Estudio sobre inteligencia emocional y afectos en escolares de educación primaria

  1. Mª Concepción Barrón-Sánchez 1
  2. David Molero 2
  1. 1 Consejería de Educación, Cultura y Deportes Junta de Andalucía.
  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Aldizkaria:
Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

ISSN: 1989-2446

Argitalpen urtea: 2014

Zenbakia: 12

Orrialdeak: 7-18

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

Laburpena

This research aims to determine the scores on self-reported emotional intelligence and affections in the same participants, and to verify if there are significant differences in their valuations in terms of the sociodemographic variables considered. The sample consisted of 132 elementary school students. All patients were given the EQi-YV and self-perceived Emotional Intelligence questionary and the Positive and Negative Affect Scale for Children and Adolescents-PANASN. We performed a descriptive study of the dimensions considered in the research tools and analysis in order to obtain significant differences (t-tests and ANOVA) between sociodemographic variables.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bar-On, R. (2005). The impact of emotional intelligence on subjetive well-being. Perspectives in Education, 23, 41-61.
  • Bar-On, R. (2010). Emotional intelligence: an integral part of positive psychology. South African Journal of Psychology, 40 (11), 54-62.
  • Bar-On, R., y Parker, J. D. A. (Eds.) (2000). The Handbook of Emotional Intelligence. Theory, Development, Assessment, and Application at Home, School, and in the Workplace. San Francisco, Ca: Jossey-Bass.
  • Barrón, M. C. (2013). Estudio de las emociones, los afectos y el rendimiento académico en escolares de Educación Primaria (Tesis Doctoral). Universidad de Jaén, Jaén.
  • Bhullar, N., Schutte, N.S. y Malouff, J.M. (2012). Associations of individualisticcollectivistic orientations with emotional intelligence, mental health, and satisfaction with life: a tale of two countries. Individual Differences Reseach, 10 (3), 165.175.
  • Brackett, M.A. y Mayer, J.D. (2003). Convergent, discriminant and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personal and Social Psychological Bolletin, 29, 1147-1158.
  • Brasseur, S. y Gregoire, J. (2011). Líntelligence èmotionelle-Trait chez les adolescents á haut potential: Spédifities et liens avec la réussite scolaire et les compétences sociales. Enfance, 62 (1), 59-76.
  • Chan, D.W. (2005). Self-perceived creativity, family hardiness, and emotional intelligence of Chinese gifted students in Hong Kong. The Journal of Secundary Gifted Education, 16(2-3), 47-56.
  • Extremera, N., Fernández-Berrocal, P. y Salovey, P. (2006). Spannish Version of the Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT). Versión 2.0: Realiabilities, Age and Gender Differences. Psicothema, 18, 42-48.
  • Ferrándiz, C., Hernández, D., Bermejo, R., Ferrando, M. y Sáinz, M. (2012). La inteligencia emocional y social en la niñez y adolescencia: validación castellana de un instrumento para su medida. Revista de Psicodidáctica, 17 (2), 309-339.
  • Frijda, N. H., Manstead, A. S. R., & Bem, S. (2000). Emotions and beliefs. How feelings influence thoughts. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Jiménez, M. I. y López-Zafra, E. (2013). Impacto de la Inteligencia Emocional Percibida, Actitudes Sociales y Expectativas del Profesor en el Rendimiento Académico. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11 (1), 75-98.
  • Keltner, D., Gruenfeld, D. y Andersen, C. (2003). Power, Approach and Inhibition. Psychological Review, 110 (2), 265-284.
  • Latorre, A., del Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investiagción educativa. Barcelona: Ed. Experiencia.
  • Lucas, R. E., Diener, E., & Larsen, R. J. (2003). Measuring positive emotions. In S. J. Lopez & C. R. Zinder (Eds.), Positive psychological assessment. A handbook of models and measures. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Mestre, J. M., Guil, R., Lopes, P., Salovey, P. y Gil, P. (2006). Emotional Intelligence and social and academic adaptation to school. Psicothema, 18, 112-117.
  • Molero, D. (2009, septiembre). Emotional competences of teachers during their initial education. Gender differences in role. Paper presented at the Second International Congress on Emotional Intelligence. Santander. Universidad de Cantabria (Spain).
  • Molero, D. y Ortega-Álvarez, F. (2011). Inteligencia Emocional Autoinformada en escolares de Educación Primaria. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 6, 47-61.
  • Molero, D., Ortega-Álvarez, F. y Moreno, R. (2010). Diferencias en la adquisición de competencias emocionales en funcion del género. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 3, 165-172.
  • Oros, L. (2009). El Valor Adaptativo de las Emociones Positivas. Una Mirada al Funcionamiento Psicológico de los Niños Pobres. Revista Interamericana de Psicología, 43 (2), 288-296.
  • Palomera, R., Fernández-Berrocal, P. y Brackett, M. A. (2008). La inteligencia emocional como competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6 (2), 437-454.
  • Pena, M. y Repetto, E. (2008). Estado de la investigación en España sobre la inteligencia emocional en el ámbito educativo. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15 (6), 400-420.
  • Pena, M., Extremera, N. y Pacheco, L. (2011). El papel de la inteligencia emocional percibida en la resolución de problemas sociales en los adolescentes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22 (1), 69-79.
  • Pena, M., Rey, L. y Extremera, N. (2012). Life Satisfaction and Engagementin Elementary and Primary Educators: Differences in Emotional Intelligence and Gender. Revista de Psicodidáctica, 17 (2), 341-358.
  • Sandín, B. (2003). Escalas Panas de Afecto Positivo y Negativo para niños y adolescentes (PANASN). Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 8 (2), 173-182.
  • Sandín, B., Chorot, R., Lostao, L., Joiner, T.E., Santed, M.A., y Valiente, R.M. (1999). Escalas PANAS de afecto positivo y negativo: Validación factorial y convergencia transcultural. Psicothema, 11 (1), 37-51.
  • Watson, D., Clark, L.A., y Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.
  • Zacagnini, J. (2004). Qué es inteligencia emocional? La relación entre pensamientos y sentimientos en la vida cotidiana. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C. y Walberg, H. J. (2004). Building academic success on social and emotional learning. New York: Teachers College Press.