Arte y feminismo en el espacio públicode lo perdurable a lo efímero. Algunos ejemplos del siglo XXI en España.

  1. Laura Luque Rodrigo
Zeitschrift:
Atrio. Revista de Historia del Arte

ISSN: 0214-8293 2659-5230

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: No solo musas. Mujeres creadoras en el arte iberoamericano. Eunice Miranda Tapia ed.

Nummer: 1

Seiten: 55-65

Art: Artikel

DOI: 10.46661/ATRIO.4480 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Atrio. Revista de Historia del Arte

Zusammenfassung

This text touches on several examples of Spanish female artists of the 21st century. Public space throughout history, especially in contemporary history has been where their demands have taken place, allowing our society to progress towards democracy and freedom. It has been notably challeng-ing for women to be able to take over this space. Nevertheless, and since the French Revolution, these women have been out on the streets claiming their social rights. They were not indifferent towards artis-tic manifestations and united to this fight through urban art, initiatives, urbanism, and posters. Nowadays, these initiatives have become collective due to the power of another public space platform, social media, allowing feminist art to empower the streets without any difficulties.

Bibliographische Referenzen

  • Burbano, Andrea. “Ideas para una mejor vida urbana.” Conferencia TEDx Universidad Piloto, YouTube, video, 10 de diciembre de 2014. Consultada el 24 de mayo de 2019. https://www.youtube.com/watch?v=960GlVnkTfM&t=18s
  • Diputació de Girona. “Carta europea de la mujer.” Consultada el 24 de mayo de 2019. http://www.ddgi.cat/participaciociutadana/material/curs200912/AAVV_La_Carta_Europea_de_la_Mujer_en_la_Ciudad.pdf
  • Elkin, Laura. Flâneuse, Women Walk the City. Barcelona: Penguin Random House, 2016.
  • Fernández Quesada, Blanca. “Nuevos lugares de intención. Intervenciones artísticas en el espacio urbano como una de las salidas a los circuitos convencionales: Estados Unidos 1965-1995.” Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 1999. https://eprints.ucm.es/1754/1/T23914.pdf
  • Ganz, Nicholas. Graffiti mujer: arte urbano de los cinco continentes. Barcelona: Gustavo Gili, 2006.
  • García Valero, Eva. “12 calles de Barcelona se feminizan.” El País, 8 de marzo de 2017, Feminismo. https://elpais.com/elpais/2017/03/03/seres_urbanos/1488543904_239353.html
  • Gutiérrez, María Laura. “Arte, tecnología, género y espacio público. Un análisis a través de las obras de Jenny Holzer y Bárbara Kruger.” Prometeica, no.15 (2017): 17-30.
  • Janés, Clara. Guardar la casa y cerrar la boca. Madrid: Siruela, 2015.
  • León, Fray Luis de. La Perfecta Casada. XV. 1584. Consultada el 24 de mayo de 2019. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-perfecta-casada--0/html/01e93f60-82b2-11df-acc7-002185ce6064_3.html
  • Luque Rodrigo, Laura y Mantas Fernández, Rafael. “La mujer en el espacio pintado. De la Edad Moderna a la Contemporánea.” Asparkía, no. 21 (2009): 47-64.
  • Merezco una calle. Consultada el 24 de mayo de 2019. https://www.merezcounacalle.com/
  • Noguera Fernández, Albert. “Los feminismos y la división espacio-género.” En VII Congreso virtual sobre Historia de Las Mujeres. Asociación de Amigos del Archivo Histórico Diocesano de Jaén, 623-42. Jaén: AHPJ, 2015.