La piscinaun nuevo contexto para la expresión oral y las emociones
- Sánchez Morillas, Carmen María 1
- de la Torre Cobo, José Miguel
-
1
Universidad de Jaén
info
ISSN: 1137-8778, 2341-4847
Year of publication: 2019
Volume: 21
Issue: 2
Pages: 93-110
Type: Article
More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas
Abstract
Nowadays, innovating in the world of pre-primary education is an increasingly complex action because it seems that everything is already invented, or that innovation only takes place through new technologies. We want to show a different path: In this article, the basic principles of an educational experience that combines such unalike elements as aquatic activity, literature and the development of emotions are described. In this sense, we explain the process of how motor stories can become an ideal educational instrument to achieve the development of oral expression in children. Moreover, this new context allows for a space of communication of emotions among parents, teachers and children. This educational experience is in the first phase of experimentation and development, and pursues the gradual implementation of a new and different itinerary for the promotion of reading.
Bibliographic References
- Cabrera, R. (2008). Actividad acuática infantil: los rincones de trabajo y otros instrumentos. Efedeportes.com, Revista digital, Año 13, 17.
- Ceular, M.ª T. (2009). Los cuentos motores en la educación infantil. Innovación y experiencias educativas, 14, 1-9. Recuperado de: [https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/MARIA%20TERESA_CEULAR_1.pdf]
- Conde, J. L. (1994). Cuentos motores. Barcelona: Paidotribo.
- De la Fuente, P. & Moreno, R. (2011). Cuentos motores acuáticos: el modelo fantástico. Los cuentos también “cuentan” en las actividades acuáticas. Barcelona: Inde.
- Fernández-Berrocal, P., & Pacheco, N. E. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29( 1), 1-6.
- García, E. (2011). El cuento motor, el cuento movido. Edeportes.com. Revista Digital. 155. Recuperado de: [https://www.efdeportes.com/efd155/el-cuento-motor-el-cuento-movido.htm].
- Goleman, D. (1999). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
- Herrera, M. (2017). Los cuentos motores como recurso interdisciplinar. Memoria de Fin de Grado. Universidad de Valladolid. Recuperado en: [https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/24161/TFG-B.1000.pdf;jsessionid=645A55D37ACF4C35C6DA722BD4AF632C?sequence=1].
- Iglesia, J. (2005). Los cuentos motores como herramienta pedagógica para la Educación Infantil y Primaria. Icono. Revista de Comunicación y Nuevas Tecnologías, vol. 14, 10, 1-5.
- Moreno-Murcia, J. A. Huéscar, E., Polo, R., López, E., Carbonell, B. & Meseguer, S. (2016). Efecto de los cuentos en la competencia acuática real y percibida en los infantes. Actividad física y del deporte, 16, 61, 127- 138.
- Muñoz, E., & Molero, M. S. (2013). El cuerpo, la expresión y el medio acuático. Una experiencia integradora. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 24, 176 -183.
- Polo, R., López, E., Carbonell, B., Meseguer, S., & Moreno-Murcia, J. A. (2012). Guía para diseñar cuentos motores acuáticos. Barcelona: Inde.
- Ruiz, J. V. (2011). El cuento motor en la educación infantil y en la educación física escolar: cómo construir un espacio para jugar, cooperar, convivir y crear. Sevilla: Wauceulen.
- Sanz, M. (2017). El bebé y el niño pequeño en el agua. Aplicación de los principios de Emmi Plinker en pedagogía acuática para la primera infancia. Revista de Investigaciones en actividades acuáticas. 1(2), 61-66.
- Ubago-Jiménez, J. L., Castro-Sánchez, M.; González, G., Espejo-Garcés, T., Puertas-Molero, P., & Muros-Molina, J. J. (2017). Animación a la lectura a través del cuento en educación física. Trances: Revista de Transimisión del Conocimiento Edeucativo y de la Salud, 9 (supl.), 241-248.
- Zuzagoitia, A., Vizcarra-Morales, M. T.; Aristizabal-Llorente, P.; Bustillo-Bayón, J. & Tresseras-Angulo, A. (2014). Acompañando las emociones de la pequeña infancia (0-3 años) mediante el teatro. Revista Ágora para la Educación Física y el Deporte, diciembre, 2013.