La nueva plástica visual en torno al género, obra e identidadValle Galera

  1. Victoria Quirosa García
  2. Laura Luque Rodrigo
Journal:
Dossiers feministes

ISSN: 1139-1219 2340-4930

Year of publication: 2018

Issue Title: Género y espacios del arte

Issue: 23

Pages: 185-202

Type: Article

DOI: 10.6035/DOSSIERS.2018.23.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Dossiers feministes

Abstract

In this text we want to propose a reflection for the proper concept of gender and how to approach the creation in relation to the identity and the traditional roles. In addition we want to approach aspects relative to the absences inside the world of the art, whether it is in the academic area, as museums or inside research and channels of diffusion. For this reason, we will treat on the work of the artist Valle Galera de Ulierte, who is working along these, lines across the photography and the installation fundamentally, besides by means of the academic research.

Bibliographic References

  • Caso, Ángeles (2016). Ellas mismas: autorretratos de pintoras: desde la Prehistoria hasta las Vanguardias, Madrid: Libros de la letra azul.
  • Fernández Valencia, Antonia y López Fernández-Cao, Marián. (2012). El protagonismo de las mujeres en los museos, Madrid: Fundamentos.
  • Galera, Valle (2010). Reflejos: 24 de noviembre de 2010 al 9 de enero de 2011, sala de exposiciones Centro, Jaén, Jaén: Universidad de Jaén, Secretariado de Actividades Culturales.
  • Galera, Valle (2012). «Fotografía: masculinidades no binarias. Los excluidos y desactivadores de la violencia de género». En Arte y políticas de identidad, vol. 6 (junio 2012). pp. 75-98.
  • http://www.m-arteyculturavisual.com/2013/06/05/binomio-arte-urbano-y-mujer/[12/10/2017]
  • Mayayo, Patricia (2003). Historia de mujeres, historias del arte, Madrid: Cátedra.
  • Ordóñez, Antonio (2009). «Artistas jienenses con proyección». Ideal, 22 de enero de 2009, p. 50.
  • Ordóñez, Antonio (2013). «Transexuales: Derecho al trabajo, derecho a una identidad». La Tribuna de Toledo, 12 de noviembre de 2013.
  • Perales Acedo, Raúl (Cood.) (2009). Certamen Andaluz de fotografía 2009, Sevilla: Instituto Andaluz de la Juventud, pp. 44 - 46.
  • Rueda, Juan Francisco (2016). «Cartografía femenina». Diario Sur, 27 de agosto de 2016. http://www.diariosur.es/opinion/201608/27/cartografia-femenina-20160827010625-v.html
  • Ruth Frías, Verónica (2015). «“NO”, el grito peludo de Verónica Ruth Frías por la visibilidad de la mujer», ABC [27-05-2015], s.p. http://www.abc.es/cultura/cultural/20150527/abci-proyecto-cultural-veronicaruth-201505271138.html (12/10/2017)
  • Sontag, Susan (1996). Contra la interpretación, Madrid: Alfaguara.
  • Viribay, Miguel (2009). «Creadores de Jaén reunidos en una colección». Diario Jaén, 11 de febrero de 2009, p. 35.
  • Vv .aa . (2003). V Edición ‘Arte de mujeres’. Málaga: Instituto Andaluz de la Mujer, 2003, s.p.
  • Vv .aa . (2009 a). Mater. Universidad de Jaén.http://www10.ujaen.es/conocenos/organosgobierno/secacult/mater.
  • Vv .aa . (2009 b). Artistas jiennenses en la Colección de Arte Contemporáneo de la Universidad de Granada: Salas Provinciales de Exposición, 21 de enero al 22 de febrero de 2009, Jaén: Diputación Provincial de Jaén.
  • Vv .aa . (2010). Configuración y discursividad en el arte actual: Reflejos, Jaén: Universidad de Jaén.