Propuesta didáctica“Preparamos el Camino de Santiago”

  1. Juan Manuel Luque Bueno
  2. Manuel Herrador Colmenero 1
  3. Amador Jesús Lara Sánchez 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Habilidad Motriz: revista de ciencias de la actividad física y del deporte

ISSN: 1132-2462

Year of publication: 2020

Issue: 55

Pages: 30-41

Type: Article

More publications in: Habilidad Motriz: revista de ciencias de la actividad física y del deporte

Abstract

To increase physical activity levels in children and adolescents is really important due to progressive sedentary lifestyles. As a source of physical activity, it is important to promote active commuting, to school and to other destinations, as it has been shown through numerous studies that active displacement brings great benefits in children and adolescent boys and girls. Therefore, the purpose of this teaching unit is to promote active commuting to school through recreational activities and with the use of ICT as an element to increase the motivation of students. Through content of the Camino de Santiago as atmosphere for the teaching unit and the use of a mobile application, we will develop travel activities in school and nonschool hours whose purpose is to promote active transport.

Bibliographic References

  • Aires, L., Pratt, M., Lobelo, F., Santos, R. M., Santos, M. P., & Mota, J. (2011). Associations of Cardiorespiratory Fitness in Children and Adolescents With Physical Activity, Active Commuting to School, and Screen Time. Journal of Physical Activity and Health, 8(s2), S198–S205.
  • Aylin, P., Williams, S., & Bottle, A. (2005). Obesity and type 2 diabetes in children, 1996-7 to 2003-4. British Medical Journal (Clinical Research Ed.), 331(7526), 1167.
  • Bastos, A. A., González Boto, R., Molinero González, O., & Salguero del Valle, A. (2005). Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte / International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport (Vol. 5).
  • Beltrán-Carrillo, V. J. Devís-Devís, J., y Peiró-Velert, C. (2012). Actividad física y sedentarismo en adolescentes de la Comunidad Valenciana. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte.
  • Buhring B, K., Oliva M, P., & Bravo C, C. (2009). Determinación no experimental de la conducta sedentaria en escolares. Revista Chilena de Nutrición, 36(1), 23–30.
  • Cantallops Ramón, J., Ponseti Verdaguer, F. J., Vidal Conti, J., Borràs Rotger, P. A., Palou Sampol, P. (2012). Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación.
  • Cigarroa, I., Sarqui, C., & Zapata Lamana, R. (2016). Efectos del sedentarismo y obesidad en el desarrollo psicomotor en niños y niñas: Una Revisión de la Actualidad Latinoamericana. Universidad y Salud, 18(1), 156.
  • Chillón, P., Evenson, K. R., Vaughn, A., & Ward, D. S. (2011). A systematic review of interventions for promoting active transportation to school. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 8(1), 10.
  • Chillon, P., Ortega, F. B., Ruiz, J. R., Perez, I. J., Martin-Matillas, M., Valtuena, J., y cols. (2009). Socio-economic factors and active commuting to school in urban Spanish adolescents: the AVENA study. The European Journal of Public Health, 19(5), 470–476.
  • Chillón, P., Panter, J., Corder, K., Jones, A. P., & Van Sluijs, E. M. F. (2015). A longitudinal study of the distance that young people walk to school. Health & Place, 31, 133–137. Chillón, P., Ortega, F. B., Ruiz, J. R., De Bourdeaudhuij, I., MartínezGómez, D., Vicente-Rodriguez, G. y cols. HELENA study group. (2011). Active commuting and physical activity in adolescents from Europe: results from the HELENA study. Pediatric Exercise Science, 23(2), 207–17.
  • Chillón, P., Villén-Contreras, R., Pulido-Martos, M., & Ruiz, J. R. (2017). Desplazamiento activo al colegio, salud positiva y estrés en niños españoles. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias Del Deporte, 6(1), 117.
  • Decreto por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía (111/2016). (2016, 14 de junio). Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 122, 2016, 28 de junio.
  • Decreto por el que se regula el calendario y la jornada escolar en los centros docentes, a excepción de los universitarios. (301/2009). (2009, 14 de julio). Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 139, 2009, 20 de julio.
  • Echeburúa Odriozola, E. (2012). Revista española de drogodependencias. Revista española de drogodependencias, ISSN 0213-7615, No. 4, 2012, págs. 435-448. Asociación de Médicos y otros Profesionales (Drogalcohol).
  • Healy, G. N., & Owen, N. (2010). Conducta sedentaria y biomarcadores del riesgo cardiometabólico en adolescentes: un problema científico y de salud pública emergente. Revista Española de Cardiología, 63(3), 261–264.
  • Herrador-Colmenero, M., VillaGonzález, E., & Chillón, P. (2017). Children who commute to school unaccompanied have greater autonomy and perceptions of safety. Acta Paediatrica, 106(12), 2042– 2047.
  • Huertas-Delgado, F. J., HerradorColmenero, M., Villa-González, E., Aranda-Balboa, M. J., Cáceres, M. V., Mandic, S., & Chillón, P. (2017). Parental perceptions of barriers to active commuting to school in Spanish children and adolescents. European Journal of Public Health, 27(3), 416–421.
  • Hume, C., Timperio, A., Salmon, J., Carver, A., Giles-Corti, B., & Crawford, D. (2009). Walking and Cycling to School. American Journal of Preventive Medicine, 36(3), 195– 200.
  • Instituto Nacional de Estadistica. (2017). Censo de población de Jaén. (Spanish Statistical Office).
  • Janssen, I., Katzmarzyk, P. T., Boyce, W. F., Vereecken, C., Mulvihill, C., Roberts, C. y cols. (2005). Comparison of overweight and obesity prevalence in school-aged youth from 34 countries and their relationships with physical activity and dietary patterns. Obesity Reviews, 6(2), 123–132.
  • Larouche, R., Saunders, T. J., John Faulkner, G. E., Colley, R., & Tremblay, M. (2014). Associations between Active School Transport and Physical Activity, Body Composition, and Cardiovascular Fitness: A Systematic Review of 68 Studies. Journal of Physical Activity and Health, 11(1), 206–227.
  • Ley Orgánica de Educación (2/2006). (2006, 3 de Mayo). Boletín Oficial del Estado, 106, 2006, 4 de Mayo.
  • Ley Orgánica para la mejora de la calidad educativa (8/2013). (2013, 9 de Diciembre). Boletín Oficial del Estado, 295, 2013, 10 de Diciembre.
  • Marshall, J. D., Wilson, R. D., Meyer, K. L., Rajangam, S. K., McDonald, N. C., & Wilson, E. J. (2010). Vehicle Emissions during Children’s School Commuting: Impacts of Education Policy. Environmental Science & Technology, 44(5), 1537–1543.
  • McGill, H. C., McMahan, C. A., Herderick, E. E., Malcom, G. T., Tracy, R. E., & Strong, J. P. (2000). Origin of atherosclerosis in childhood and adolescence. The American Journal of Clinical Nutrition, 72(5), 1307s–1315s.
  • Oja, P., Bull, F. C., Fogelholm, M., & Martin, B. W. (2010). Physical activity recommendations for health: what should Europe do? BioMed Central Public Health, 10(1), 10.
  • Organización Mundial de la Salud (2013). Recomendaciones mundiales sobre la actividad física para la salud. Recuperado el 20 de mayo de 2017. https://www.who. int/dietphysicalactivity/factsheet_ recommendations/es/.
  • Orden por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato (ECD/65/2015). (2015, 21 de Enero). Boletín Oficial del Estado, 25, 2015, 29 de Enero.
  • Orden por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía, se regulan determinados aspectos de la atención a la diversidad y se establece la ordenación de la evaluación del proceso de aprendizaje del alumnado. (2016, 14 de julio). Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 144, 2016, 28 de julio.
  • Oviedo, G., Sánchez, J., Castro, R., Calvo, M., Sevilla, J., Iglesias, A. y Guerra, M. (2013). Niveles de actividad física en población adolescente: estudio de caso. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (23), 43-47.
  • Panter, J. R., Jones, A. P., van Sluijs, E. M. F., & Griffin, S. J. (2010). Attitudes, social support and environmental perceptions as predictors of active commuting behaviour in school children. Journal of Epidemiology and Community Health, 64(1), 41–8.
  • Ramos, P., Jiménez-Iglesias, A., Rivera, F., & Moreno, C. (2016). Evolución de la práctica de la actividad física en losadolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de La Actividad Física y Del Deporte, 62(2016), 335–353.
  • Real Decreto por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato (1105/2014). (2014, 26 de diciembre). Boletín Oficial del Estado, 3, 2015, 3 de Enero.
  • Roberts, C., Currie, C., Samdal, O., Currie, D., Smith, R., & Maes, L. (2007). Measuring the health and health behaviours of adolescents through cross-national survey research: recent developments in the Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study. Journal of Public Health, 15(3), 179–186.
  • Rodríguez-López, C., Salas-Fariña, Z. M., Villa-González, E., BorgesCosic, M., Herrador-Colmenero, M., Medina-Casaubón, J. y cols. (2017). The Threshold Distance Associated With Walking From Home to School. Health Education & Behavior, 44(6), 857–866.
  • Rodríguez-López, C., & VillaGonzález, E., & Pérez-López, I., & Delgado-Fernández, M., & Ruiz, J., & Chillón, P. (2013). Los factores familiares influyen en el desplazamiento activo al colegio de los niños españoles. Nutrición Hospitalaria, 28 (3), 756-763.
  • Rué Rosell, L., & Serrano Alfonso, M. (2014). Educación Física y promoción de la salud: estrategias de intervención en la escuela. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (25), 186-191.
  • Ruiz-Ariza, A. De la Torre-Cruz, M. J., Suárez-Manzano, S. y Martínez López, E. J. (2017). El desplazamiento activo al Centro educativo influye en el rendimiento académico de las adolescentes españolas. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF).
  • Ruiz-Ariza, A., Ruíz Ruíz, J., Torre Cruz, M. J. de la, & Martínez López, E. J. (2013). Análisis descriptivo del tipo y tiempo de desplazamiento semanal empleado por los adolescentes para ir y volver del instituto. Asociación Española de Deportes Colectivos. Revista Internacional de Deportes Colectivos, págs. 511-525.
  • Ruiz-Ariza, A., De la Torre-Cruz, M. J., Redecillas-Peiró, M. T. y Martínez López, E. J. (2015). Influencia del desplazamiento activo sobre la felicidad, el bienestar, la angustia psicológica y la imagen corporal en adolescentes.
  • Seddon, Caroline. (2005). Preventing childhood obesity. British Medical Association.
  • Strong, W. B., Malina, R. M., Blimkie, C. J. R., Daniels, S. R., Dishman, R. K., Gutin, B. y cols. (2005). Evidence Based Physical Activity for Schoolage Youth. The Journal of Pediatrics, 146(6), 732–737.
  • Tammelin, T., Näyhä, S., Laitinen, J., Rintamäki, H., & Järvelin, M.-R. (2003). Physical activity and social status in adolescence as predictors of physical inactivity in adulthood. Preventive Medicine, 37(4), 375–381.
  • Trujillo Sáez, F., Conecta 13., & Álvarez Jiménez, D. (2014). Artefactos Digitales : una escuela digital para la educación de hoy. Graó.
  • Villa González, E., Pérez, I. J., Ruíz Ruíz, J., Delgado Fernández, M., & Chillón Garzón, P. (2014). El Desplazamiento Activo al Colegio. Tándem: Didáctica de la educación física, 46, 24-32.
  • Villa-González, E., Rodríguez-López, C., Huertas Delgado, F., Tercedor, P., Ruiz, J., & Chillón, P. (2012). Factores personales y ambientales asociados con el desplazamiento activo al colegio de los escolares españoles. Revista de Psicología del Deporte, 21 (2), 343-349.
  • Villa-González, E., Ruiz, J. R., & Chillón, P. (2015). Associations between Active Commuting to School and Health-Related Physical Fitness in Spanish School-Aged Children: A Cross-Sectional Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 12(9), 10362–73.
  • Villa-González, E., Ruiz, J. R., Ward, D. S., & Chillón, P. (2016). Effectiveness of an active commuting school-based intervention at 6-month follow-up. European Journal of Public Health, 26(2), 272–276.