Conceitos sobre história e discapacidade.

  1. De Barros Camargo, Claudia 1
  2. Hernández Fernández, Antonio 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad

ISSN: 2387-0907 2603-9443

Year of publication: 2017

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 141-153

Type: Article

More publications in: Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad

Abstract

Let us begin with the history of special education in the main disability groups (deaf, blind, mentally handicapped), mentioning the most important authors as Fray Pedro Ponce de León or Pestalozzi, among others, analyzing their contributions. Continue with the institutions, which appear in the nineteenth century, we find authors like Pinel and Esquirol, who try to improve their conditions, so we will focus on medical and educational assistance in the twentieth century, where we take a step model medical pedagogical model, change In the design of special education until the end of special educational needs, which was the Warnock Report which changed the basis for defining the disadvantages and practice of integration, focusing on the kind of response that the school should give to children with special educational needs, these being the curricular adaptations.

Bibliographic References

  • Ainscow, M. (1995). Necesidades especiales en el aula. Guía para el profesorado. Madrid: Narcea.
  • Albericio, J. J. (2000). Las agrupaciones flexibles. Aula de Innovación Educativa. Nº 90; pp. 54-57.
  • Alcudia, R. y otros (2001). Atención a la diversidad. Claves para la innovación educativa. Barcelona: Graó.
  • Beltrán, J. et al. (2000). Intervención psicopedagógica y currículum escolar. Madrid: Pirámide.
  • Gimeno, J. (1999B). La diversidad y sus prácticas (II). Aula de Innovación Educativa. Nº 82; pp. 73-78.
  • González, D. (1993). Adaptaciones curriculares. Guía para su elaboración. Archidona: Aljibe.
  • Jiménez, B. (Coord.) (1991). Necesidades educativas especiales. Archidona (Málaga): Aljibe.
  • López, A.M. y Zafra, M. (2003). La atención a la diversidad en la Educación Secundaria Obligatoria. Barcelona: Octaedro.
  • López, M. (2004). Construyendo una escuela sin exclusiones. Archidona (Málaga): Aljibe.
  • Pallarés, J. J. (2000). Estrategias para la atención a la diversidad. Huelva: Hergué Editorial.
  • Santos, M. A. (2002). Organizar la diversidad. Cuadernos de Pedagogía. Nº 311; pp.76-80.
  • Varios (2002). La respuesta a la diversidad desde la orientación psicopedagógica. Huelva: Hergué.