Diagnóstico de un programa de formación de docentes en competencias para el primer año de universidad

  1. Antonio Medina Rivilla 1
  2. Adiela Ruiz-Cabezas 1
  3. Eufrasio Pérez Navío 2
  4. María Castañar Medina Domínguez 3
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  3. 3 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

Journal:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Year of publication: 2019

Issue Title: Educación inclusiva y TIC

Volume: 48

Issue: 2

Pages: 239-250

Type: Article

DOI: 10.17811/RIFIE.48.2.2019.239-250 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula abierta

Abstract

The research focused on teacher training based on competences has coincided in synthesizing a map that takes up all those considered essentials This article shows the results of the diagnosis and assessment that the first-year faculty of the Catholic University of Santiago de Guayaquil-UCSG gives to the teaching competencies of planning, communication, media integration/digital, evaluation, innovation and investigation as components of a professional development program. For this purpose, a mixed approach of quanti-qualitative methodological complementarity was applied deepening in the analysis of data from both approaches, focusing on the analysis of content of open questions and focus groups. The results allow us to conclude that the competencies most valued in practice by the participating teachers are: media integration/digital and planning, and the least research, evaluation, communication and innovation.

Funding information

Este trabajo forma parte del Proyecto de Investigación Cód. SINDE 464-451. UNED-UCSG

Funders

Bibliographic References

  • Allan, J.; Clarke, K. y Jopling, M. (2009). Effective teaching in higher Education: Perceptions of first year undergraduate students. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 21, 362-372.
  • Ashwin, P., Abbas, A., & McLean, M. (2016). Conceptualising transformative undergraduate experiences: A phenomenographic exploration of students’ personal projects. British Educational Research Journal, 42 (6), 962 -977.
  • Cabero, J. (2018). Nuevos escenarios tecnológicos para innovar en Educación. Ponencia al XXIII congreso Internacional de Tecnologías para la Educación y el Conocimiento. InterEstratic. UNED.
  • Cacheiro, Medina, Domínguez & Medina (2019). The learning platform in distance higher education: student’s perceptions. Turkish Online Journal of Distance Education, TOJDE, 20 (1), 71-95.
  • Casero, A. (2010). ¿Cómo es el buen profesor universitario según el alumnado? Revista Española de Pedagogía, 246, 223-242.
  • Cochran-Smith, M., Villegas, A.M., Abrams, L., Chavez Moreno, L., Mills, T. & Stern, R. (2015). Critiquing teacher preparation: research: An overview of the field, part II, Journal of Teacher Education, 66(2), 109-121.
  • Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications.
  • Darling-Hammond, L. (2010). Teacher education and American future. Journal of Teacher Education, 61(1-2), 35-47.
  • Day, C. (2017). School leadership as an influence on teacher quality. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del profesorado, 21(2), 139-157.
  • Domínguez, M.C., Cacheiro, M.L., Medina, A. & Medina, M.C. (2018). Innovative teaching-learning processes for the development of competences: professional identity, educational innovation and communication. ECER 2018, 4-7 September. Bolzano-Italia.
  • Domínguez, M.C., Medina, A., Medina & M.C. (2018). La Innovación de la Docencia, mediante la formación de las competencias docentes y discentes. VIII Congreso Internacional de la RIAICES. Barranquilla (Colombia) (en prensa).
  • Domínguez, M.C., Medina, A. & López-Gómez, E. (2018). Desarrollo de competencias en el primer curso de universidad: estudio de caso. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 48 (1), 39-62.
  • Domínguez, M.C., Ruiz, A., Medina, A. (2017). Experiencias docentes y su proyección en la identidad profesional: el caso de las maestras de Santa Marta y su entorno. Revista historia de la educación latinoamericana, 19 (29), 111-133.
  • Domínguez, M.C., Leví, G., Medina, A. & Ramos, E. (2014). Las competencias docentes: diagnóstico y actividades innovadoras para su desarrollo en un modelo de educación a distancia. REDU: Revista de Docencia Universitaria, (12), 1
  • Domínguez, M.C. & García, P. (2012). Tratamiento didáctico de las competencias básicas. Madrid: Universitas.
  • Fraile, A. López-Pastor, V., Castejón, J. & Romero, R. (2013). La evaluación formativa en docencia universitaria y el rendimiento académico del alumnado. Aula Abierta. 41 (2), 23-34.
  • Huber, G. (2014). Aprendizaje activo para el desarrollo de las instituciones educativas. En Autor, C. Rodríguez D. Ansoleaga (Coords.). Desarrollo de las Instituciones y su Incidencia en la Innovación de la Docencia, Madrid, Universitas, 35-48.
  • Leiva, M.V. (2010). La formación del profesorado en base a competencias, un punto de vista desde las carreras pedagógicas de la PUCV, Aula Abierta, 38(1), 81-96.
  • Levitt, H. M., Bamberg, M., Creswell, J. W., Frost, D. M., Josselson, R., & Suárez-Orozco, C. (2018). Journal article reporting standards for qualitative primary, qualitative meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA Publications and Communications Board task force report. American Psychologist, 73(1), 26-46.
  • Little, D. (2005). The common European framework and the European language portfolio: involving learners and their judgements in the assessment process. Language Teaching, (22), 257-260.
  • Medina, A. (Coord.) (2015). Innovación de la educación y de la docencia. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
  • Medina, A., De la Herrán, A., Domínguez, M.C. (2014). Fronteras en la investigación de la didáctica. Madrid: UNED.
  • Medina, A., Domínguez, M.C., Leví, G., Ramos, E., Sánchez, C., Cacheiro, M.L. (2013). Formación del profesorado: Actividades innovadoras para el dominio de las competencias docentes. Madrid: Editorial Universitaria Ramon Areces.
  • Medina, A., Domínguez, M. C. & Gonçalves, F. (2011). Formación del profesorado universitario en las competencias docentes. Revista historia de la educación latinoamericana, 13(17). 119-138.
  • Medina, A., Cardona, J., Castillo, S. & Domínguez, M.C. (1998). Evaluación de los procesos y resultados del aprendizaje de los estudiantes. Madrid: UNED.
  • Pascarella E. & Terenzini, P. (2005). How college affects students: A third decade of research (vol.2). San Francisco: Jossey Bass, Publisher.
  • Pérez, E., Medina, M.C., & Cachón-Zagalaz, J. (2019). Perception of the Professional Competences of Last Year´s Students of Pre-Primary Education and Primary Education Degrees and Students of Training Teachers Mater. Journal New Approaches in Educational Research, 8(1), 58-65.
  • Reason, R.D., Terenzini, P.T., & Domingo, R.J. (2007). Developing social and personal competence in the first year of college. The Review of Higher Education, 30, 271-299.
  • Ruiz, A., Medina, A. & Medina, M.C. (2018). El reto del desarrollo profesional del profesorado de primer año de universidad: Un estudio de caso, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Paper, RIAICES 1-3 noviembre. Barranquilla.
  • Scriven, M. (1972). Philosophical Redirection of Educational Research: Objectivity and Subjectivity in Educational Research. Yearbook of the National Society for the Study of Education. Chicago Press
  • Sevillano, M.L. (2015). Tareas en diversos contextos con el empleo en medios de comunicación y TIC para la óptima comunicación didáctica. En Autor y M.C. Domínguez (Coords.) Didáctica general: formación básica para profesionales de la educación, Madrid, Universitas, 401-448.
  • Swanwick, R., Kitchen, R., Jarvis, J. McCracken, W., O’Neil, R. & Powers, S. (2014). Following Alice: Theories of critical thinking and reflective practice in action of postgraduate level. Teaching in Higher Education, 19(2),156-169.
  • Tashakori, A. & Teddlie, Ch. (2010). Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research, London: SAGE, Publications.
  • Valdemoros, M.A. y Lucas-Molina, B. (2014). Competencias que configuran el perfil del docente de primaria. Análisis de la opinión del alumnado del grado de Educación primaria. Aula Abierta, 42, 53-60.
  • Van den Bos, P.J. & Brouwer, J. (2014). Learning to teach in higher education: how to link theory and practice. Teaching in Higher Education, 19(7), 772-786.
  • Yannuzzi, T.J. & Martín, D. (2014). Voice identity and the organizing of student experience managing pedagogical dilemmas in critical classroom discussions. Teaching in Higher Education, 19(6),709-720.
  • Zabalza, M.A. (2006). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Narcea.