El perfil formativo y profesional del graduado en pedagogía. Perspectiva actual de su inserción laboral

  1. Tallón Rosales, Susana
  2. Hervás Torres, Mirian
  3. Polo Sánchez, M. Tamara
  4. Fernández Jiménez, Carolina
  5. Fernández Cabezas, María
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2018

Issue Title: EL PAPEL DE LA PSICOLOGÍA HOY

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 295-306

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2018.N1.V2.1230 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

After these years of implementation of the Bologna process for the adaptation to the European higher education area in the current context, it is necessary to review how certain disciplines have strengthened their position in society. In this paper, we will focus on the evolution of the degree of pedagogy, as well as professional profile which plays, from the perspective of the protagonists themselves, the students, since they will be professionals who carry out their work in the immediate future in the society, and will implement those acquired skills, being responsible for transmitting this legacy. For this reason it is necessary of this research, coupled with the fact that around the definition of pedagogy, there is ambiguity and lack of knowledge regarding their functions and areas of professional activity. This study will allow having a vision contextualized on different working routes that this profession can carry out, in order to draw conclusions about its academic profile and therefore socio-labour, favoring an improvement of the image social of the pedagogue, which make it possible to reduce the uncertainty regarding this professional. The methodology used was descriptive and quantitative, with a non-experimental design by survey method. It shows total 334 students, belonging to the degree of pedagogy of the University of Granada, enrolled in the academic year 20162017. The results show that the figure of the pedagogue is a multidisciplinary professional who can cover different fields of action and not just linked to the field of education, but provides an opening to the business context. For this reason, the training (formal, non-formal, and business), is a basic pillar in our society. That is, where the importance of the figure of the pedagogue resides, and how it should position itself as the expert in these subjects.

Bibliographic References

  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación . (2005). Libro Blanco Título de Grado en Pedagogía y Educación Social. Madrid: Aneca.
  • Aguilar Ramos, M. (2005). La Inserción Laboral de los Jóvenes en España. Un enfoque microeconómico. Navarra: Editorial Aranzadi, S.A.
  • Aznar, I., Cáceres, M., y Hinojo, M. (2011). La adquisición de competencias específicas en la Educación Superior. Evaluando la formación del psicopedagogo en la Universidad de Granada. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 26, 71-93.
  • Bordas, I., Cabrera, F., Fortuny, M., y Rodriguez-Lajo, M. (1995). Les sortides professionals del Ilicenciat en Pedagogía. Barcelona: Universitat de Barcelona Publicacions.
  • Buendía, L., Colás, M., y Hernández Pina, F. (1998). Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
  • García Aguilera, F., y Aguilar Cuenca, D. (2011). Competencias Profesionales del Pedagogo. Ámbitos laborales y nuevos yacimientos de empleo. Málaga: Aljibe, S.L.
  • García, M., Alvira, F., Alonso, L., y Escobar, M. (2015). El análsiis de la Realidad Social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Editorial.
  • Gimeno Sacristán, J. (2008). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid: Ediciones Morata.
  • González Lorente, C., Martínez Clares, P., y González Morga, N. (2015). El perfil formativo del Graduado en Pedagogía: La visión del Alumnado. . Profesorado. Revista de Curriculum y formación del profesorado, 19(1), 394-412.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (1992). Real Decreto 915/1992 de 17 julio, por el que se establece el titulo universitario oficial de Licenciado de Pedagogía. Madrid: Boletin Oficial del Estado.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (2007). Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Madrid: Boletín Oficial del Estado.
  • Nassif, R. (1981). Pedagogía General. Madrid: Cincel.
  • Pineda, P. (2002). Pedagogía Laboral. Barcelona: Ariel Educación .
  • Riera i Romani, J., y Civis i Zaragoza, M. (2008). La Pedagogía Profesional del siglo XXI. Educación XXI, 11, 133-154.
  • Romero Rodríguez, J., y Castelló Quintana, A. (2016). Redefiniendo los campos de inserción laboral del Pedagogo. Curriculum, 29, 21-34.
  • Sánchez Morales, P. (2014). El papel de la Pedagogía en la Formación Empresarial. Pedagogy role in Business Training. Cuestiones Pedagógicas, 23, 85-104.
  • SEPE. (2018). Servicio Público de Empleo Estatal. Recuperado de https://www.sepe.es/contenidos/que_es_el_sepe/estadisticas/datos_avance/pdf/empleo/evolparo.pdf
  • Servicio Público de Empleo Estatal. (2018). Informes y estudios sobre tendencias de mercado de trabajo de personas tituladas. Recuperado de https://www.sepe.es/contenidos/observatorio/titulaciones/2018_02/titulados/ciencias_sociales_y_juridicas/ESTUDIO_TITULADOS_FI_6.pdf
  • Universidad de Granada. (2018). Titulaciones. Grado en Pedagogía. Recuperado de http://grados.ugr.es/pedagogia
  • Universitat Autónoma de Barcelona. (2018). Catálogo e información de las Titulaciones. Grado en Pedagogía. Recuperado de http://www.uab.cat/web/estudiar/listado-de-grados/informaciongeneral/pedagogia-1216708258897.html?param1=1228291018203
  • Vila, L., Dávila, C., y Mora, J. (2013). Cómo promover la adquisión de competencias para la innovación en la Universidad. La visión de los graduados de las universidades de Latinoamérica. En J. Mora, H. Schomburg y U. Teicher, Empleo y Trabajo de los graduados universitarios. (pp. 189-208). Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L.
  • Viladot, G. (1992). La proyección profesional del Pedagogo en la empresa. Apuntes para una Pedagogía Empresarial. Barcelona: Dpto. Pedagogía Aplicada, Bellaterra.