2), 243-270. doi: 10.14204/ejrep.36.14091
  • Echeburúa, E. y De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 9196. doi: 10.20882/adicciones.196
  • Espejo, T., Chacón, R., Castro, M., Martínez, A., Zurita, F. y Pinel, C. (2015). Análisis descriptivo del uso problemático y hábitos de consumo de los videojuegos con relación al género en estudiantes universitarios. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(3), 85-93. doi: 10.17398/1695-288X.14.3.85
  • Estévez, A., Herrero, D., Sarabia, I. y Jáuregui, P. (2014). El papel mediador de la regulación emocional entre el juego patológico, uso abusivo de Internet y videojuegos y la sintomatología disfuncional en jóvenes y adolescentes. Adicciones, 26(4), 282-290.
  • Estévez, M. (2012). Relación entre la insatisfacción con la imagen corporal, autoestima, autoconcepto físico y composición corporal en el alumnado de segundo ciclo de Educación Secundaria de la ciudad de Alicante. (Tesis Doctoral). Universidad de Granada.
  • Festorazzi, V. S., Castañeiras, C. E. y Posada, M. C. (2011). Attachment styles and selfconcept: Basic for positive adolescence. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 1, 27-42.
  • Fuentes, M. C., García, J. F., Gracia, E. y Lila, M. (2011). Autoconcepto y ajuste psicosocial en la adolescencia. Psicothema, 23(1), 7-12.
  • Fundación Pfizer. (2009). La Juventud y las Redes Sociales en Internet. Informe de resultados de la encuesta. Recuperado de: https://www.fundacionpfizer.org/sites/default/fil es/pdf/INFORME_FINAL_Encuesta_Juventud_ y_Redes_Sociales.pdf
  • García, F. y Musitu, G. (1999). AF%: Autoconcepto Forma 5. Madrid: TEAEdiciones.
  • Gil-Juárez, A., Feliu, J. y Vitores, A. (2010). Performatividad Tecnológica de Género: Explorando la Brecha Digital en el mundo del Videojuego. Quaderns de Psicología, 12(2), 209-226.doi: 10.5565/rev/qpsicologia.758
  • Goñi, E. y Infante, G. (2010). Actividad físicodeportiva, autoconcepto físico y satisfacción con la vida. European Journal and Psychology, 3(2), 199-208.
  • Goñi, E., Fernández, A. y Infante, G. (2012). El autoconcepto personal: diferencias asociadas a la edad y al sexo. Aula abierta, 40(1), 39-50.
  • Harman, J., Hansen, C., Cochran, M. y Lindsey, C. (2005). Liar liar: Internet faking but not frequency of use affects social skills, selfesteem, social anxiety, and agression. CyberPsychology y Behaviour, 1, 1-6. Doi: 10.1089/cpb.2005.8.1
  • León, J., Núñez, J. L. Domínguez, E. G. y Martín-Albo, J. (2013). Motivación intrínseca, autoconcepto físico y satisfacción con la vida en practicantes de ejercicio físico: Análisis de un modelo de ecuaciones estructurales en el entorno de la programación. Revista Iberoamericana de Psicología del ejercicio y el deporte, 8(1), 39-58.
  • Lloret, D., Cabrera, V. y Sanz, Y. (2013). Relaciones entre hábitos de uso de videojuegos, control parental y rendimiento escolar. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 237248.Doi:10.17979/sportis.2017.3.2.1746
  • Louise, T., Hernández, A., Reigal, R. E. y Morales, V. (2016). Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes. Retos, 29, 61-65.
  • Marco, C. y Chóliz, M. (2014). Tratamiento cognitive-conductual de la adicción a videojuegos de rol aonline: fundamentos de propuesta de tratamiento y estudio de caso. Anales de psicología, 30(1), 46-55. doi: 10.6018/analesps.30.1.150851
  • Micó-Cabrián, P. y Cava, M. J. (2013). Intercultural sensitivity, empathy, self-concept and satisfaction with life in primary school students. Infancia y Aprendizaje, 37(2), 342-367.
  • Molero, D., Zagalaz-Sánchez, M. L. y CachónZagalaz, J. (2013). Estudio comparativo del autoconcepto físico a lo largo del ciclo vital. Revista de Psicología del Deporte, 22, 135-142.
  • Moncada, J. y Chacón, Y. (2012). El efecto de los videojuegos en variables sociales, psicológicas y fisiológicas en niños y adolescentes. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 21, 43-49.
  • Morelato, G., Maddio, S. y Valdéz, J. L. (2011). Autoconcepto en Niños de Edad Escolar: El papel del maltrato infantil. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 20(2), 151-159.
  • Murgui, S., García, C. y García, A. (2016). Efecto de la práctica deportiva en la relación entre las habilidades motoras, el autoconcepto físico y el autoconcepto multidimensional. Revista de Psicología del deporte, 22(1), 19-25.
  • Pérez, R., Rumoroso, A. M. y Brenes C., (2009). El Uso de Tecnologías de la Información y la Comunicación de Sí Mismo en Adolescentes Costarricenses. Revista Interamericana de Psicología, 43(3), 610-617.
  • Pinilla, V. E., Montoya, D. M., Dussán, C., y Hernández, J. S. (2014). Autoconcepto en una muestra de estudiantes universitarios de la ciudad de Manizales. Hacia la Promoción de la Salud, 19, 114-127.
  • Renau, V., Oberst, U. y Carbonell-Sánchez, X. (2013). Construcción de la identidad a través de las redes sociales online: una mirada desde el construccionismo social. Anuario de Psicología, 43(2), 159-170.
  • Rodríguez-Fernández, A., Ramos-Díaz, E., Ros, I., Fernández-Zabala, A. y Revuelta, L. (2016). Bienestar subjetivo en la adolescencia: el papel de la resiliencia, el autoconcepto y el apoyo social percibido. Suma psicológica, 23, 60-69. doi: 10.1016/j.sumpsi.2016.02.002
  • Salum-Fares, A., Marín, R. y Reyes, C. (2011). Relevancia de las dimensiones del autoconcepto en estudiantes de escuelas secundarias de ciudad Victoria, Tamaulipas. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(2), 255-272.
  • Sánchez-Alcaraz, B. J. y Gómez, A. (2014). Autoconcepto físico en una muestra de estudiantes de primaria y su relación con el género y la práctica deportiva extraescolar. Revista de Ciencias del Deporte, 10(2), 113-120.
  • Sedeño, A. (2010). Videojuegos como dispositivos culturales: las competencias espaciales en educación. Revista Científica de Educomunicación, 34(17), 183-189. Doi: 10.3916/C34-2010-03-018
  • Simons, J., Capio, C. M., Adriaenssens, P., Delbroek, H. y Vandenbussche, I. (2012). Selfconcept and physical self-concept in psychiatric children and adolescents. Research in Developmental Disabilities, 33, 874-881.Doi: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2011.12.012
  • Zurita, F., Castro, M., Álvaro, J. I., Rodríguez, S. y Pérez, A. J. (2016). Autoconcepto, Actividad física y Familia: Análisis de un modelo de ecuaciones estructurales. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 97-104.