Actividad física, imagen corporal y autoconcepto personal en jóvenes universitarias mexicanas

  1. Blanco Vega, Humberto 1
  2. Benavides Pando, Elia Verónica 1
  3. Tristán Rodríguez, José Leandro 2
  4. Mayorga-Vega, Daniel 3
  1. 1 Facultad de Ciencias de la Cultura Física, Universidad Autónoma de Chihuahua, México
  2. 2 Facultad de Organización Deportiva, Universidad Autónoma de Nuevo León, México
  3. 3 Departamento de Educación Física y Deportiva, Universidad de Granada, España
Zeitschrift:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Datum der Publikation: 2017

Titel der Ausgabe: Suplemento 2. Red Temática Conducta Saludable con Deporte de Calidad (REDDECA)

Ausgabe: 26

Nummer: 2

Seiten: 25-33

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista de psicología del deporte

Zusammenfassung

The main purpose of the present study was to construct a predictive model of the personal self-concept from physical activity and body image in female Mexican young adults through structural equation modeling. A total of 515 female aged 18-25 years old completed the International Physical Activity Questionnaire, Personal Self-concept Questionnaire and modified Multidimensional Body Self Relations Questionnaire. The results of structural equation modeling showed that regular physical activity, through the subjective importance of fitness and importance of physical appearance, has an indirect positive effect on personal self-concept in the dimension of emotional self-concept and this in turn has a direct positive effect on autonomy (and indirect through self-fulfillment). The proposed model obtains a satisfactory fit, accounting for 63% of the variance in personal self-concept in the dimension of autonomy (variable criteria).

Informationen zur Finanzierung

El presente estudio fue financiado por la Secretaría de Educación Pública-Subsecretaría de Educación Superior-Dirección de Superación Académica Programa para el Desarrollo Profesional Docente (DE-13-6894), así como la facilidad para la financiación de la publicación (CONACYT, Red Temática REDDECA). Daniel Mayorga-Vega recibe una ayuda del Plan Propio del Vicerrectorado de Investigación y Transferencia de la Universidad de Granada.

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • Arbuckle, J. L. (2012). IBM® SPSS® AMOSTM 21. User´s guide. Chicago, IL: Marketing Department, SPSS Incorporated.
  • Blair, S. N. (2009). Physical inactivity: The biggest public health problem of the 21st century. British journal of Sports Medicine, 43(1), 1-2.
  • Blanco, H., Ornelas, M., Tristán, J. L., Cocca, A., Mayorga-Vega, D., López-Walle, J. y Viciana, J. (2013). Editor for creating and applying computerise surveys. Procedia Social and Behavioral Sciences, 106, 935-940. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.105
  • Blanco, J. R. (2015). Factores personales, actividad física y bienestar psicológico (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Chihuahua, México.
  • Botella, L., Ribas, E. y Ruiz, J. B. (2009). Evaluación psicométrica de la imagen corporal: Validación de la versión española del Multidimensional Body Self Relations Questionnaire (MBSRQ). Revista Argentina de Clínica Psicológica, 18(3), 253-264.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming. New York: Routledge.
  • Contreras, O. R., Fernández, J. G., García, L. M., Palou, P. y Ponseti, J. (2010). El autoconcepto físico y su relación con la práctica deportiva en estudiantes adolescentes. Revista de Psicología del Deporte, 19(1), 23-39.
  • Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E.,… Oja, P. (2003). International Physical Activity Questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35(8), 1381-1395.
  • Esnaola, I., Goñi, A. y Madariaga, J. M. (2008). El autoconcepto: Perspectivas de investigación. Revista de Psicodidáctica, 13(1), 69-96.
  • Fraguela-Vale, R., Varela-Garrote, L. y Sanz-Arazuri, E. (2016). Ocio deportivo, imagen corporal y satisfacción vital en jóvenes españoles. Revista de Psicología del Deporte, 25(2), 33-38.
  • Goñi, A. (2009). El autoconcepto físico: Psicología y educación. Madrid: Pirámide.
  • Goñi, E., Madariaga, J. M., Axpe, I. y Goñi, A. (2011). Structure of the Personal Self-Concept (PSC) questionnaire. International journal of Clinical and Health Psychology, 11(3), 509-522.
  • Goñi, E., Esnaola, I., Rodríguez, A. y Camino, I. (2015). Personal self-concept and satisfaction with life in adolescence, youth and adulthood. Psicothema, 27(1), 52-58. doi: 10.7334/psicothema2014.105
  • Goñi, E. y Infante, G. (2010). Actividad físico-deportiva, autoconcepto físico y satisfacción con la vida. European journal of Education and Psychology, 3(2), 199-208.
  • Joseph, R. P., Royse, K. E., Benitez, T. J. y Pekmezi, D. W. (2014). Physical activity and quality of life among university students: exploring self-efficacy, self-esteem, and affect as potential mediators. Quality of Life Research, 23(2), 659-667. doi: 10.1007/s11136-013-0492-8
  • International Physical Activity Questionnaire (2005). Guidelines for data processing and analysis of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ); Short and long forms. Retrived from www.ipaq.ki.se
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
  • Lau, P. W. C., Cheung, M. W. L. y Ransdell, L. B. (2008). A structural equation model of the relationship between body perception and self-esteem: Global physical self-concept as the mediator. Psychology of Sport and Exercise, 9, 493-509. doi: 10.1016/j.psychsport.2007.07.005
  • Lee, I. W. y Kim, J. H. (2013). Improvement of adolescents' obesity through physical activity and self-resilience program. journal of Korean Society Sport Policy, 11(1), 45-55.
  • Martin, K. A., Bassett, R. L. y Conlin, C. (2012). Body image and exercise. En E. O. Acevedo (Ed.), The Oxford handbook of exercise psychology (pp. 55-75). Oxford: Oxford University Press.
  • Martin, K. A., Engg, J. J., Arbour, K. P., Hartman, J. W. y Phillips, S. M. (2005). Mind over muscle? Sex differences in the relationship between body image change and subjective and objective physical changes following a 12-week strength-training program. Body Image: An International journal of Research, 2(4), 363-372. doi: 10.1016/j.bodyim.2005.08.003
  • Murgui, S., García, C. y García, Á. (2016). Efecto de la práctica deportiva en la relación entre las habilidades motoras, el autoconcepto físico y el autoconcepto multidimensional. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 19-25.
  • Organización Mundial de la Salud (2013). Global action plan for the prevention and control of noncommunicable diseases 2013-2020. Switzerland: OMS.
  • Reigal, R., Videra, A., Parra, J. L. y Juárez, R. (2012). Actividad físico deportiva, autoconcepto físico y bienestar psicológico en la adolescencia. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 19-23.
  • Revelle, W. y Zinbarg, R. E. (2009). Coefficients alpha, beta, omega and the glb: Comments on Sijtsma. Psychometrika, 74(1), 145-154. doi: 10.1007/s11336-008-9102-z
  • Rodríguez, M. N. y Ruiz, M. A. (2008). Atenuación de la asimetría y de la curtosis de las puntuaciones observadas mediante transformaciones de variables: Incidencia sobre la estructura factorial. Psicológica, 29(2), 205-227.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis. Understanding concepts and applications. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Tylka, T. L. (2012). Feminist perspectives on body image. En T. F. Cash y L. Smolak (Eds.), Body image. A handbook of science, practice and prevention (pp. 56-66). New York: Guilford Press.
  • Videra-García, A. y Reigal-Garrido, R. (2013). Autoconcepto físico, percepción de salud y satisfacción vital en una muestra de adolescentes. Anales de Psicología, 29(1), 141-147.
  • West, S. G., Finch, J. F. y Curran, P. J. (1995). Structural equation models with nonnormal variables: Problems and remedies. En Hoyle R. H. (Ed.). Structural equation modeling: Concepts, issues and applications (pp. 56-75). Newbery Park: Sage.