La atención a las necesidades educativas especiales en el ámbito universitario desde una perspectiva práctica innovadora

  1. Hervás Torres, Mirian 1
  2. Tallón Rosales, Susana 1
  3. Polo Sánchez, María Tamara 1
  4. Fernández Jiménez, Carolina 1
  5. Aparicio Puerta, Marta 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2019

Issue Title: Psicología de la Educación y Saberes Originarios

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 455-464

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N1.V3.1518 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

At the beginning of this decade, attention to diversity in Spanish universitieshad a boom and impact, affecting a progressive step forward regarding the various benefits offered to university students who presented needs (Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad [CERMI], 2010), but the cuts in budgets due to the economic crisis affected a notable decrease, influencing negatively on a quality can be guaranteed education in conditions of equity, challenge proposed for the new educational space in Europe (European Commission, 2000). To respond to this situation, a project based on innovative alternative methodologies, in particular based on Service-Learning and Mentoring, was developed, where, first of all, it was made a diagnosis of the needs presented by the University students, to later analyze, design, organize and execute those actions that will be effective and adapted to help the students to improve in their academic performance, skills and competencies.

Bibliographic References

  • Arco, J. L., y Fernández, F. D. (2007). Evaluación de programas en educación no formal, en C. Torres y J. A. Pareja, (Coords.), La educación no formal y diferenciada. Fundamentos didácticos y organizativos (pp. 667-690). Madrid: Editorial CCS.
  • Boland, J. (2014). Orientations to civic engagement: insights into the sustainability of a challenging pedagogy. Studies in Higher Education, 39(1), 180-195. doi:10.1080/03075079.2011.648177
  • Bullen, P., Farruggia, S. P., Gómez, C., Hebaishi, G., y Mahmood, M. (2010). Meeting the graduating teacher standards: The added benefits for undergraduate university students who mentor youth. Educational Horizons, 89(1), 47–61.
  • Chiva-Bartoll, O., Pallarés-Piquer, M. y Gil-Gómez, J. (2018). Aprendizaje-servicio y mejora de la Personalidad Eficaz en futuros docentes de Educación Física. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-197. doi:10.5209/RCED.52164
  • Chou, K. L. (2000). Intimacy and psychosocial adjustment in Hong Kong Chinese adolescents. Journal of Genetic Psychology, 161(2), 141-152. doi:10.1080/00221320009596701.
  • Clayton, P. H., Bringle, R. G., y Hatcher, J. A. (2013). Research on service learning. Conceptual frameworks and assessment. Sterling, VI: Stylus Publishing.
  • Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad (2010). Derecho Humanos y Discapacidad. Informe España 2010. Recuperado de http://www.convenciondiscapacidad.es/ColeccionONU_new/Derecho%20Humanos%20y%20Discapacidad%205.pdf
  • Conferencia de Ministros Europeos Responsables de la Educación Superior (2005). Comunicado de Bergen. Recuperado de http://www.eees.es/pdf/Bergen_EN.pdf
  • Consejo Económico y Social de España (2017). Economía, trabajo y Sociedad. Memoria sobre la situación socioeconómica y laboral. España 2016 (Resumen ejecutivo). Madrid: Consejo Económico y Social.
  • Corbatón, R., Moliner, L., Martí, M., Gil, J., y Chiva, Ó. (2015). Efectos académicos, culturales, participativos y de identidad del Aprendizaje-Servicio en futuros maestros a través de la educación física. Profesorado, 19(1), 281-297.
  • Escudero, T. (2009). Some relevant topics in education evaluation research. En M. Asorey, J. V. García Esteve, M. Rañada y J. Sesma (Eds.), Mathematical Physics and Field Theory. Julio Abad, in Memoriam (pp. 223-230). Zaragoza: Presas Universitarias de Zaragoza.
  • European Commission (2000). European report on the quality of school education. Sixteen quality indicators. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  • Fernández, F. D., Arco, J. L., Hervás, M., y Delgado, L. C. (2018). Transformar la Educación Superior y Obligatoria a través de Aprendizaje-Sevicio y Mentoría. Universitas Psychologica, 17(4), 1-12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-4.teso
  • Freire, M. J., Teijeiro, M. M., y País, C. (2013). La adecuación entre las competencias adquiridas por los graduados y las requeridas por los empresarios. Revista de Educación, 362, 13-41. doi:10.4438/1988-592X-RE-2011-362-151
  • Gil, J., Moliner, O., Chiva, O., y López, R. (2016). Una experiencia de aprendizaje-servicio en futuros docentes: desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista Complutense de Educación, 27(1), 53-73. doi:10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45071
  • Grabowski, J. J., Heely, M. E., y Brindley, J. A. (2008). Scaffolding faculty-mentored authentic research experiences for first-year students. Council on Undergraduate Research Quarterly, 29, 41–47.
  • Hervás, M., Fernández, F. D., Arco, J. L., y Miñaca, M. I. (2017). Efectos de un programa de Aprendizaje-Servicio en el alumnado universitario. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(41), 126-146. doi:10.14204/ejrep.41.16049
  • Illes, J., Glover, G. H., Wexler, L., Leung, A. N. C., y Glazer, G. M. (2000). A model for faculty mentoring in academic radiology. Academic Radiology, 7(9), 717-724.
  • Maloney, S. M., y Griffith, K. (2013). Occupational therapy students’ development of therapeutic communication skills during a service-learning experience. Occupational Therapy in Mental Health, 29, 10-26. doi:10.1080/0164212X.2013.760288
  • Martínez, I. (8 de septiembre de 2014). Isabel Martínez, de Fundación ONCE: “Es poco presentable la tasa de abandono de alumnos universitarios con discapacidad. EuropaPress. Recuperado de http://www.europapress.es/epsocial/entrevistas/noticia-isabel-martinez-fundacion-once-pocopresentable-tasa-abandono-alumnos-universitarios-discapacidad-20140908130230.html
  • Martínez, R. (2010). El método de encuestas por muestreo: Conceptos básicos. En M. T. Anguera, J. Arnau, M. Ato, R. Martínez, J. Pascual y G. Vallejo (Eds.), Métodos de investigación en Psicología (pp. 385-431). Madrid: Síntesis.
  • McINtyre, K. A., y Sellnow, D. D. (2014). A little bit can go a long way: An examination of required service in the basic communication course. Communication Teacher, 28(1), 57-73. doi:10.1080/17404622.2013.843012
  • Miñaca, M., Hervás, M., Ferrer, D., Vílchez, F., Aparicio, C., Arco, J. L., y Fernández, F. D. (2011, Mayo). El Aprendizaje-Servicio como oportunidad de aprendizaje y adquisición de competencias para el alumnado universitario. Comunicación presentada al I Congreso Internacional sobre Voluntariado Socio-Educativo, Granada: Universidad de Granada.
  • Mentor/National Mentoring Partnership (2005). Cómo construir un programa de mentoría exitoso utilizando los elementos de la práctica efectiva. Alexandria, VA: MENTOR/National Mentoring Partnership.
  • Mourshed, M., Patel, J., y Suder, K. (2014). Education to employment: Getting Europes youth into work. New York, NY: Mckinsey Center for Goverment.
  • Mindt, L., y Rieckmann, M. (2017). Developing competencies for sustainability-driven entrepreneurship in higher education: A literature review of teaching and learning methods. Teoría de la Educación, 29(1), 129-159.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2017). Anuario de indicadores universitarios. Año 2016. Madrid: Secretaría General de Universidades.
  • Permaul, J. S. (2009). Theoretical bases for service-learning: Implications for program design and effectiveness. New Horizons in Education, 57(3), 1-7.
  • Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., y Palos, J. (2009). Aprendizaje servicio. Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó.
  • Robinson, E., y Niemer, L. (2010). A peer mentor tutor program for academic success in nursing. Nurse Educator, 31(5), 286-289.
  • Rodríguez, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), 95-113. doi:10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157
  • Sandford, S., Copps, J., y Yeowart, C. (2007). Lean on me. Mentoring for young people at risk. A guide for donors and funders. London: New Philantropy Capital.
  • Soler, M. R. (2003). Mentoring: Estrategia de desarrollo de recursos humanos. Barcelona: Gestión2000.com.
  • Sotelino, A., Santos, M. A., y Lorenzo, M. A. (2016). Aprender y servir en la universidad: Una vía cívica al desarrollo educativo. Teoría de la Educación, 28(2), 225-248. http://dx.doi.org/10.14201/teoredu2016282225248
  • St-Jean, E., y Audet, J. (2009). Factors leading to satisfaction in a mentoring scheme for novice entrepreneurs. International. Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 7(1), 148-161.
  • Stanton, T. K. (2014). Practice makes perfect: Classrooms and curricula that generate civic minds and actions. The Journal of General Education, 63(1), 35-46. doi:10.1353/jge.2014.0001
  • Steinmayr, R., y Spinath, B. (2009). The importance of motivation as a predictor of school achievement. Learning and Individual Differences, 19(1), 80-90. doi:10.1016/j.lindif.2008.05.004
  • Vaknin, L. W., y Bresciani, M. J. (2013). Implementing quality service-learning programs in Community Colleges. Community College Journal of Research and Practica, 37(12), 979-989. doi:10.1080/10668926.2010.515515
  • Vallés, M. S. (2000). Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Reflexión Metodológica y Práctica Profesional. Madrid: Síntesis.
  • Westover, J. H. (2012). Academic service-learning across disciplines. Models, outcomes and assessment. Champaign, IL: Common Groum Publishing.