El aprendizaje cooperativo en la formación de maestros de Educación Primaria

  1. Izquierdo Rus, Tomás 1
  2. Martínez, Elena Asensio 1
  3. Frutos, Andrés Escarbajal 1
  4. Moreno, Javier Rodríguez 2
  1. 1 Universidad de Murcia, España
  2. 2 Universidad de Jaén, España
Aldizkaria:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Argitalpen urtea: 2019

Alea: 37

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 543-559

Mota: Artikulua

DOI: 10.6018/RIE.37.2.369731 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Beste argitalpen batzuk: Revista de investigación educativa, RIE

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

The university is a learning context, where the students are responsible for making their own decisions and controlling their own learning process and the interactions that intervene in it. Not only that, in degrees such as Primary Education, the progress of learning does not depend only on an individual, but on the joint effort of a peer group, whose performance is reflected in the individual learning. Thus, the objectives of this paper have been to establish how the concept of group work is developed and the strategies that are put in place to carry it out according to their satisfaction. The participants of this research have been 523 students of the Degree of Primary Education of the University of Murcia and the University of Jaen. To this end, a Likert questionnaire has been used, with the results of which a comparison has been established between the students who start the degree in Primary Education and those who already have several years of experience in the university environment. The main results and conclusions confirm that the students develop a concept of group work that remains stable over time. However, the usefulness that they believe that group work brings can change, influenced by the demands of the context. Additionally, when students are satisfied with the work of their group, they rely more on their own skills and abilities to build their knowledge.

Finantzaketari buruzko informazioa

De igual forma, la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA, 2004), en su libro blanco refiere competencias del docente como una com-petencia de carácter personal y de saber estar necesaria para trabajar en un contexto social. Perrenoud (2004) también lo incluye dentro de sus diez competencias para enseñar como una competencia de referencia prioritaria para el profesorado, en concreto el de Primaria, y afirma que todo maestro debería ser capaz de coordinar actividades grupales desde organizar un pequeño grupo de trabajo hasta elaborar un proyecto de equipo.

Finantzatzaile

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