Relación entre Satisfacción Vital, Burnout e Inteligencia Emocional de profesionales de atención directa a personas con discapacidad intelectual

  1. Gavín Chocano, Óscar 1
  2. Molero López-Barajas, David 1
  3. García-Martínez, Inmaculada 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Electronic journal of research in educational psychology

ISSN: 1696-2095

Year of publication: 2020

Issue Title: 1 de diciembre de 2020

Volume: 18

Issue: 52

Pages: 425-446

Type: Article

DOI: 10.25115/EJREP.V18I52.3080 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Electronic journal of research in educational psychology

Abstract

Introduction. The work environment of professionals who work directly with people with intellectual disabilities plays a key role in people's lives,since they are directly or indirectly responsible for improving the living conditions of those who receive these services. Specifi-cally, these workers' risk of suffering burnout has an important impact on the quality of the services provided by the organizations. This study analyzes the relationship between emotion-al intelligence and life satisfaction in professional burnout processes. Method. The sample is composed of 144 subjects (n=144), with an average age of 39.35 years (±9.06), belonging to the Andalusian Association of Organizations for Persons with Intellectual Disabilities (Full Inclusion). The following instruments are used: Satisfaction with Life Scale (SWLS), Maslach Burnout Inventory (MBI) and Emotional Quotient inventory (EQi-C). The Omega coefficient is used as it is a measure of reliability if the principle of equivalence is not met. Results. The results show the positive relationship between some of the dimensions of burn-out, emotional intelligence, and life satisfaction (p<.05). The regression analyses showed the positive association between emotional intelligence (adaptability and intrapersonal) and burn-out (emotional fatigue) and life satisfaction. Discussion and conclusions. Practical consequences of this study suggest the implementation of Emotional Intelligence programs to acquire emotional competencies, as prevention meas-ure of burnout among professionals who work directly with people with Intellectual Disability within organizations.

Bibliographic References

  • Alonso-Ferres, M., Berrocal de Luna, E. y Jiménez-Sánchez, M. (2018). Estudio sobre la inteligencia emocional y los factores contextuales en estudiantes de cuarto de educación primaria de la provincia de Granada. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 141-158. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.281441
  • AMM (2013). Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial. Fortaleza Brasil: Asociación Médica Mundial.
  • Andrei, F. y Petrides, K. V. (2013). Trait emotional intelligence and somatic complaints with reference to positive and negative mood. Psihologija, 46(1), 5-15. doi: http:// doi.org/10.2298/PSI1301005A
  • Andreychik, M. R. (2019). Feeling your joy helps me to bear feeling your pain: Examining associations between empathy for others' positive versus negative emotions and burnout, Personality and Individual Differences, 137, 147-156. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.08.028
  • Ato, M., López, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi: http://dx.doi.org/10.6018/ analesps.29.3.178511
  • Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i). A test of Emotional Intelligence. Toronto: Multi-Health Systems.
  • Bar-On, R., y Parker, J. D. (2000). The emotional quotient invetitorv: Youth version (EQ-i: YV). North Tonawanda, Nueva York: Multi-Health Systems.
  • Beauvais, A., Andreychik, M. R. y Henkel, L. (2018). The role of emotional intelligence and empathy in compassionate nursing care. Mindfulness and Compassion, 2, 92-100. doi: https://doi.org/10.1016/j.mincom.2017.09.001
  • Carver, C. S. y Scheier, M. F. (2014). Dispositional optimism. Trends in Cognitive Sciences, 18 (6), 293-299. doi: https://doi.org/10.1016/j.tics.2014.02.003
  • Cazalla-Luna, N. y Molero, D. (2016). Inteligencia emocional percibida, disposición al optimismo-pesimismo, satisfacción vital y personalidad de docentes en su formación inicial. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 241-258. doi: http://doi.org/10.6018/rie.34.1.220701
  • Cazalla-Luna, N. y Molero, D. (2018). Emociones, afectos, optimismo y satisfacción vital en la formación inicial del profesorado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 215-233. doi: http://doi.org/10.18172/con.2993.
  • Cejudo, J., López-Delgado, M. L. y Rubio, M. J. (2016). Inteligencia emocional y resiliencia: su influencia en la satisfacción con la vida de estudiantes universitarios. Anuario de Psicología, 46, 51-57. doi: https://doi.org/10.1016/j.anpsic.2016.07.001
  • Cejudo, J., Rodrigo-Ruiz, D., López-Delgado, M. L. y Losada, L. (2018). Emotional Intelligence and Its Relationship with Levels of Social Anxiety and Stress in Adolescents. Int. J. Environ. Res. Public Health, 15, 1073. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph15061073
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciencies. Hillsdale, New York, EEUU: Erlbaum.
  • Collet, J., de Vugt, M. E., Schols, J. M. G. A., Engelen, G. J. J. A., Winkens, B. y Verhey, F. R. J. (2018). Well-being of nursing staff on specialized units for older patients with combined care needs. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 25, 108-118. doi: https://doi.org/10.1111/jpm.12445
  • Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J. y Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49, 71-75.
  • Diener, E. (1994). El bienestar subjetivo. Intervención psicosocial. Revista sobre igualdad y calidad de vida, 3(8), 67-113.
  • Domínguez-Lara, S. A. D. y Merino-Soto, C. M. (2015). ¿Por qué es importante reportar los intervalos de confianza del coeficiente alfa de Cronbach? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1326-1328.
  • Erbil, Y., Murat, D. y Senkal, F. (2016). The Relationship Between Emotional Intelligence and Burnout Levels Among Architecture Students. Megaron 11(4), 491-501. doi: http://dx.doi.org/10.5505/megaron.2016.88319
  • Extremera, N., Durán, A. y Rey, L. (2005). La inteligencia emocional percibida y su influencia sobre la satisfacción vital, la felicidad subjetiva y el engagement en trabajadores de centros para personas con discapacidad intelectual. Ansiedad y Estrés, 11(1), 63-73.
  • Extremera, N. Sánchez-Álvarez, N. y Rey, L. (2020). Pathways between Ability Emotional Intelligence and Subjective Well-Being: Bridging Links through Cognitive Emotion Regulation Strategies. Sustainability, MDPI, Open Access Journal, 12(5), 1-11. doi: https://doi.org/10.3390/su12052111
  • Fernández-Abascal, E. y Martín-Díaz, M. D. (2015). Dimensions of emotional intelligence related to physical and mental health and to health behaviors. Frontiers in Psycology, 6, 317. doi: http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00317
  • Fernández-Berrocal, P., Ruiz-Aranda, D., Salguero, J.M., Palomera, R. y Extremera, N. (2018). The Relationship of Botín Foundation’s Emotional Intelligence Test (TIEFBA) with Personal and Scholar Adjustment of Spanish. Revista Psicodidáctica, 23, 1-8. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.psicod.2017.07.001
  • Fornés-Vives, J., García-Banda, G., Frias-Navarro, D. y Pascual-Soler, M. (2019). Longitudinal study predicting burnout in Spanish nurses: The role of neuroticism and emotional coping. Personality and Individual Differences, 138, 286-291. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.10.014.
  • Gavín-Chocano, Ó. y Molero, D. (2019). Estudio sobre inteligencia emocional, satisfacción vital y optimismo disposicional en un centro de día ocupacional de personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 50(3), 47-65. doi: https://doi.org/10.14201/scero20195034765
  • Gavín-Chocano, Ó. y Molero, D. (2020). Relación entre inteligencia emocional y optimismo vs. pesimismo en trabajadores de centros para personas con discapacidad intelectual. Revista Española de Discapacidad, 8(1), 129-144. doi: https://doi.org/10.5569/2340-5104.08.01.07
  • Gil-Pascual, J. A. (2015): Análisis estadísticos básicos. Cuándo y cuáles emplear. En A. Pantoja (Coord.), Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación (pp. 342-359). Madrid: EOS Universitaria.
  • Ginevra, C., Magnano, P., Lodi, E., Annovazzi, C., Camussi, E., Patriz, P. y Nota, L. (2018). The role of career adaptability and courage on life satisfaction in adolescence. Journal of Adolescence, 62, 1-8. doi: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.11.002
  • Jenaabadi, H., Azizi, B., Saeidi, F., Haghi, R. y Hojatinasab, M. (2016). Relationship of Workaholism with Stress and Job Burnout of Elementary School Teachers. Health, 8(1), 1-8. doi: https://doi.org/10.4236/health.2016.81001
  • Liébana-Presa, C., Fernández-Martínez, E. y Morán-Astorga, C. (2017). Relación entre la inteligencia emocional y el burnout en estudiantes de enfermería. Psychology, Society, y Education, 9(3), 335-345. doi: http://dx.doi.org/10.25115/psye.v9i3.856
  • López-Zafra, E., Pulido-Martos, M. y Berrios, P. (2014). EQi Versión Corta (EQI-C). Adaptación y validación al español del EQ-i en universitarios. Boletín de Psicología, 110, 21- 36.
  • Llorent, V. J. y Ruiz-Calzado, I. (2016). Burnout and its relation to sociodemographic variables among education professionals working with people with disabilities in Córdoba (Spain). Revista Ciência y Saúde Coletiva, 21(10), 3287-3295. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.15459
  • MacCann, C., Joseph, D. L., Newman, D. A. y Roberts, R. D. (2014). Emotional intelligence is a second-stratum factor of intelligence: Evidence from hierarchical and bifactor models. Emotion, 14, 358–374. doi: http://dx.doi.org/10.1037/a0034755
  • Maslach, C. y Jackson S.E. (1981). The measurement of experienced Burnout. Journal of occupational Behaviour, 2, 99-113.
  • Maslach, C., Schaufeli, W. B. y Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397-422. doi: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
  • Mayer, J. D. y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.
  • Mayer, J. D., Caruso, D. R. y Salovey, P. (2016). The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion Review, 8, 290-300.
  • McDonald, R. P. (1999). Test theory: A unified treatment. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Medina, M. L., Medina, M. G., Gauna, N., Molfino, L. y Merino, L. (2017). Prevalencia del síndrome de burnout en residentes de Pediatría de un hospital. Investigación en Educación Médica, 6 (23), 160-168. doi: https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.03.004
  • Meléndez, J.C., Delhom, I. y Satorres, E. (2019). El poder de la inteligencia emocional sobre la resiliencia en adultos mayores. Ansiedad y Estrés, 25(1), 14-19. doi: https://doi.org/10.1016/j.anyes.2019.01.001.
  • Millstein, R. A., Chung, W.-J., Hoeppner, B. B., Boehm, J. K., Legler, S. R., Mastromauro, C. A. y Huffman, J. C. (2019). Development of the State Optimism Measure. General Hospital Psychiatry. 58, 83-93. doi: https://doi.org/10.1016/j.genhosppsych.2019.04.002
  • Moral-Jiménez, M. y Ganzo-Salamanca, S. (2018). Influencia de la inteligencia emocional en la satisfacción laboral en trabajadores españoles. Psicología desde el Caribe 35(1), 18-32. doi: http://dx.doi.org/10.14482/psdc.35.1.11155
  • Moreto, G., González-Blasco, P. y Piñero, A. (2018). Reflexiones sobre la deshumanización de la educación médica: Empatía, emociones y posibles recursos pedagógicos para la educación afectiva del estudiante de medicina. Educación Médica, 19(3), 172-177. doi: http//doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.013
  • Muñoz-Campos, E. M., Fernández-González, A. y Jacott, L. (2018). Bienestar subjetivo y satisfacción vital del profesorado. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 105-117. doi: https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.007
  • Nespereira-Campuzano, T. y Vázquez-Campo, M. (2017). Inteligencia emocional y manejo del estrés en profesionales de enfermería del servicio de urgencias hospitalarias. Enfermería Clínica, 27(3), 172-178. doi: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2017.02.007
  • Orozco-Vásquez, M. M., Zuluaga-Ramírez, Y. C. y Pulido-Bello, G. (2019). Factores de riesgo psicosocial que afectan a los profesionales en enfermería. Revista Colombiana De Enfermería, 18(1), 1-16. doi: https://doi.org/10.18270/rce.v18i1.2308
  • Ortiz-Acosta, R. y Beltrán-Jiménez B. E. (2019). Habilidades clínicas, inteligencia emocional percibida y desgaste laboral en médicos pasantes de servicio social. Investigación en Educación Médica, 8(29). doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.11.006
  • Petrides, K. V. y Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European Journal of Personality, 15, 425-448.
  • Petrides, K. V., Sanchez-Ruiz, M. J., Siegling, A. B., Saklofske, D. H. y Mavroveli, S. (2018). Emotional intelligence as personality: measurement and role of trait emotional intelligence in educational contexts. In K. Keefer, J. Parker, and D. Saklofske (Eds.), Emotional Intelligence in Education: Integrating Research with Practice (pp. 49-81). Cham: Springer.
  • Puertas-Molero, P., Zurita-Ortega, F., Ubago-Jiménez, J. L. y González-Valero, G. (2019). Influence of Emotional Intelligence and Burnout Syndrome on Teachers Well-Being: A Systematic. Review Social Sciences, 8(6), 185. doi: http://dx.doi.org/10.3390/socsci8060185
  • Pulido-Acosta, F. y Herrera-Clavero, F. (2017). La inteligencia emocional como predictora del rendimiento académico en la infancia: el contexto pluricultural de Ceuta. Revista Complutense de Educación, 28(4), 1251-1265.
  • Seligson, J. Huebner, E. y Valois, R. (2003). Preliminary validation of the brief multidimensional students’ life satisfaction scale (BMSLSS). Social Indicators Research, 61, 121-145. doi: http://dx.doi.org/10.1023/A:1021326822957
  • Stone, L. L., Janssens, J. M., Vermulst, A. A., Van Der Maten, M., Engels, R. C. y Otten, R. (2015). The Strengths and Difficulties Questionnaire: psychometric properties of the parent and teacher version in children aged 4-7. BMC Psychology, 3(1), 1-12. doi: http://dx.doi.org/10.1186/s40359-015-0061-8
  • Urzúa, A., Caqueo-Urízar, A., Araya, C., Díaz, P., Rocha, M. y Valdivia, P. (2016). ¿Existe relación entre los optimismos estado y rasgo y la evaluación de la calidad de vida? Universitas Psychologica., 15(2), 231-242. doi: http://dx. doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-2.rtso
  • Ventura-León, J. L. (2019). ¿Es el final del alfa de Cronbach? Adicciones, 31(1), 80-81. doi: https://doi.org/ 10.20882/adicciones.1037
  • Vizoso-Gómez, C. y Arias-Gundín, O. (2018). Resiliencia, optimismo y burnout académico en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 11(1), 47-59. doi: https://doi.org/10.30552/ejep.v11i1.185