Grupos de clase, grupos de WhatsApp. Análisis de las dinámicas comunicativas entre estudiantes universitarios
-
1
Universidad de Jaén
info
ISSN: 1989-3469
Año de publicación: 2017
Título del ejemplar: Ciudadanía Digital y Open Data Access
Número: 18
Páginas: 144-171
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Prisma Social: revista de investigación social
Resumen
The widespread use of digital platforms allows consolidating the process denominated by some authors like «era digital». Specifically; smart mobile devices have become a tool that impacts greatly on the daily life and social relationships of its users due to its functionality and versatility. The aim of the present research was to study the role of new digital scenarios (specifically the WhatsApp application) in the communication channels established among university students. Through discussion group analysis; students' use of WhatsApp groups created by themselves in the classroom context was evaluated. The results showed that the potential of this app lies mainly in the immediacy that it offers; making it an attractive resource for simultaneous communication. In addition; its plasticity and capacity to generate interpersonal ties and relational manners different from the classic ones were remarkable. In addition; it was found that groups move from using this tool only for information purposes; to use it as a platform that influences the dynamics of face to face relations; both interpersonal and intergroup ones. Processes of group identification; transmission and distortion of messages; leadership; youth empowerment and participation; among others; emerge.
Referencias bibliográficas
- Álvarez, M. y Jurado, C. (2011). Desarrollo socioafectivo e intervención con familias. Málaga: Innovación y cualificación.
- Bouhnik, D. y Deshen, B.I. (2014). WhatsApp Goes to School: Mobile Instant Messaging between Teachers and Students. Journal of Information Technology Education: Research, 13, 217-231.
- Church, K. y de Oliveira, R. (Agosto, 2013). What's up with WhatsApp? Comparing mobile instant messaging behaviors with traditional SMS. Proceedings del 15th International Conference on Human-computer Interaction with Mobile Devices and Services. Munich, Alemania.
- Cifuentes, O.E. y Lents, N.H. (2011). Increasing student-teacher interactions at an urban commuter cam-pus through instant messaging and online office hours. Electronic Journal of Science Education, 14(1), 1-13.
- Coll, C., Mauri, T. y Onrubia, J. (2008). La utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación. En Moreneo, C. y Coll, C. (Eds.), Psicología de la educación virtual, pp. 74-103. Madrid: Ediciones Morata.
- Crystal, D. (2002). El lenguaje e internet. Madrid: Cambridge University Press.
- Doering, A., Lewis, C., Veletsianos, G. y Nichols-Besel, K. (2008). Preservice teachers’ perceptions of instant messaging in two educational contexts. Journal of Computing in Teacher Education, 25(1), 5-12.
- Engeström, Y. (1991). Non scolae sed vitae discimus: toward overcoming the encapsulation of school learning. Learning and Instruction, 1, 243-259.
- Fewkes, A.M. y McCabe, M. (2012). Facebook: Learning tool or distraction? Journal of Digital Learning in Teacher Education, 28(3), 92-98. doi: 10.1080/21532974.2012.10784686
- Gálvez, A.M. y Tirado, F. (2006). Sociabilidad en Pantalla. Un estudio de la interacción en entornos virtuales. Barcelona: UOC.
- Gardner, H. y Davis, K. (2014). La generación App. Cómo los jóvenes gestionan su identidad, su privacidad y su imaginación en el mundo digital. Bercelona, Buenos Aires, Méjico: Paidós.
- Harshe D., Karia S., Rajani S., Bharati A., De Sousa A., Shah N. y Mishra P. (2017). Smartphone usage practices, preferences and its perceived effects in medical students at a tertiary care medical college. International Journal fo Medicine and Public Health, 7(1), 51-55.
- Ibáñez, J. (1979). Más allá de la sociología. Madrid: Siglo XXI.
- Lalueza, J.L., Crespo, I. y Camps, S. (2008). Las tecnologías de la información y la comunicación y los procesos de desarrollo y socialización. En Moreneo, C. y Coll, C. (Eds.), Psicología de la educación virtual, pp. 54-73. Madrid: Ediciones Morata.
- Maldonado, T. (1998). Crítica de la razón informática. Barcelona: Paidós.
- Moreneo, C. y Coll, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Madrid: Ediciones Morata.
- Moreneo, C. y Pozo, J.I. (2008). El alumno en entornos virtuales: condiciones, perfiles y competencias. En Moreneo, C. y Coll, C. (Eds.), Psicología de la educación virtual, pp. 109-131. Madrid: Ediciones Morata.
- Prensky, M. (2010). Nativos e inmigrantes digitales. Madrid: Distribuidora SEK, S.A.
- Rambe, P. y Chipunza, C. (Septiembre, 2013). Using mobile devices to leverage student access to collaboratively-generated re-sources: A case of WhatsApp instant messaging. South African University International Conference on Advanced Information and Communication Technology for Education (ICAICTE 2013). Hainan, China. doi:10.2991/icaicte.2013.66
- Rubio-Romero, J. y Perlado, M. (2015). El fenómeno WhatsApp en el contexto de la comunicación personal: una aproximación a través de los jóvenes universitarios. Icono, 14(13), 73-94. doi: 10.7195/ri14.v13i2.818
- Salomon, G., Perkings, D. y Globerson, T. (1992). Coparticipando en el conocimiento: la ampliación de la inteligencia humana con las tecnologías inteligentes. Comunicación, lenguaje y educación, 13, 6-22. doi: 10.1080/02147033.1992.10820997
- Sánchez, D. y Lázaro, P. (2017). La adicción al whatsapp en adolescentes y sus implicaciones en las habilidades sociales. Tendencias Pedagógicas, 29, 121-134.
- Smit, I. (Noviembre, 2012). WhatsApp with BlackBerry; Can Messengers (BBM) be MXit? En Proceedings del 14th Annual Conference on World Wide Web Applications. Cape Peninsula University of Technology. Cape Town, Sudáfrica.
- Sweeny, S.M. (2010). Writing for the instant messaging and text messaging generation: Using new literacies to support writing instruction. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 54(2), 121-130. doi: 10.1598/JAAL.54.2.4
- Turkle, S. (2005). Relational Artifacts, Children, and Elders: The Complexities of Cyber-Companions. Cognitive science society, workshop, 62-73.
- Wang, Q., Woo, H.L. y Quek, C.L. (2012). Exploring the affordances of Facebook for teaching and learning. International Review of Contemporary Learning Research, 1(1), 23-31. doi: 10.12785/irclr/010103
- Wang, Q., Woo, H.L., Quek, C.L., Yang, Y. y Liu, M. (2012). Using the Facebook group as a learning management system: An exploratory study. British Journal of Educational Technology, 43(3), 428-438. doi:10.1111/j.1467-8535.2011.01195.x
- Yeboah, J. y Ewur, D. (2014). The Impact of WhatsApp Messenger Usage on Students Performance in Tertiary Institutions in Ghana. Journal of Education and Practice, 5(6), 157-164.