El aprendizaje basado en proyectos y las tecnologías de la información y la comunicación dentro de un centro escolarUn estudio de caso

  1. Vallina de los Ríos, Iván 1
  2. Pérez Navío, Eufrasio 2
  1. 1 Colegio Loyola Escolapios de Oviedo
  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
EDMETIC

ISSN: 2254-0059

Year of publication: 2020

Issue Title: Educación digital y jóvenes universitarios; I-III

Volume: 9

Issue: 2

Pages: 116-136

Type: Article

DOI: 10.21071/EDMETIC.V9I2.12018 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: EDMETIC

Abstract

Nowadays, the impact of Information and CommunicationSociety is applicable to all members of our civilization. Information and Communication Technologies (ICT), are created with the main objective of facilitating different issues, but,giving them an appropriate use depends solely on people. At this point, education plays a fundamental role in the evolution of the relationship established between ICTs and their users. Project-based learning (PBL) is a methodology which gives an answer to actual requests and needs, especially when bringing in ICT in this mentionededucational proposal. The aim of this research is to analyze the current situation of Loyola school in relation to two aspects of great relevance within the educational field at this moment, such as PBL and ICT. To do this, a case study has quantitativelyand qualitatively analyzed the results obtained through a questionnaire. The results show how within the staff there is a diversity of opinions on the broughtup issues particularly according to the age and educational stage. In conclusion this centre is working with a positive dynamic with ICT and PBL.

Bibliographic References

  • Blumenfeld, P., Soloway, E., Marx, R., Krajcik, J., Guzdial, M., y Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing supporting the learning. Educational Psychologist, 26, 3, 369-398.
  • Bocciolesi, E. (2014). EBook, re-mediación y e-literacy. Evolución y desarrollo del libro electrónico desde una perspectiva digital. Álabe 9. Revista de la red de universidades lectoras, 9, 1-15. Recuperado de: http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/190/166
  • Fernández, E (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos: Elementos esenciales y Fases. Publicaciones didácticas, Nº88, 473-476 Recuperado de http://publicacionesdidacticas.com/hemeroteca/articulo/088085/articu lo-pdf
  • Galeana, L (2006). Aprendizaje basado en proyectos. Revista Digital Investigación en Educación a Distancia. Recuperado de http://ceupromed.ucol.mx/revista/PdfArt/1/27.pdf
  • García-Valcárcel, A., Basilotta, V. y López, C. (2014). ICT in Collaborative Learning in the Classrooms of Primary and Secondary Education. [Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria]. Comunicar, 42, 65-74. https://doi.org/10.3916/C42-2014-06
  • Johari, A. y Bradshaw, A. C. (2008). Project-based learning in an intership program: A qualitative study of related roles and their motivational attributes. Educational Technology Research and Development, 56, 329- 359.
  • Kilpatrick, W. H. (1918). The project method. Teachers College Record, 19 (4), 319-335.
  • Larmer, J. y Mergendoller, J.R. (2010). The main course, not dessert. Buck Institute for Education. Recuperado de: https://www.bie.org/object/document/main_course_not_dessert
  • Ley orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. «BOE» núm. 295, de 10/12/2013. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2013-12886
  • Martí, J., Heydrich, M., Rojas, M., y Hernández, A. (2010). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia de innovación docente. Revista Universidad EAFIT, 46 (158), 11-21. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/215/21520993002.pdf
  • Murua, I., Gallego, D. y Cacheiro, M.L. (2015). Caracterización de las cibercomunidades de aprendizaje (cCA). Red, Revista de Educación a Distancia, 47, 1-18. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/47/Murua.pdf
  • Pérez-Mateo, M., Romero, M. y Romeu, T. (2014). Collaborative Construction of a Project as a Methodology for Acquiring Digital Competences. [La construcción colaborativa de proyectos como metodología para dquirir competencias digitales]. Comunicar, 42, 15-24. https://doi.org/10.3916/C42-2014-01
  • Pozuelos, F (2007). Trabajo por proyectos en el aula: Descripción, investigación y experiencias. Sevilla, Colección Cooperación Educativa.
  • Rodríguez, E., Vargas, E., y Luna, J. (2010). Evaluación de la estrategia "aprendizaje basado en proyectos". Educación y Educadores, 13 (1), 13- 25. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83416264002
  • Sáez-López, J.M. (2017). Investigación educativa. Fundamentos teóricos, procesos y elementos prácticos. Madrid: Editorial UNED.
  • Salinas, J., Benito de, B. y Lizana, A. (2014). Competencias docentes para los nuevos escenarios de aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 79 (28), 145-163. Recuperado de http://aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/14043077955.pdf#page=145