The educational inclusion in physical education, design and validation of the EF-IDAN2019 Questionnaire

  1. ADRIÁN JESÚS RICOY-CANO 1
  2. ANTONIO HERNÁNDEZ-FERNÁNDEZ 1
  3. CLAUDIA DE BARROS-CAMARGO 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revista:
Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

ISSN: 1988-5202

Año de publicación: 2020

Volumen: 15

Número: 3

Páginas: 661-681

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/JHSE.2020.153.16 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

Resumen

The processes of educational inclusion of students with disabilities in the ordinary system have had a direct impact on pedagogical practices. It is considered that future teachers specialized in physical education should have extensive knowledge in attention to diversity and physical neuroeducation. The general objective of this study is to analyse if it is possible to design and validate the EF-IDAN2019 questionnaire in university students. To respond to this objective, a research process based on the quantitative paradigm is carried out. For the validation of the instrument, we have the participation of a sample of n = 359 university students. The analysis of results confirms our dimensions, and, on the other hand, reduces the initial questionnaire to six dimensions, obtaining at the end a new questionnaire of 24 items with high reliability indexes (Cronbach's Alpha = 0.986). The factor analysis can be done because a significant result is obtained in the KMO test = 0.771. Bartlett's sphericity test confirms that the factorial model is adequate. The values of kurtosis and asymmetry, as well as the standard deviation, support the factorial analysis. Based on these results, it can be concluded that it is possible to design and validate the EF-IDAN2019 questionnaire in university students.

Referencias bibliográficas

  • Alquraini, T., & Gut, D. (2012). Critical components of successful inclusion of students with severe disabilities: literature review. International Journal of Special Education, 27(1), 1-14.
  • Barber, W. (2016). Inclusive and accessible physical education: rethinking ability and disability in pre-service teacher education. Sport, Education and Society, 23(6), 520–532. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1269004
  • Bisquerra, R. (1989). Métodos de Investigación Educativa. Guía práctica. Barcelona: Ceac.
  • Block, M. E. (1995). Development and Validation of the Children’s Attitudes Toward Integrated Physical Education–Revised (CAIPE–R) Inventory. Adapted Physical Activity Quarterly, 12(1), 60–77. https://doi.org/10.1123/apaq.12.1.60
  • Block, M. E., & Obrusnikova, I. (2007). Inclusion in physical education: a review of the literature from 1995–2005. Adapted Physical Activity Quarterly, 24, 103-124. https://doi.org/10.1123/apaq.24.2.103
  • Chandler, J. P., & Greene, J. L. (1995). A statewide survey of adapted physical education service delivery and teacher in-service training. Adapted Physical Activity Quarterly, 12(3), 262-274. https://doi.org/10.1123/apaq.12.3.262
  • Colmenero, M.J. & Pegalajar, M.C. (2015). Cuestionario para futuros docentes de Educación Secundaria acerca de las percepciones sobre atención a la diversidad: Construcción y validación del instrumento. Estudios sobre Educación, 29(1), 165-189. https://doi.org/10.15581/004.29.165-189
  • Díaz de Rada, V. (2002). Tipos de encuestas y diseños de investigación. Pamplona: Universidad Pública de Navarra.
  • Díaz del Cueto, M. (2009). Percepción de competencia del profesorado de Educación Física e inclusión. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 9 (35), 322-348. Retrieved from http://cdeporte.rediris.es/revista/revista35/artpercepcion152.htm
  • García, M, Alvira, F., Alonso and Escobar (2015). El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza editorial.
  • García L., Fernández S. (2008). Procedimiento de aplicación del trabajo creativo en grupo de expertos. Energética, 29(2), 46-50.
  • George D., Mallery P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update. Boston: Allyn & Bacon.
  • Iraossi, G. (2006). The Power of Survey Design: A User's Guide for Managing Surveys, Interpreting Results, and Influencing Respondents. Washington, D. C.: The World Bank. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-6392-8
  • Jiménez-Monteagudo, M.L. & Hernández-Álvarez, J.L. (2013). La formación inicial para una Educación Física inclusiva: situación, prospectiva y competencias / Initial teacher training for inclusive physical education: status, future and competencies. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13 (51), 471-494. Retrieved from https://revistas.uam.es/rimcafd/article/view/3962
  • Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39, 31–36. https://doi.org/10.1007/bf02291575
  • López, A. (2008). La moderación de la habilidad diagnóstico patológico desde el enfoque histórico cultural para la asignatura Patología Veterinaria. Revista Pedagógica Universitaria, 13(5), 51-71.
  • Macías-García, D.; González-López, D. (2018). Systematization of the educational demands of the professor of physical education at work with pupil with limitations on mobility to start of the application of a factorial analysis exploratory. Journal of Sport and Health Research. 10(supl 1): 155-162.
  • Malla, F., Zabala, I. (1978). La previsión del futuro en la empresa (III): el método Delphi. Estudios Empresariales, 39, 13-24.
  • Maureira, F. (2018). Principios de Neuroeducación Física (2ª edición). La Nueva Ciencia Del Ejercicio. Madrid, España: Bubok Publishing SL.
  • Mengual, S. (2011). La importancia percibida por el profesorado y el alumnado sobre la inclusión de la competencia digital en educación Superior (Doctoral thesis, Universidad de Alicante).
  • Murphy, N. A., & Carbone, P. S. (2008). Promoting the participation of children with disabilities in sports, recreation, and physical activities. Pediatrics, 121(5), 1057-1061. https://doi.org/10.1542/peds.2008-0566
  • Ocete Calvo, C., Pérez Tejero, J., & Coterón López, J. (2015). Propuesta de un programa de intervención educativa para facilitar la inclusión de alumnos con discapacidad en educación física (Propose of an educative intervention program for inclusion of children with disability in general physical education). Retos, 0(27), 140-145. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34366
  • Pérez Tejero, J., Reina Vaíllo, R., & Sanz Rivas, D. (2012). La Actividad Física Adaptada para personas con discapacidad en España: perspectivas científicas y de aplicación actual. (Adapted Physical Activity for people with disability in Spain: scientific perspectives and current issues). CCD. Cultura_Ciencia_Deporte, 7(21), 213-224. https://doi.org/10.12800/ccd.v7i21.86
  • Pérez Tejero, J. (2011). La Investigación en Actividades Físicas y Deportes Adaptados: un camino aun por recorrer. RICYDE. Revista Internacional De Ciencias Del Deporte. Doi:10.5232/Ricyde, 5(16), I-III. Retrieved from https://www.cafyd.com/REVISTA/ojs/index.php/ricyde/article/view/247
  • Richaud, M. C., Filippetti, V. A., & Mesurado, B. (2018). Bridging Cognitive, Affective, and Social Neuroscience with Education. Psychiatry and Neuroscience Update, 287–297. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95360-1_23
  • Rodríguez Fernández, J., Civeiro Ruiz, A., & Navarro Patón, R. (2017). Formación del profesorado de Educación Física en atención a la diversidad en educación primaria. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 3(2), 323-339. https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.2.1886
  • Ruiz, M. J. C., & Palomino, M. D. C. P. (2015). Cuestionario para futuros docentes de Educación Secundaria acerca de las percepciones sobre atención a la diversidad: construcción y validación del instrumento. Estudios sobre educación, 29, 165-189. https://doi.org/10.15581/004.29.165-189
  • Sáez-Gallego, N. M., Abellán, J., & Hernández-Martínez, A. (2019). Attitudes toward inclusion of pre-service physical education teachers. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 3(1), 73-85. https://hdl.handle.net/10481/53222
  • Santamaría Fernández, R., Ruiz Sanchis, L., Puchalt, J., Ros Ros, C., & Martín Ruiz, J. (2016). Inclusión en las aulas de Educación Física. Estudio de casos. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 2(3), 496-514. https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1511
  • Silva, A., Duarte, E., & Almeida, J. (2011). Campeonato escolar y deficiencia visual: el discurso de los profesores de educación física. Movimento (ESEF/UFRGS), 17(2), 37-55. https://doi.org/10.22456/1982-8918.18897
  • Tant, M., & Watelain, E. (2016). Forty years later, a systematic literature review on inclusion in physical education (1975–2015): A teacher perspective. Educational research review, 19, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.04.002
  • Tolsá, K., Tolsá, O., & Ribas G. M. (2017). Adapted Didactic Unit for Physical Education in a Special Education Center. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias Del Deporte, 6(2), 127-136. https://doi.org/10.6018/300461
  • UNESCO (2005): Guidelines for inclusión: Ensuring Access to Education for All. París: UNESCO.
  • Vaillo, R. R., Hutzler, Y., Santiago, M. C. I., & Murcia, J. A. M. (2016). Attitudes towards inclusion of students with disabilities in Physical Education Questionnaire (AISDPE): A two-component scale in Spanish. European Journal of Human Movement, 36, 75-87.