Actividad física, autoconcepto físico y bienestar psicológico en estudiantes universitarias mexicanas

  1. Rangel Ledezma, Yunuen Socorro 1
  2. Mayorga-Vega, Daniel 2
  3. Peinado Pérez, Jesús Enrique 1
  4. Barrón Luján, Juan Cristóbal 1
  1. 1 Facultad de Ciencias de la Cultura Física, Universidad Autónoma de Chihuahua, México
  2. 2 Departamento de Educación Física y Deportiva, Universidad de Granada, España
Revista:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: Suplemento 2. Red Temática Conducta Saludable con Deporte de Calidad (REDDECA)

Volume: 26

Número: 2

Páxinas: 61-69

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista de psicología del deporte

Resumo

The main purpose of the present study was to examine the effect of regular physical activity and physical self-concept on the perception of psychological well-being in women Mexican university students using structural equation modeling. A total of 532 women Mexican university students aged 18-26 years old completed the International Physical Activity Questionnaire, Modified Questionnaire of Physical Self concept and Psychological Well-Being Scales. The results of the structural equation modeling showed that the practice of physical activity, through motor competency-physical attractiveness, has an indirect positive effect on the perception of psychological well-being in the dimension of self-acceptance and this in turn has a direct positive effect on personal growth. The proposed model obtains a satisfactory fit, accounting for 43% of the variance in perception of psychological well-being in the dimension of personal growth (variable criteria).

Información de financiamento

El presente estudio fue financiado por la Secretaría de Educación Pública-Subsecretaría de Educación Superior-Dirección de Superación Académica Programa para el Desarrollo Profesional Docente (DE-13-6894), así como la facilidad para la financiación de la publicación (CONACYT, Redes Temáticas, No. 269614). Daniel Mayorga-Vega recibe una ayuda del Plan Propio del Vicerrectorado de Investigación y Transferencia de la Universidad de Granada. : Gracias a la financiación de CONACYT, a través de la Red Temática REDDECA

Financiadores

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