Del patrimonio a la ciudadanía en Educación Infantil

  1. Peinado Rodríguez, Matilde 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Investigación en la escuela

ISSN: 0213-7771 2443-9991

Year of publication: 2020

Issue Title: Prácticas y Reflexiones en Educación Patrimonial

Issue: 101

Pages: 48-57

Type: Article

DOI: 10.12795/IE.2020.I101.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Investigación en la escuela

Abstract

We present in this work a research project, still in its initial phase, based on the potentialities of the approach to local, natural and cultural heritage, taking as a methodological tool the ABP, to study space and time in Early Childhood Education. Knowledge of the heritage is decisive for the formation in a democratic, active and participatory citizenship, from the establishment of affective links with it that insure its revaluation, defense and conservation as a future citizenship: to return to them, in short, active and participatory ownership as citizens and that we have silenced for so long. The team consists of faculty from the Department of Didactics of Sciences and students f the degree of Children's Education of the University of Jaén, teachers of Children's Education in exercise, students o and advisors of the Teacher Training Center, that we are in learning communities to promote the two-way exchange between theory and practice, from a triple working methodology: quantitative and qualitative (surveys, observation sheets, discussion groups, case studies), diagnostic research and creative research. Among the expected results of this project we can highlight the development of a narrative documentation of teaching experiences, the analysis of the impact of the methodologies active on the teaching-learning processes and the creation of a network of continuous training among teachers.

Bibliographic References

  • Calvani, A. (1988). Il bambino, il tempo, la storia. La Nuova Italia.
  • Bolívar, A. (2014). Educar democráticamente para una ciudadanía activa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), 69-87.
  • Chawla, L. (2001). Evaluating children’s participation: seeking areas of consensus. Pla Notes, 42, 9-13.
  • Cuenca Lópéz, J.Mª (2008). La enseñanza y el aprendizaje de las Ciencias Sociales en educación infantil. En R. Mª. Ávila, A. Cruz y C. Díez, (Eds.), Didáctica de las Ciencias Sociales, Currículo Escolar y Formación del Profesorado. La didáctica de las Ciencias Sociales en los nuevos planes de estudio (pp. 289-312). Universidad de Jaén.
  • Cuenca Lópéz, J.Mª (2011). Concepciones del alumnado en Educación Infantil para la comprensión del medio sociocultural. Papel de las experiencias y el aprendizaje lúdico. En P. Rivero Gracia (Coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil (pp. 111-129). Mira Editores.
  • Cuenca Lópéz, J.Mª (2014). El papel del patrimonio en los centros educativos: hacia una soci.alización patrimonial. Tejuelo, 19, 76-96.
  • Cuenca, J.Mª. y Martín Cáceres, M. (2014). La educación patrimonial en las instituciones patrimoniales españolas. Situación actual y perspectivas de futuro. Clio: History and History Teaching, 40, 1-8.
  • Cuenca López, J.Mª y Estepa-Giménez, J. (2017). Educación patrimonial para la inteligencia territorial y emocional de la ciudadanía. Midas, 8, 1-10. https://doi.org/10.4000/midas.1173
  • Domínguez Almansa, A. y López Facal, R. (2014). Patrimonio, paisaje y educación: formación inicial del profesorado y educación cívica del alumnado de primaria. CLIO. History and History teaching, 40, 1-26.
  • Duarte Piña, O. y Ávila Ruiz, R.M. (2015). El modelo didáctico de investigación para la enseñanza y aprendizaje del patrimonio cultural en la formación inicial del profesorado. Cabás, 135-150.
  • Estepa, J. (2013). La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias. Universidad de Huelva.
  • Estepa, J. (2017). Otra Didáctica de la Historia para otra escuela. Universidad de Huelva.
  • Estepa, J. (2019). Memoria, patrimonio y ciudadanía: una contribución desde una perspectiva didáctica. PH Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 96, 225-226.
  • Estepa, J., Cuenca, J.Mª. y Martín Cáceres, M. (2019). Finalidades y buenas prácticas en la educación para la ciudadanía a través del patrimonio. Implicaciones para la formación del profesorado. En M.J. Hortas, M.J, A. Días y N. de Alba (Eds.), Enseñar y aprender Didáctica de las Ciencias Sociales: Formación del profesorado desde una perspectiva sociocrítica (pp. 564-571).Universidad de Lisboa.
  • Estepa, J., de la Calle, M. y Sánchez, M. (Eds.) (2002). Nuevos horizontes en la formación del profesorado de Ciencias Sociales. ESLA.
  • Engeln, K., Euler, E. y Maass. K. (2013). Inquiry-based learning in mathematics and science: a comparative baseline study of teachers beliefs and practices across 12 European countries. ZDM Mathematics Education, 45, 823-836.
  • Fontal Morillas, O. (2017). Educación y patrimonio: innovación y reflexión. Revista de Educación, 40, 9-12.
  • Gergen, K. I. (2007). Construccionismo social, aporte para el debate y la práctica. Uniandes.
  • González-Monfort, N. (2011). La presencia del patrimonio cultural en los currícula de educación infantil, primaria y secundaria obligatoria en España. Revista Patrimonio Cultural de España, 5(5), 59-74.
  • Imbernón, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja. La difícil tarea de enseñar. Graó.
  • McDonald y Klein (2003). Networking for Teacher Learning: Toward a Theory of Effective Design. Recuperado de https://www.montclair.edu/profilepages/media/1411/user/Networking_for_Teacher_Learning.pdf
  • Miralles, P. y Rivero, P. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 15(1), 81-90.
  • Muñoz Muñoz, A. y Díaz Perea M. R. (2009). Metodología por proyectos en el área de conocimiento del medio. Revista Docencia e Investigación, 19, 101-126.
  • Piaget, J. e Inhelder, B. (1947). La representation de I'espace chez I'enfance. Puf.
  • Rico Cano, L. y Ávila Ruiz, R. (2003). Difusión del patrimonio y educación. el papel de los materiales curriculares. un análisis crítico. En E. Ballesteros y C. Fernández, (Coords.), El patrimonio y la Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 31-39). Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales.
  • Rivero, P y Guillén, M. (2017). Proyecto civitas: Una iniciativa de ciencia ciudadana y educación patrimonial con el profesorado de ciencias sociales como destinatario. En R. Martínez Medina, R. García-Moris y C. R. García Ruiz (Eds.), Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación (pp. 268-276). Universidad de Córdoba.
  • Rojo Ariza, M.C. y Cardona Gómez, G. (2014). Patrimonio, conflicto y relevancia histórica. Una experiencia formando a los futuros profesionales de la educación. CLIO. History and History teaching, 40. 1-11.
  • Santisteban Fernández, A. y Pagés Blanch, J. (2011). Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria: ciencias sociales para aprender, pensar y actuar. Síntesis.
  • Supovitz, J. A. (2002). Developing communities of instructional practice. Teachers College Record, 104(8), 1591-1626.
  • Tonucci, F. (1997). La ciudad de los niños. Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • Trepat, C. (2011). El aprendizaje del tiempo en Educación Infantil. En P. Rivero Gracia (Coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil (pp. 49-63). Mira Editores.
  • Trilla, J. y Novella, A.M. (2011). Participación, democracia y formación para la ciudadanía. Los consejos de infancia. Revista de Educación, 356, 10-40.
  • Vescio, V., Ross, D. y Adams, A. (2008). A review of research on the impact of profesional learning communitites on teaching practice and student learning. Teaching and teacher education, 24, 80-91.
  • VV.AA. (2017). Por cuatro rincones de mi ciudad. Un proyecto intergeneracional. Premio Joaquín Guichot a investigaciones, experiencias y materiales sobre Andalucía y su cultura.