El cuento en lengua materna como elemento facilitador

  1. Sánchez Morillas, Carmen María 1
  2. Sevilla Vallejo, Santiago 2
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  2. 2 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2019

Volume: 21

Issue: 2

Pages: 59-78

Type: Article

DOI: 10.17561/AE.V21.N2.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Abstract

In the first cycle of Pre-Primary Education, one of the teaching tasks in the mother tongue is to promote the development of communicative competence, as well as the training of oral expression. In his daily educational task, taking the curriculum as a reference, the teacher designs activities which combine literature, culture and emotions. One of the first means to achieve this is by working through stories; for this, it is necessary that the teacher be sufficiently trained to carry out his objectives. It is not only about reading a story, but also knowing how to work it with children. Considering this, we try to present the results of a pilot experience carried out with 65 pre-primary prospect teachers at the University of Granada, throughout the school year 2017-2018, in the subject “Didactics of Language and Children's Literature”.

Bibliographic References

  • Booth, C. (2004). The rethoric of rethoric.The quest for effective communication. USA: Blackwell publications.
  • Cano, E. (2010). Cómo mejorar las competencias de los docentes. Guía para la autoevaluación y del desarrollo de las competencias del profesorado. Barcelona: Graó.
  • Cervera, J. (1992). La teoría de la literatura infantil. Bilbao: Ediciones mensajero.
  • Guichot-Muñoz, E. & Sánchez-Morillas, C. M. (2019). Competencia comunicativa y subcompetencias en la enseñanza-aprendizaje del grado de educación primaria. En El reto del EESS y su actualidad. (pp.167-182). Colección´Herramientas universitarias`. Barcelona: Gedisa.
  • Orden ECI/3960/2007, de 19 de diciembre por la que se establece el currículo y se regula la ordenación en educación infantil, Ministerio de Educación y Ciencia, BOE, nº5, 5 enero de 2008.
  • Padia, R. & Sáenz-López Buñuel, P. (2014). Los cuentos populares/tradicionales en educación infantil una propuesta a través del juego. E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 2, 32-47.
  • Propp, V. (1974). Morfología del cuento. 2ª edición. Madrid: Fundamentos.
  • Reche-Urbano, E., Martín-Fernández, M. A. y Vilches Vilela, M. J. (2016). La competencia literaria y comunicativa en la formación inicial del docente. Presentación de una experiencia. Innoeduca. International Journal of Technology and Educactional Innovation, Vol. 2., nº 2, 128-137
  • Ricoeur, P. (1980). La metáfora viva. Madrid: Ediciones cristiandad.
  • Ricoeur (2006): La vida: un relato en busca de narrador. Agora: papeles de filosofía, 25(2), 9-22.
  • Rodríguez, B. (2004). Técnicas metodológicas empleadas en la enseñanza del inglés en Educación Infantil. Estudio de caso. Didáctica (Lengua y Literatura) 1, 145-161.
  • Sevilla, S. (2016). Chapter 3. Development of linguistic skills: comprehension and oral expression, comprehension andwritten expression. Communicative competence in English. Temario Oposiciones Educación Primaria (Inglés). Madrid: CEP.
  • Sevilla, S. (2019). La lectura viva. Criterios psicológicos y didácticos y para fomentar el descubrimiento en los textos. Madrid: Síntesis.
  • Zabalba, M. A. (2009). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
  • Zelaieta, E., Camino, I., Álvarez, A. y Lasarte, G. (2013). Una experiencia teatral con estudiantes de Grado en Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria del profesorado, 16 (2), 93-103.