Clases particulares en Españaimplicaciones en las desigualdades educativas

  1. Ariadne Runte-Geidel 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2014

Volume: 64

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE642367 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

Research at an international level has shown that in recent years there has been substantial growth in the use of private classes as an educational reinforcement for students in compulsory education. This subject is closely intertwined with other fundamental issues in education policy such as fairness and freedom of choice, making it an important field for investigation. Previous research has shown that parents who organize private tuition for their children tend to come from the highest socioeconomic and cultural strata of society. This article analyzes the use of Shadow Education by students of Compulsory Secondary Education in the Spanish context of the last decade, through information provided by PISA. This is intended to expand the scientific information on this subject which has been little investigated nationally, but has great international significance and has important implications for equity in education. We therefore decided to explore the consequences of the growth in shadow education for equality in education in Spain. This is a cross-sectional study using the Spanish sample of PISA 2009 and data regarding the use of private tuition collected in the Student Questionnaire and School Questionnaire. These differences in the use of private tuition suggest that further investigation is required and that policies regulating this sector should be introduced.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ FERNÁNDEZ, M.V., ÁLVAREZ LÓPEZ, A., BORQUE LÓPEZ, L et al(2009). Encuesta al alumnado asturiano de Secundaria. Cuadernos FIES, 12, 1-8.
  • BAKER, D., AKIBA, M., LE TENDRE, G. Y WISEMAN, A. (2001). Worldwide Shadow Education: Outside-School Learning, Institutional Quality of Schooling, and Cross-National Mathematics Achievement. Educational Evaluation and Policy Analysis,23, 1-17.
  • BRAY, M. (1999). The Shadow Education System: Private Tutoring and Its Implications for Planners. Paris: UNESCO, International Institute for Educational Planning. Recuperado de http://www.iiep.unesco.org/fileadmin/user_upload/Info_Services_Publications/pdf/2009/Bray_Shadow_education.pdf
  • BRAY, M. (2010). Researching shadow education: methodological challenges and direction. Asia Pacific Educational Review, 11, 3-13.
  • BRAY, M. & NESSE NETWORK (2011). The Challenge of Shadow Education. European Commission. Bruselas, Bélgica. Recuperado de http://www.nesse.fr/nesse/activities/reports
  • BUCHMANN, C. (2002). Getting Ahead in Kenya: Social Capital, Shadow Education, and Achievement. En Schooling and Social Capital in Diverse Cultures, 133-159. Oxford: Elsevier Science Ltd.
  • CONSELL SUPERIOR D’AVALUACIÓ DEL SISTEMA EDUCATIU (2007). L’avaliació de l’educació primària 2007: Informes d’evaluació nº16. Barcelona, España: Novatessa S.L.
  • DRONKERS, J., VAN DER VELDEN, R. Y DUNNE, A. (2012). Why are Migrant Students Better Off inCertain Types of Educational Systems or Schools than in Others? European Educational Research Journal, 11 (1), 11-44.
  • EDUCA-SYSTEM (2011). La política se interesa por las clases particulares. Recuperado de http://www.clasesadomicilio.net/2011/06/la-politica-se-interesa-por-las-clases.html
  • EDUCA-SYSTEM (2012). Regularizar las clases particulares, un beneficio para todos. Recuperado de http://www.clasesadomicilio.net/2012/09/regularizar-las-clases-particulares-un.html
  • FERRER, F., VALIENTE, O. Y CASTEL, J.L. (2010). Los resultados de PISA-2006 desde la perspectiva delas desigualdades educativas: la comparación entre Comunidades Autónomas en España. Revista Española de Pedagogía, 245, 23-48.
  • GALLARDO, L. (2010). Clases particulares: ¿Merece la pena el esfuerzo?Recuperado de http://www.aprendemas.com/Reportajes/P1.asp?Reportaje=19142010
  • GOBIERNO DE CANTABRIA (2011). Informe: Evaluación de Diagnóstico 2009-2010 de Cantabria. Santander, España: Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria.
  • InstitutoNacional de Estadística –INE (2007). Encuesta sobre el Gasto de los Hogares en Educación. Recuperado de http://www.ine.es/jaxi/menu.do?type=pcaxis&path=/t13/p460/2007/&file=pcaxis
  • JUNTADE ANDALUCÍA (2010). Evaluación de Diagnóstico 2009-2010. Informe de Resultados. Sevilla, España: Agencia Andaluza de Evaluación Educativa.
  • JUNTA DE ANDALUCÍA (2011). Evaluación de Diagnóstico 2010-2011. Informe de Resultados. Sevilla, España: Agencia Andaluza de Evaluación Educativa.
  • JUNTA DE EXTREMADURA (2011). Informe de la Evaluación de Diagnóstico 2011. Recuperado de http://recursos.educarex.es/pdf/InformedeResultadosdelaEvaluaciondeDiagnostico2011.pdf
  • LEY ORGÁNICA DE EDUCACIÓN 2/2006 de 3 de mayo.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (2007). PISA 2006 Programa para la Evañuación Internacional de alumnos de la OCDE –Informe Español. Secretaria general Técnica, Madrid, España.
  • PARRA, J.M. (2009): La evolución de la enseñanza Primaria y del trabajo Escolar en nuestro pasado Histórico reciente. Tendencias Pedagógicas, 14,pp. 145-158.
  • PEDRÓ, F.(2012). Políticas públicas sobre apoyo y refuerzo educativo: evidencias internacionales. Revista de Educación, nº extraordinario, 22-45.
  • RUNTE-GEIDEL, A. (2013). La incidencia de las Clases Particulares en España a través de los datos de PISA. Revista Española de Educación Comparada, 21, 249-282.
  • SILOVA, I. (2010). Private tutoring in Eastern Europe and Central Asia: policy choices and implications. Compare, 40 (3), 327–344.
  • SOUTHGATE, D. (2009). Determinants of Shadow Education: A Cross-National Analysis. (Tesis Doctoral). Disponible en la base de datos ProQuest Dissertations and Theses (AAT 305214498).
  • VALIENTE, O. (2008). ¿A qué juega la concertada? La segregación escolar del alumnado inmigrante en Cataluña (2001-06), Profesorado -Revista de currículum y formación del profesorado, 12(2) 1-12.
  • VALIENTE, O. (2012). ¿Tiene sentido hablar de dualización educativa? Cuadernos de Pedagogía, 425, 43-47.
  • VÁSQUEZ-REINA, M. (2007). Empresas de clases particulares. Eroski consumer. Recuperado de http://www.consumer.es/web/es/educacion/extraescolar/2007/10/19/170860.php
  • VELLA, A. y THEUMA, M. (2008): Various Aspects behind Private Tuition: A Study among Form 4 Secondary Schools. (Tesis de doctorado inédita) University of Malta, Malta.
  • VENTURA, A., COSTA, J.A., NETO-MENDES, A. yAZEVEDO, S. (2008): Dimensão e Características da Frequência de Explicações no 12º Ano: do Local ao Nacional. En Costa, J.A., Neto-Mendes, A. y Ventura, A. (eds.), Xplika: Investigação sobre o Mercado das Explicações(pp.119-145). Aveiro: Universidade de Aveiro.