La pedagogía familiar y la educación familiar como contextos teóricos de la asignatura Educación y Familia

  1. Ariadne Runte-Geidel 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Zeitschrift:
Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad

ISSN: 2387-0907 2603-9443

Datum der Publikation: 2015

Ausgabe: 1

Nummer: 1

Seiten: 11-23

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad

Zusammenfassung

In this article we review the concepts and historical background of both the family pedagogy and family education, in order to establish the theoretical context in which the subject Family and Education belongs. The subject belongs to the area of Theory and History of Education and therefore deserves its contextualization in their own knowledge area. Family Pedagogy is the science that aims to family education and family education refers both to the upbringing and education of children, and the training given to parents to educate their children properly. Currently both disciplines are essential in the formation of future teachers, since the tutorial function is central in their teaching practice.

Bibliographische Referenzen

  • Aguilar Ramos, M.C. (2002). Educación familiar: una propuesta disciplinar y curricular. Málaga: Algibe.
  • Bertalanffy, L. (1976). Teoría General de los Sistemas. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • Bomnin Javier, H.J. (2013). ¿Qué sabemos sobre pedagogía familiar?Rev. Socio-Cultural Convivencia, 57(953): 1-5.
  • Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
  • Durning, P. y Portois, J.P. (1994). Education et familille. Bruselas: Ed. De Boeck.
  • Fermoso Estébanez, P. (1997). Diccionario de Filosofía de la Educación Hoy. Madrid: Dykinson.
  • Ferrández-Sarramona, T. (1977). Aspectos diferenciales de la educación. Barcelona: Ed. CEAC.
  • Ferrández-Huerta, J. (1983). Didáctica. Madrid: Ed.UNED.
  • García Hoz, V. (1990). Principios de pedagogía sistemática. Madrid: Rialp.
  • Gracias Fuster, E. y Musito Ochoa, G. (2000). Psicología Social de la Familia. Barcelona: Paidós.
  • Kñallinski, E. (2000). Organización Escolar y Familia. En: Aguilar Ramos, M.C. (2002). Educación familiar: una propuesta disciplinar y curricular. Málaga: Algibe.
  • Martínez González, R.A. (1996). Familia y Educación. Oviedo: Ed. Universidad de Oviedo.
  • Parada Navas, J.L. (2010). La educación familiar en la familia del pasado, presente y futuro. Educatio. Siglo XXI, 28(1), pp. 17-40.
  • Quintana Cabañas, J.M. (1993). Pedagogía familiar. Madrid: Narcea.Sanvisens, A. (1992). Introducción a la Pedagogía. Barcelona: Ed. Barcanova