Desarrollo de competencias docentes en la universidad de las fuerzas armadas espe- ecuador

  1. Rodríguez Acosta, Margarita 1
  2. Guerrón Torres, María Isabel 1
  3. Pérez Navío, Eufrasio 2
  1. 1 Universidad de las Fuerzas Armadas - ESPE (Ecuador)
  2. 2 Universidad de Jaén (España)
Revista:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: Colaboraciones

Volum: 20

Número: 2

Pàgines: 218-236

Tipus: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V20I2.10416 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Resum

The globalization of technologies, the knowledge society, and the different socio-economic environments have forced to develop several structural changes in Higher Education, which has led to face new challenges in teacher education so that educators can develop some competences like "learning to learn", "learning to research", "learning to teach", "learning to unlearn", and so forth.This research was sponsored by the Spanish Agency for International Cooperation for Development (AECID). The project called "Design and implementation of innovative teaching-learning activities for the development of teaching competences" aims to determine the actual situationthat the teachers from the Universidad de las Fuerzas Armadas -ESPE can have in regard to the managementof the competences based on some aspects like the different areas of knowledge, years of experience, level of instruction among others, through the data collection in 208 teachers.The ordering of the 12 competences considered in this project: Planning, Research Methodology, Communication, Innovation, Motivation, Evaluation, Tutoring, Media Integration, Teacher professional identity, Institutional belonging, and Interculturalism, reveals that the most important competence for teachers is the one that dealswith planning, and that the least important one is related to Interculturalism. It is also evidenced a high level of correlation (99.5%) between the methodology and the evaluation based on teaching professional identity. The differences in the level of importance of competences among the different variables (years of teaching experience, area of knowledge, age, and so forth) are also analyzed.Based on the foregoing, it is expected that these results will become a diagnosis that will allow teachers not only to develop different innovative activities in the teaching –learning process, but also to foster a culture of educational research and innovation, in order to develop and/or strengthen the teachers ́ competences at Universidad de las Fuerzas Armadas -ESPE.

Referències bibliogràfiques

  • Angulo, J. y Corpas, M.C. (2006). Las competencias de la Titulación de Psicopedagogía a nivel Andaluz: investigando la opinión del profesorado, del alumnado universitario y de los profesionales de la orientación. Revista de Investigación Educativa, 24 (2), 575-593.
  • Cajide, J. y Porto, A. (2002). Competencias adquiridas en la universidad y habilidades requeridas por los empresarios en Galicia. Revista de Investigación Educativa, 20 (2), 449-467.
  • Cano, R. (2009). Tutoría Universitaria y aprendizaje por competencias ¿cómo lograrlo?. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 12 (1). 181-204. Recuperado de http://www.aufop.com/
  • De Miguel, M. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el marco del EEES. Oviedo: Ediciones Universidad de Oviedo.
  • Domínguez, M.C., Medina, A y Cacheiro, M.C. (2010). Investigación e Innovación de la Docencia Universitaria en el EEES. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
  • Domínguez, M.C. (2006). Investigación y formación del profesorado en una sociedad intercultural. Madrid: Universitas.
  • Hernández, F. y Rosario, P. (2006). Promoción del Aprendizaje estratégico y competencias de aprendizaje en estudiantes de primero de universidad: evaluación de una intervención. Revista de Investigación Educativa, 24 (2), 615-631.
  • Martínez, P y Echeverría, B. (2009). Formación basada en competencias. Revista de Investigación Educativa, 27 (1), 125-147.
  • Medina, A. (Coord.) (2013). Formación del profesorado. Actividades innovadoras para el dominio de las competencias docentes. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
  • Medina, A. y Rodríguez, A. (1994). La formación en colaboración del profesorado. Justificación y valoración teórico-práctica. Revista Enseñanza, XII, 33-49
  • Medina, A. y Domínguez, M.C. (1990). Formación del Profesorado en una sociedad tecnológica. Madrid: Cincel
  • Medina, A. (Marzo, 2008). Evaluación del dominio de las competencias docentes-discentes. En M. Saavedra, Simposio llevado a cabo en el Congreso Internacional Formación del Profesorado. Escuela Normal Superior de Michoacán, Morelia.
  • Medina, A. (2009). Formación y Desarrollo de las Competencias Básicas. Madrid: Universitas.
  • Zabalza, M. A. (2006). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.