Diversidad funcional auditiva en el aula de educación física

  1. Flores Melero, Carmen 1
  2. Hernández Fernández, Antonio 1
  3. De Barros Camargo, Claudia 2
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  2. 2 Universidad FASIPE
Revista:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Any de publicació: 2020

Volum: 50

Número: 1

Pàgines: 397-416

Tipus: Article

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V50I1.15994 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Resum

Over this research investigate the formation of physical education teachers with deaf pupils. It is made between two sample: deaf population (277), and Primary Education degree students (282). The investigation was descriptive, explicative and correlational with a quantitative methodology. Operationalization table was made for create a Likert Scale that is compose for four dimensions. Spearman’s Rho correlation and hypothesis contrast with Mann-Whitney’s U was realized. The research showed us how deaf people say fell good in these classes, just as necessity of sign language interpreter for a suitable adaptation throwing communication. Results related a need of Physical Education teachers know different behaviors of deaf people, like as they are able to identifying hearing problems.

Referències bibliogràfiques

  • Abiyev, R. H., Arslan, M., & Idoko, J. B. (2020). Sign language translation using deep convolutional neural networks. Doi:10.3837/tiis.2020.02.009
  • Alesi, M., & Pepi, A. (2015). Physical activity engagement in young people with Down syndrome: Investigating parental beliefs. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30, 71-83. Doi: http://dx.doi.org/10.1111/jar.12220.
  • Biddle, S. J. H., Mutrie, N., & Gorely, T. (2015). Psychology of physical activity: Determinants, well-being and interventions. London: Routledge.
  • Bottcher, L. & Dammeyer, J. (2013). Disability as a risk factor? Development of psychopathology in children with disabilitie. Research in Developmental Disabilities, 34(10), 3607-3617. Doi: 10.1016/j.ridd.2013.07.022.
  • Broekhof, E., Kouwenberg, M., Oosterveld, P., Frijns, J. H. M., & Rieffe, C. (2020). Use of the brief shame and guilt questionnaire in deaf and hard of hearing children and adolescents. Assessment, 27(1), 194-205. Doi: http://dx.doi.org/10.1177/1073191117725169
  • Borowiec, J., Hökelmann, A., & Osinski, W. (2019). The Self Esteem Level of Deaf Children: Can You Participate in Dance Classes with Vibratory Headphones Improve It? Art in psychotherapy, 64, 34-38. Doi: 10.1016 / j.aip.2019.03.004
  • Díaz De Rada, V. (2002). Tipos de encuestas y diseños de investigación. Pamplona: Universidad Pública de Navarra.
  • Fellinger, J., Holzinger, D., & Polland, R. (2012). Mental health of deaf people. The Lancet, 379, 1037–1044. Doi: 10.1016/S0140-6736(11)61143-4.
  • Ferrante, C. (2019). El deporte Sordo: combatir su incomprensión. Un espacio de juego y de lucha por el reconocimiento. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, (31), 64-76. Recuperado de http://www.relaces.com.ar/index.php/relaces/article/viewArticle/631
  • García, L., & Fernández, S. (2008). Procedimiento de aplicación del trabajo creativo en grupo de expertos. Energética, XXIX (2), 46-50. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=329127758006
  • García Ferrando, M. (2015). Sobre el método. Problemas de la investigación empírica en sociología. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Hindley, P. (2005). Mental health problems in deaf children. Current Pediatrics, 15, 114-119. Doi: https://doi.org/10.1016/j.cupe.2004.12.008
  • Instrumento de Ratificación de la Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad (2008). BOE (Boletín Ofiacial del Estado). Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2008/04/21/pdfs/A20648-20659.pdf
  • Iraossi, G. (2006). The Power of Survey Design: A User´s Guide for Managing Surveys, Interpreting Results, and Influencing Respondents. Washington, DC: TheWorld Bank.
  • Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39, 31-36. Doi: https://doi.org/10.1007/BF02291575
  • Kaplan, D. (2000). Structural equation modeiing: Foundations and extensions. Newbury Park, CA: Sage.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. (2nd Ed.). New York: Guilford.
  • López, T. (2008). Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en Medición, 6, 37-48. Recuperado de http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/8413/8574/6036/Articulo4_Indice_de_validez_de_contenido_37-48.pdf
  • Malla, F., & Zabala, I. (1978). La previsión del futuro en la empresa (III): el método Delphi. Estudios Empresariales, 39(1), 13-24. Recuperado de http://webs.ucm.es/BUCM/cee/econhis/W/9905/04253698_8.htm
  • Martínez Ríos, B. (2013). Pobreza, discapacidad y derechos humanos. Revista Española de Discapacidad, 1(1), 9-32. Recuperado de https://www.cedd.net/redis/index.php/redis/article/view/33/22
  • Mejía, E. (2005). Metodología de la investigación científica. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
  • Mengual, S. (2011). La importancia percibida por el profesorado y el alumnado sobre la inclusión de la competencia digital en educación Superior. Alicante: Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas de la Facultad de Alicante.
  • Mohanty, E., & Mishra, A. J. (2020). Perspectives des enseignantes sur l’éducation des sourds et malentendants en Inde: une étude de Anushruti. Indian Institute of technology, 14 (2), 85- 98. Doi: 10.1016/j.alter.2020.02.002
  • Muñoa Ubis, M. T. (2015). La discapacidad. (Trabajo de Fin de Grado). Recuperado de: https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/39658/1/Teresa%20Mu%c3%b1oa%20TFG%20Pedagog%c3%ada.%20pdf.pdf
  • Murray, J., Hall, W. C., & Snoddon, K. (2019). Education and health of children with hearing loss: the necessity of signed languages. Bull World Health Organ, 97, 711-716. Doi: http://dx.doi.org/10.2471/BLT.19.229427
  • Ochoa, P., Hall, J., Carmona, A., Morales, M., Alarcón, E., & Sáenz, P. (2019). Effect of an Adapted Program of Physical Education in Children with Hearing Disability on Motor Coordination. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 16(2), 1-11. Doi: https://doi.org/10.15359/mhs.16-2.2
  • Olmedo, C. (2008). Los alumnos con deficiencia motora. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, 9. Recuperado de: https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_9/CATALINA_OLMEDO_2.pdf
  • Schmulian, D., & Lind, C. (2020). Parental experiences of the diagnosis of permanente childhood hearing loss: A phenomenological study. International Journal of Audiology. 9(1), 54-60. Doi: https://doi.org/10.1080/14992027.2019.1670364
  • Sáez G., & Monroy, A. J. (2008). Historia del deporte. Sevilla: Wanceulen.
  • Schwarz, A. L., Guajardo, J., & Hart, R. (2020). How do deaf and hard-of-hearing pre-readers’ modes of communication influence the amount of storybook texts that teachers report they read while reading aloud? Deafness and international education, 2 (1), 27-56. Doi: 10.1080 / 14643154.2018.1487147
  • Yasin, M. (2019). The deaf and the hard of hearing in the system of inclusive education: Opportunities and barriers. Journal of Social Policy Studies, 17(4), 601-614. Doi:10.17323/727-0634-2019-17-4-601-614