Evolución de la investigación sobre actividad física en el medio natural en educación físicaResultados en Web of ScienceTM desde 1990 a 2016

  1. Mayorga-Vega, Daniel
  2. Martínez-Baena, Alejandro
  3. Guijarro-Romero, Santiago
  4. Casado-Robles, Carolina
Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2017

Volume: 10

Issue: 21

Pages: 126-131

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V10I21.1036 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Sustainable development goals

Abstract

Objective: The objective was to analyze the evolution of the number of publications on physical activity in the natural environment in physical education. Material and method: A bibliographic search was performed in the Web of ScienceTM database from 1990 to 2016. The search terms used were based on two concepts: 1) physical activity in the natural environment and 2) physical education. Results: A total of 116 results were found, with an average of 4.3 publications per year. There was a tendency to increase the number of publications over the years, especially from 2011 to the present. However, of the total number of studies on physical education from 1990 to 2016, only 5% treated the activities in the natural environment, with an average of 0.2% of publications per year. Overall, it was observed a similar relative quantity of publications from 1990 to 2016. Conclusions: There is a significant increase in the absolute production of publications on physical activity in the natural environment in physical education, especially since 2011. However, if the evolution relative to research on physical education is taking into account, scientific production on the natural environment content remains stable.

Bibliographic References

  • Baena-Extremera, A., Palao-Puche, P., y Jara-Cortina, D. (2015). Evolución de las investigaciones sobre la enseñanza de las actividades en el medio natural en Educación Física escolar. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 8(16), 13-18.
  • Baena-Extremera, A., y Calvo-Morales, J. F. (2008). Elaboración y construcción de materiales para el bloque de contenidos de actividad física en el medio natural. El rocódromo de escalada. Espiral. Cuadernos del profesorado, 1(1), 1-8.
  • Baena-Extremera, A., y Granero-Gallegos, A. (2008). Las actividades físicas en la naturaleza en el curriculum actual: Contribución a la educación para la ciudadanía y los derechos humanos. Retos, 14, 48-53.
  • Comisión Europea (2013). La educación física y el deporte en los centros escolares de Europa. Informe de Eurydice. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. Recuperado el 15 de noviembre de 2015, de http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/150ES.pdf
  • Granero-Gallegos, A., Baena-Extremara, A., y Martínez-Molina, M. (2010). Contenidos desarrollados mediante las actividades en el medio natural de las clases de Educación Física en Secundaria Obligatoria. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 12(3), 273-88.
  • Granero-Gallegos, A., y Baena-Extremera, A. (2010). Actividades físicas en el medio natural. Teoría y práctica para la Educación Física actual. Sevilla, España: Wanceulen.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, 97858-97921.
  • Molina, J. P., Martínez-Baena, A., y Villamón, M. (2016). Physical Education Pedagogy: An analysis of research published in Spanish journals (2005–2014). Physical Education and Sport Pedagogy, 1-12.
  • Molina, J. P., Martínez-Baena, A., y Villamón, M. (2017). Pedagogía de la Educación Física: Análisis de las revistas españolas más productivas (2005-2014). Retos, 31, 14-18.