Composición e invarianza factorial del cuestionario Medida de la Intencionalidad para ser Físicamente Activo (MIFA) en adolescentes mexicanos

  1. Ornelas Contreras, Martha 1
  2. Aguirre Chávez, Juan Francisco 1
  3. Blanco Ornelas, Luis Humberto 2
  4. Mayorga-Vega, Daniel 3
  5. Jurado García, Perla Jannet 1
  6. Benavides Pando, Elia Verónica 1
  1. 1 Facultad de Ciencias de la Cultura Física, Universidad Autónoma de Chihuahua, México
  2. 2 OPD Hospital Civil de Guadalajara, Universidad de Guadalajara
  3. 3 Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal, Universidad de Jaén
Revista:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Año de publicación: 2020

Volumen: 20

Número: 2

Páginas: 243-252

Tipo: Artículo

DOI: 10.6018/CPD.352781 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

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Resumen

The aim of this research was to analyze the psychometric properties proposed by Moreno et al. (2007) for the Measurement of Intention to be Physically Active (MIFA) questionnaire. The total sample has been composed by 549 Mexican adolescents, 256 women and 293 mean, with ages from 11 to 16 years (M = 12.91, SD = 0.49). The factor structure of questionnaire has been analized through the confirmatory factor analysis. This analysis shows that a unifactorial structure is viable and adequate for the total sample and the populations of men and women. The unifactorial structure, according to statistical and substantive criteria, has shown adequate indicators of reliability and validity adjustment. On the other hand, the factorial structure, the factorial loads and the intercepts are considered invariant according to gender; however, there are differences between men and women for the average intentionality of being physically active. In conclusion, the MIFA-M can be a useful tool to advance in the study of the factors that affect the practice of physical activity.

Información de financiación

La Secretaría de Educación Pública-Subsecretaría de Educación Superior-Dirección de Superación Académica- Programa para el Desarrollo Profesional Docente (DE-13 -6894) quién financió este estudio. Así como la facilidad para la financiación de la publicación (CONACYT, Redes Temáticas, No.269614).

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