University teachers’ training: the Digital Competence

  1. Adiela Ruiz-Cabezas 1
  2. . Mª del Castañar Medina Domínguez 2
  3. Eufrasio Pérez Navío 3
  4. Medina Rivilla, Antonio María 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

  3. 3 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revista:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación
  1. Medina Rivilla, Antonio María

ISSN: 1133-8482

Ano de publicación: 2020

Número: 58

Páxinas: 181-215

Tipo: Artigo

DOI: 10.12795/PIXELBIT.74676 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Resumo

Teachers’ training in digital competencies implies achieving special qualifications in the knowledge, use, transfer and evaluation of the digital resources to provide students with some specific knowledge and adaptation techniques to respond the formative needs of the diversity of learning. The objective of the present work is to present results gathered, during the research carried during teachers’ training at the Catholic University of Santiago de Guayaquil, Ecuador, on the digital competence knowledge, command and projection to help in their own professional development and in the improvement of teaching-learning processes, especially for first-year university students. The methodology used was mixed, as we used the design and application of a questionnaire presented to 30 teachers and set up two discussion groups. The emerged data were analyzed using complementarity and rigorous assessment methods, to conclude with the fulfilment of the general objective marked and of some more specific ones too; these evidenced the interest of the teaching staff in understanding and integrating digital competences, as well as the importance and meaning of improving the teaching-learning processes to generate a culture of professional development among teachers, all this after a rigorous analysis of practices and of mini videos used to observe deferred actions within the class. We underline the most innovative significance of these ICT didactics on teaching performance levels achieved and on the generation of a pioneer culture in universities

Información de financiamento

Este trabajo forma parte del Proyecto de Investigación Cód. SINDE 464-451. Financiado por la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil-Ecuador y la Universidad Nacional de Educación a Distancia-UNED-España

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a conceptual understanding. Joint Research Centre-Institute for Prospective Technological Studies. Recuperado de: http://cort.as/-RX1W
  • Arancibia, M. L., Valdivia, I., Araneda, S. M. & Cabero, J. (2017). Tipologías para la Innovación Tecnológica en Docentes de Educación superior a partir de un análisis de conglomerados: un estudio exploratorio. RED. Revista de Educación a Distancia, 55. http://dx.doi.org/10.6018/red/55/5
  • Balladares-Burgos, J. A. (2018). Diseño pedagógico de la educación digital para la formación del profesorado. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(1).
  • https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.1.41
  • Bartolomé, A. Castañeda, L. & Adell, J. (2018). Personalization in Educational Technology: the absence of lenderlying pedagogies. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15, 1. https://doi.org/10.1186/s41239-018-0095-0
  • Brennan, J., Edmunds, R., Houston, M., Jary, D., Lebeau, Y., Osborne, M. & Richardson, J. T. (2010). Improving what is learned at university: An exploration of the social and organisational diversity of university education. New York: Routledge.
  • Cabero, J. (2019). Formación en competencias digitales: formación para una ciudadanía crítica. En M. C., Domínguez (Presidencia), XXIV Congreso Internacional de Tecnologías para la Educación y el Conocimiento: Formación en Competencias a lo largo de la vida y diversidad educativa. Facultad de Educación, UNED, Madrid.
  • Cabero, J. (2018). Nuevos escenarios tecnológicos para innovar en Educación. En M. C., Domínguez (Presidencia), XXIII Congreso Internacional de Tecnologías para la Educación y el Conocimiento: Armonización de Competencias y transferencia al desarrollo profesional. Facultad de Educación, UNED, Madrid.
  • Cabero, J., Llorente, M. C. & Marín, V. (2010). Hacia el diseño de un instrumento de diagnóstico de competencias tecnológicas del profesorado universitario. Revista Iberoamericana de Educación, 52(7), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie5271761
  • Cacheiro, M. L., Medina, A., Domínguez, M. C. & Medina, M. (2019). The Learning Platform in Distance Higher Education: students’ perceptions. Turkish Online Journal of Distance Education (TOJDE), 20(1), 71-95. htttps://doi.org/10.17718/tojde.522387
  • Cacheiro, M. L., Sánchez, C. & González, J. M. (2019). The digital Competence of the Social Educators as a User and Creator of Educational Resources. Online, Open and Flexible Higher Education Conference (OOFHE), EADTU, UNED, Madrid.
  • Cacheiro, M. L. (2016). Didáctica y TIC: diseño de medios y formación de docentes. En E. López (coord.), Didáctica general y formación del profesorado (pp. 159-196). Logroño, UNIR.
  • Domínguez, M. C., Medina, A. & López-Gómez, E., (2018). Desarrollo de Competencias en el Primer Curso de Universidad: estudio de caso. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 48, 1, 39-62.
  • Domínguez, M.C., Ruiz, A. & Medina, A. (2017). Experiencias Docentes y su Proyección en la Identidad Profesional: el caso de las maestras de Santa Marta y su entorno. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 19(29), 111-133. https://doi.org/10.19053/01227238.7555
  • Donche, V., De Maeyer, S., Coertjens, L., Van Daal, T. & Van Petegem, P. (2013). Differential use of learning strategies in first‐year higher education: The impact of personality, academic motivation, and teaching strategies. British Journal of Educational Psychology, (83), 238-251.
  • https://doi.org/10.1111/bjep.12016
  • Esteve, F., Castañeda, L. & Adell, J. (2018). Un modelo holístico de competencia docente para el mundo digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 32(1), 105-116. Recuperado de:
  • http://cort.as/-RXBk
  • García-Peñalvo, F. J. (2018). Ecosistemas tecnológicos universitarios. En J. Gómez (Ed.), UNIVERSITIC 2017. Análisis de las TIC en las universidades españolas, pp. 164-170. Madrid: Crue Universidades Españolas.
  • González-Sanmamed, M., Souto, A., González, I. & Estévez, I. (2019). Aprendizaje informal y desarrollo profesional: análisis de las ecologías de aprendizaje del profesorado de educación infantil. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 68, 70-81. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1305
  • Gutiérrez, J. J., Cabero, J. & Estrada, L. (2019). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38, 10. Recuperado de:
  • http://cort.as/-SJNv
  • INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Recuperado de: http://cort.as/-GHoN
  • Kubiato, M. (2017). Are ICT being used correctly? Small reflection about correct using of ICT in Education. Problems of Education in the 21st Century, 75, 1, 4-5.
  • Medina, A., Ruiz-Cabezas, A., Medina M. C. & Pérez, E. (2019). Diagnóstico de un programa de formación en competencias para el primer año de universidad. Aula Abierta, 48(2), 239-250.
  • https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.239-250.
  • Medina A., Domínguez M. C. & Sánchez C. (2013). Evaluación de las competencias de los estudiantes: modelos y técnicas para la valoración. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 239-255.
  • https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-361-140
  • Medina, A. (Coord.) (2013). Formación del Profesorado. Actividades innovadoras para el dominio de las competencias docentes. Madrid: Ramón Areces.
  • Napal, M., Peñalva-Vélez, A. & Mendióroz, A. M. (2018). Development of Digital Competence in Secondary Education Teachers’ Training. Education Sciences, 8(3), 1-12.
  • https://doi.org/10.3390/educsci8030104
  • Peñaherrera, M. (2012). Uso de TIC en escuelas públicas de Ecuador: Análisis, reflexiones y valoraciones. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40, a201.
  • https://doi.org/10.21556/edutec.2012.40.364
  • Pérez, E., Medina, M. C. & Cachón, J. (2019). Perception of the Professional Competences of Last Years’ Students of Pre-Primary Education and primary Education Degrees and Students of Training Teachers Master. Journal of New Approaches in Educational Research-NAER, 8(1), 58-65.
  • http://dx.doi.org/10.7821/naer.2019.1.344.
  • Prendes, M. P. & Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222.
  • https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-361-140.
  • Revelo-Roser, J. & Carrillo-Ouga, S. (2018). Impacto del uso de las TIC como herramientas para el aprendizaje de las matemáticas de los estudiantes de educación media. Revista Cátedra, 1(1), 70-91. Recuperado de: https://bit.ly/2G4x9WM
  • Rodríguez, M. Guerrón, I. & Pérez, E. (2016). Desarrollo de competencias docentes en la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE-Ecuador. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(2), 218-236. https://bit.ly/2RJk1f6
  • Ríos, J., Gómez, E. & Rojas, M. (2018). Valoración de competencias TIC del profesorado: un caso en Chile. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 52, 55-65.
  • http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.04
  • Rodríguez-García, A. M., Raso, A. & Ruiz-Palmero, J. (2019). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: un estudio de meta-análisis en la web of science. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 54, 65-81. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04.
  • Rychen, D. S. & Salganik L. H. (eds.) (2006). Las competencias clave para el bienestar personal, social y económico. Archidona: Ediciones Aljibe
  • Sampedro, B. E. (2016). Las TIC y la educación social en el siglo XXI. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 5, 8-24. https://doi.org/10.21071/edmetic.v5i1.4014
  • Sampedro, B. E. & Marín, V. (2015). Conocimiento de los futuros educadores sociales de las herramientas Web 2.0. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 41-58.
  • http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.03
  • Sevillano, M. L. (2015). Tareas en diversos contextos con el empleo en medios de comunicación y TIC para la óptima comunicación didáctica. En A. Medina & M.C. Domínguez (Coords.) Didáctica General: formación básica para profesionales de la educación, (pp.40-448). Madrid, Universitas.
  • Tashakkori, A. & Teddlie, Ch. (2010). Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research. New York: SAGE
  • Tourón, J. Marín, D., Navarro, E., Pradas, S. & Ínigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02
  • Villa, A. & Poblete, M. (2008) (Direcs). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Universidad de Deusto: Bilbao.