Programa psicoeducativo dirigido a personas afectadas por trastorno mental grave
- Pedro Ángel Palomino Moral 1
- María Teresa Jiménez Oviedo 2
- Marina Baena Domingo 2
- Virginia Baena Domingo 2
- 1 Profesor Titular Universitario. Departamento de Enfermería. Universidad de Jaén, España
- 2 Alumna de la Diplomatura de Enfermería. Departamento de Enfermería. Universidad de Jaén. Voluntarias del Programa UJA-FAISEM. Jaén, España
ISSN: 1885-0219
Año de publicación: 2011
Volumen: 7
Número: 14
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Presencia: Salud mental, investigación y humanidades
Resumen
During the academic year 2009-2010, Jaen University and the Andalusian Public Foundation for Social Integration of persons with mental illness have developed a volunteer program aim for psychoeducational intervention of people affected by severe mental disorders. This program aimed to help to improve the quality of life of users by promoting physical exercise and relaxation. This program was carried out by nursing students. Results were evaluated through a qualitative approach and we used focus group technique, through it, users commented their perceived benefits, difficulties in the participation and suggestions of improvement. Results showed improvements in perceived quality of life, social and comunication skills.
Referencias bibliográficas
- Gómez de Lara Valmisa, Eulalio (Coord.) II Plan Andaluz de Salud Mental de Andalucía 2008-2012. Recursos para la atención a las personas con enfermedad mental en Andalucía. Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Salud, 2008.
- Pies, R.W. Manual de psicofarmacología básica. Barcelona: Masson, 2000.
- Schalock, R. Verdugo, M. A. Calidad de vida. Manual para profesionales de la educación, salud y servicios sociales. Madrid: Alianza Editorial, 2003.
- Wolfensberger, Wolf. The principle of pormalization in human services. Toronto: National Institute on Mental Retardation, 1972.
- Escuela Andaluza de Salud Pública. Informes estratégicos "La UE y el SSPA". La promoción de la salud mental en Europa. Nº 1. Granada: Escuela Andaluza de Salud Pública, 2005.
- Shumaker, S. Naughton, M .The international assessment of health-related quality of life: a theoretical perspective. The international assessment of health-related quality of life: theory, translation, measurement and analysis. Oxford: Rapid Communications, 2005.
- Escuela Andaluza de Salud Pública. Guía para el desarrollo de la técnica de grupo focal. Granada: Escuela Andaluza de salud Pública, 2001.