Nadie escuchaarte, música y educación

  1. Vico Prieto, Antonio Félix 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revista:
Afluir: revista de investigación y creación artística

ISSN: 2659-7721

Año de publicación: 2020

Título del ejemplar: De los lápices a la música, artes escénicas y poesía: otras formas de hacer y transformar.

Número: 2

Páginas: 89-102

Tipo: Artículo

DOI: 10.48260/RALF.EXTRA2.36 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Afluir: revista de investigación y creación artística

Resumen

Nobody listens. It is a sad reality: few people around us understand the importance of listening. Musicians and music educators already have become aware of the deficiency in listening skills of their students. In consequence, the education of the senses has become an issue of great importance, with hearing and the capability to listen being the most important. For this reason, much attention has been paid to authors such as George Kubler, Francesc Torralba or Abate Dinouart. With reference to their arrangements, scholars specifically appreciate the deep knowledge to be found in the simple idea of listening as is prevalent in their works. Their anti-romantic approach to art (with all its culturally different traits), seems to suggest a variety of ways teachers could apply to help their students to listen more effectively. Taking Dinouart, Kubler and Torralba as point of departure, the video creation Nobody listens intends to suggest questions concerning the relationship between listening, contemporary art, pedagogical success and music.

Referencias bibliográficas

  • Barlett, B. (1999). On location recording. Waltham: Focal Press.
  • Davis, G. Jones, R. (1989). The sound reinforcement handbook. Milwauke: Hal Leonard Publisihng.
  • Dinouart, A. (1771/1999). El arte de callar. Madrid: Siruela.
  • Kubler, G. (1988). La configuración del tiempo. Madrid: Nerea.
  • López-Peláez Casellas, M., Molina, C. (2015). Paisaje y arte sonoro: propuestas inter-media para una educación musical. Eufonía: Didáctica de la música Nº 65, 2015, págs. 20-26.
  • Schafer, M. (1965). El compositor en el aula. Buenos Aires: Ridordi.
  • Schafer, M. (1975). El rinoceronte en el aula. Buenos Aires: Ridordi.
  • Torralba, F. (2014). El arte de saber escuchar. Lleida: Milenio.
  • Vico prieto, A. F. (2017). Espacios sonoros: Archivo histórico de Jaén. Tercio Creciente, 12, págs. 53-62. DOI: 10.17561/rtc.n12.