Análisis a través de modelaje estructural de la relación entre prácticas docentes, pluriculturalidad e inclusión educativa

  1. De Barros Camargo, Claudia 1
  2. Hernández Fernández, Antonio 2
  3. Ortiz Cobo, Mónica 1
  1. 1 Universidad de Granada, España
  2. 2 Universidad de Jaén, España
Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2021

Issue Title: El necesario eclecticismo en formación del profesorado

Volume: 24

Issue: 1

Pages: 87-99

Type: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.436051 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Abstract

This article aims to analyze the relationship between teaching practices from the perspective of multiculturalism and educational inclusion. The research design is non-experimental, explanatory and correlational. A Likert scale validated in construct and content has been used. The sample is 1575 participants (university students and teachers). An Exploratory Factor Analysis was performed to validate the construction of the scale and a P (Pearson) correlation. The modeling through structural equations allows us some conclusions, among them that the practices of the teaching staff should have a pluricultural and inclusive character, being two aspects that influence the practices, without their linkage being relevant.

Bibliographic References

  • Angulo Martínez, A. (2014). Propuesta de intervención de Educación Intercultural en el aula de Educación Infantil. (Trabajo de fin de grado). Universidad de Valladolid: España. Recuperado de: https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/5045/1/TFG-B.386.pdf .
  • Ainscow, M. (2017). Haciendo que las escuelas sean inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista de Educación Inclusiva 5 (1): 39-49.
  • Arnaiz, P. (2020). Las escuelas son para todos. Siglo Cero, 27(2), 25-34. Retirado: http://www.inclusioneducativa.org/content/documents/Escuelas_Para_Todos.pdf. En 15 jan. 2020.
  • Cachón,J., Sánchez, M., Sanabrias, M.D., Zagalaz, M.L. (2020). Análisis de las expectativas de los estudiantes del Grado de Educación Primaria sobre la enseñanza-aprendizaje de la Educación Física escolar. Revista Interuniversitaria de Formación Profesorado, 95, (34), 11-28.
  • De Barros, C. & Hernández, A. (2018). Educación inclusiva. Jaén: Masquelibros.com
  • Fisher, R.A. (1949). Métodos estadísticos para investigadores. Madrid: Aguilar.
  • George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update. Boston: Allyn & Bacon.
  • Iraossi, G. (2006). The Power of Survey Design: A User's Guide for Managing Surveys, Interpreting Results, and Influencing Respondents. Washington, D. C.: The World Bank.
  • Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39, 31–36.
  • Kaplan, D. (2000). Structural equation modeling: Foundations and extensions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Kline, R. (2005). Principles and practices of structural equation modeling (2n ed.). New York: Guilford Press.
  • Leiva, J. (2017). Las esencias de la Educación Intercultural. Archidona (Málaga): Aljibe.
  • Malla, F. & Zabala, I. (1978). La previsión del futuro en la empresa (III): el método Delphi. Estudios Empresariales, 39, 13-24.
  • Mengual, S. (2011). La importancia percibida por el profesorado y el alumnado sobre la inclusión de la competencia digital en educación Superior (Doctoral thesis, Universidad de Alicante).
  • Ortiz Cobo, M. & Bianco, R. (2020). ¿Está en crisis la Mediación Intercultural Escolar? Estudio longitudinal desde una visión sociológica, Revista de Sociología de la Educación-RASE, vol. 13 nº 3. ISSN: 2605-1923 (anterior ISSN: 1988-7302).
  • Ramos Feijoo, C. & Huete García, A. (2016). La educación inclusiva, ¿un bien necesario o una asignatura pendiente? Prisma Social, (16),251-277. Consulta 15 de mayo de 2020. ISSN: Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3537/353747312007
  • UNESCO. (2017). A guide for ensuring inclusion and equity in education. Paris: UNESCO.
  • UNESCO (2019). Informe Global de Seguimiento sobre Educación en el mundo.París: UNESCO, 425-436.