Indagación reflexiva e historia de la ciencia para construir una visión adecuada sobre la naturaleza de la ciencia en formación inicial de profesorado

  1. Cobo Huesa, Cristina 1
  2. Abril Gallego, Ana María 1
  3. Romero Ariza, Marta 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Tecné, episteme y didaxis: revista de la Facultad de Ciencia y Tecnología

ISSN: 0121-3814 2323-0126

Year of publication: 2020

Issue Title: jul-dic

Issue: 48

Pages: 13-31

Type: Article

DOI: 10.17227/TED.NUM48-10934 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Tecné, episteme y didaxis: revista de la Facultad de Ciencia y Tecnología

Abstract

The education of scientific literate citizens requires an effective teaching on the complex scientific endeavor and its implication on society. Consequently, the improvement of the quality of scientific education from this perspective should be addressed from initial teacher education. This research article presents and discusses the changes observed in undergraduate Primary School teachers’ views about key aspects of the Nature of Science (nos), after the application of a didactic proposal based on the history of science, which integrates inquiry processes into different learning scenarios, using an explicit and reflective approach. Progress in the conceptions of the participants is shown through the effect size statistic. Results shows a positive evolution in aspects related to the epistemological and sociological dimensions of the nos in the participants when compared to the control group, which provide evidence of the utility of the intervention to improve initial teacher education in this area.

Bibliographic References

  • Abd-El-Khalick, F. (2013). Teaching with and About Nature of Science, and Science Teacher Knowledge Domains. Science & Education, 22(9), 2087-2107.
  • Acevedo-Díaz, J. A. y García-Carmona, A. (2016). Algo antiguo, algo nuevo, algo prestado. Tendencias sobre la naturaleza de la ciencia en la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 3-19.
  • Acevedo-Díaz, J. A., García-Carmona, A. y Aragón-Méndez, M. M. (2017). Enseñar y aprender sobre naturaleza de la ciencia mediante el análisis de controversias de historia de la ciencia. Resultados y conclusiones de un proyecto de investigación didáctica. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
  • Aikenhead, G. S. y Ryan, A. G. (1992). The development of a new instrument: “Views on science-technology-society” (vosts). Science Education, 76(5), 477-491.
  • Akerson, V. L., Abd-El-Khalick, F. y Lederman, N. G. (2000). Influence of a Reflective Explicit Activity-Based Approach on Elementary Teachers’ Conceptions of Nature of Science. Journal of Research in Science Teaching, 37(4), 295-317.
  • Ariza, M. R., Abril, A. M. y Quesada, A. (2015). ¿Qué ocurre cuando los maestros/as en formación investigan dragones? Evaluación de una secuencia de enseñanza para facilitar la comprensión de la naturaleza de la ciencia. INTERACÇÕES, 34, 67-90.
  • Carrillo, L., Morales, C., Pezoa, V. y Camacho, J. (2011). La historia de la Ciencia en la enseñanza de la Célula. Tecné Epistemé y Didáxis: ted, 29, 112-127.
  • Clough, M. P. (2011). The Story Behind the Science: Bringing Science and Scientists to Life in Post-Secondary Science Education. Science & Education, 20, 701-717.
  • Clough, M. P. (2018). Teaching and Learning About the Nature of Science. Science & Education, 27, 1-5.
  • Cobo-Huesa, C., Abril, A. M. y Ariza, M. R. (2019). Propuesta didáctica en la formación de profesorado para trabajar naturaleza de la ciencia y pensamiento crítico. Ápice. Revista de Educación Científica, 3(1), 15-28.
  • Driver, R., Learch, J., Millar, R. y Scott, P. (1996). Young People’s Images of Science. Open University Press.
  • Fernandes I. M. B., Pires D. M., Delgado-Iglesias J. (2018) ¿Qué mejoras se han alcanzado respecto a la Educación Científica desde el enfoque Ciencia-Tecnología-Sociedad-Ambiente en el nuevo Currículo Oficial de la LOMCE de 5º y 6º curso de Primaria en España? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(1), 1101.
  • García-Carmona, A, Vázquez, A. y Manassero, M. A. (2011). Estado actual y perspectivas de la enseñanza de la naturaleza de la ciencia: una revisión de las creencias y obstáculos del profesorado. Enseñanza de las Ciencias, 29(3), 403-412.
  • Kampourakis, K. (2016). The ‘‘general aspects’’ conceptualization as a pragmatic and effective means to introducing students to nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 53(5), 667-682.
  • Kartal, E. E., Cobern, W. W., Dogan, N., Irez, S., Cakmakci, G. y Yalaki, Y. (2018). Improving science teachers’ nature of science views through an innovative continuing professional development program. International Journal of stem education, 5(30).
  • Manassero, M. A., Vázquez, A. y Acevedo, J. A. (2001). Avaluació dels temes de ciència, tecnologia i societat. Conselleria d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Ballears.
  • McComas, W. F. (2011). The history of science and the future of science education. En P.V. Kokkotas, K.S. Malamitsa y A.A. Rizaki (Eds.), Adapting historical knowledge production to the classroom (pp. 37-53). SensePublishers.
  • McDonald, C. V. y McRobbie, C. J. (2012). Utilising argumentation to teach nature of science. En B. J. Fraser, K. Tobin y C. J. McRobbie (Eds.), Second International Handbook of Science Education, vol. II (pp. 969-986). Springer.
  • Morris, S. B. (2008). Estimating Effects Sizes From Pretest-Posttest-Control Group Designs. Organizational Research Methods, 11(2), 364-386.
  • OCDE. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. pisa, oecd Publishing.
  • Rubba, P. A. y Harkness, W. L. (1993). Examination of preservice and in-service secondary science teachers’ beliefs about Science-Technology- Society interactions. Science Education, 77(4), 407-431.
  • Schwartz, R. S., Lederman, N. G. y Crawford, B. A. (2004). Developing Views of Nature of Science in an Authentic Context: An Explicit Approach to Bridging the Gap Between Nature of Science and Scientific Inquiry. Science Teacher Education, 88(4), 610-645.
  • Vázquez-Alonso, A., Aponte, A., Manassero- Mas, M. A. y Montesano, M. (2016). A teaching–learning sequence on a socioscientific issue: analysis and evaluation of its implementation in the classroom. International Journal of Science Education, 38(11), 1727-1746.
  • Vázquez-Alonso, A. y Manassero-Mas, M. A. (2019). La educación de ciencias en contexto: Aportaciones a la formación del profesorado. Tecné Episteme y Didaxis: ted, 46, 15-37. https://doi.org/10.17227/ted.num46-10538
  • Williams, C. T. y Rudge, D. W. (2019). Effects of Historical Story Telling on Student Understanding of Nature of Science. Science & Education. https://doi.org/10.1007/s11191-019-00073-x
  • Yacoubian, H. A. y BouJaoude, S. (2010). The effect of reflective discussions following inquiry-based laboratory activities on students’ views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 47(10), 1229-1252.