Estudio sobre Inteligencia Emocional, Calidad de Vida y relaciones interpersonales de personas con Discapacidad Intelectual

  1. Óscar Gavín Chocano
  2. David Molero López-Barajas
Journal:
Psychology, Society & Education

ISSN: 1989-709X 2171-2085

Year of publication: 2019

Volume: 11

Issue: 3

Pages: 313-327

Type: Article

DOI: 10.25115/PSYE.V11I3.2078 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Psychology, Society & Education

Abstract

This research analyzes the relationship between emotional intelligence, quality of life and interactions in a pre-established group of people with Intellectual Disability. The sample consists of 15 subjects (n=15), with an average age of 34.93 (± 12.28) and average disability of 64.07%. The following instruments were used: Trait Meta Mood Scale 24 (TMMS-24), INICO-FEAPS Scale (self- report mode and other people's report) and the development of a sociogram or social map. The results showed the positive relationship between some of the dimensions of emotional intelligence and quality of life (p <.05). On the other hand, the analysis of the sociogram established the different roles of the subjects within the group structure and a moderate group cohesion. The subsequent comparison reports significant differences between subjects with normal values. There is evidence of the lack of studies on emotional intelligence and quality of life in pre-established groups of people with disabilities. Keywords: quality of life, group cohesion, intellectual disability, emotional intelligence.

Bibliographic References

  • ATADES (2013). Primer panel de indicadores de calidad de vida de personas con discapacidad intelectual en Aragón. Zaragoza: ATADES, Abay Analistas.
  • Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18(Suppl.), 13-25.
  • Badía-Corbella, M., Carrasco-Trenado, J., Orgaz-Baz, M., &amp; Escalonilla-García, J. (2016). Calidad de vida percibida por personas adultas con discapacidades del desarrollo versus la informada por profesionales. Siglo Cero. Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, 47(1), 7-21. doi:10.14201/scero20161721
  • Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., &amp; Ramos, N. (2004): Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94, 751-755. doi: https://doi.org/10.2466/pr0.94.3.751-755
  • Fernández-Berrocal, P., Ruiz-Aranda, D., Salguero, J.M., Palomera, R. &amp; Extremera, N. (2018). The Relationship of Botín Foundation’s Emotional Intelligence Test (TIEFBA) with Personal and Scholar Adjustment of Spanish. Revista Psicodidáctica, 23, 1-8. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.psicod.2017.07.001
  • García-Moltó, A. &amp; Ovejero-Bruna, M. (2017). Satisfacción vital, autodeterminación y práctica deportiva en las personas con discapacidad intelectual. Revista de Psicología del Deporte, 26(2), 13-19.
  • Gómez, L. E., Verdugo, M. A., &amp; Arias, B. (2015). Validity and reliability of the INICO-FEAPS scale: An assessment of quality of life for people with intellectual and developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 36, 600-610. doi: 10.1016/j.ridd.2014.10.049.
  • Huéscar-Hernández, E., López-Mora, C. &amp; Cervelló-Gimeno, E. (2017). Relación de los estilos de liderazgo, cohesión grupal, potencia de equipo y rendimiento en jugadores de fútbol no profesionales. Universitas Psychologica, 16(4), 1-14. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.relc
  • Knüppel, A., Jakobsen, H., Briciet Lauritsen, M. &amp; Kjærsdam Telléus,G. (2018). Psychometric properties of the INICO-FEAPS scale in a Danish sample with autism spectrum disorders.Research in Developmental Disabilities, 75, 11-21. doi: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2018.01.013.
  • Leo, F. M., Sánchez-Miguel, P. A., Sánchez-Oliva, D., Amado, D., &amp; García-Calvo, T. (2013). El liderazgo y el clima motivacional del entrenador como antecedentes de la cohesión y el rol percibido en futbolistas semiprofesionales. Revista de Psicología del Deporte, 22(2), 361-370.
  • Losada-Puente, L., Muñoz-Cantero, J.M. y Espiñeira-Bellón, E.M. (2018). Adaptación del Cuestionario de Evaluación de la Calidad de Vida de Alumnos adolescentes (CCVA, Gómez-Vela &amp; Verdugo, 2009) en Galicia (España). Revista de Investigación Educativa, 36(2), 331-347. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.2.320171
  • López-Cassá, E., Pérez-Escoda, N., &amp; Alegre, A. (2018). Competencia emocional, satisfacción en contextos específicos y satisfacción con la vida en la adolescencia. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 57-73. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.273131
  • Macías-Fernández, A. J., Gutiérrez-Castañeda, C., Carmona-González, F.J. &amp; Crespillo-Vílchez, D. (2016). Relación de la inteligencia emocional y la calidad de vida profesional con la consecución de objetivos laborales en el distrito de atención primaria Costa del Sol. Atención Primaria, 48(5), 301-307. doi: https://doi.org/10.1016/j.aprim.2015.06.007.
  • Mayer, J.D. &amp; Salovey, P. (1997). “What is emotional intelligence?” En P. Salovey y D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.
  • Mayer, J., Salovey, P. &amp; Caruso, D. (2000). Emotional intelligence as Zeitgeist, as personality, and as mental ability. En R.J. Sternberg (Ed.), Handbook of emotional intelligence (pp. 92-117). San Francisco: Jossey Bass.
  • Mayer, J. D., Caruso, D. R., Salovey, P. (2016). The Ability Model of Emotional Intelligence: Principles and Updates. Emotion Review, 8 (4), 290-300. doi: http://10.1177/1754073916639667
  • Medina-Gómez, B., &amp; Gil-Ibañez, R. (2017). Estrés y estrategias de afrontamiento en personas con discapacidad intelectual: revisión sistemática. Ansiedad y Estrés 23, 38-44. doi: 10.1016/j.anyes.2017.05.001
  • Molero, D., Pantoja, A. &amp; Galiano-Carrión, M. (2017). Inteligencia emocional rasgo en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos: Revista de Educación, 20, 43-56. doi: http://dx.doi.org/10.18172/con.2993
  • Pulido-Acosta, F. &amp; Herrera-Clavero, F. (2018). Relaciones entre rendimiento e inteligencia emocional en secundaria. Tendencias Pedagógicas, 31, 165-186. doi: 10.15366/tp2018.31.010
  • Ramos-Vidal, I. (2016). Popularidad y relaciones entre iguales en el aula: un estudio prospectivo, Psicología Educativa, 22, 113-124. doi: https://doi.org/10.1016/j.pse.2015.12.001.
  • Rodríguez-Belmares, P., Matud-Aznar, M.P. &amp; Álvarez-Bermúdez, J. (2017) Género y calidad de vida en la adolescencia. Journal of Behavior, Health &amp; Social Issues, 9, 89-98. doi: https://doi.org/10.1016/j.jbhsi.2017.11.001.
  • Rodríguez-Pérez, A. &amp; Morera-Bello, D. (2001). El Sociograma. Estudio de las relaciones informales en las organizaciones. Madrid: Pirámide.
  • Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., &amp; Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity and repair: exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. In J.W. Pennebaker (ed.), Emotion, disclosure and health (pp. 125-154). Washington: American Psychological Association. doi: http://dx.doi.org/10.1037/10182-006
  • Schalock, R. L. &amp; Verdugo, M. A. (2003). Calidad de Vida. Manual para profesionales de la educación, salud y servicios sociales. Madrid: Alianza Editorial.
  • Scott, H. M., &amp; Havercamp, S. M. (2014). Mental Health for People With Intellectual Disability: The Impact of Stress and Social Support. American journal on intellectual and developmental disabilities, 119(6), 552-564. doi: 10.1352/1944-7558-119.6.552