Autoconcepto e inteligencia emocional de docentes en prácticas

  1. Nerea Cazalla-Luna 1
  2. Francisca Ortega-Álvarez 1
  3. David Molero 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

ISSN: 1989-2446

Year of publication: 2015

Issue: 14

Type: Article

More publications in: Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

Abstract

Introduction: The development of self-concept and emotional intelligence are important to favour personal wellness of teachers. This study aims to know the participants’ scores in self-concept and perceived emotional intelligence as well as analyzing the existence of significant differences between the social and demographic variables set (gender, age and degree) and all the dimensions of the PEI and selfconcept. Method: 104 Educational Psychology and Childhood Education students of the University of Jaen (Spain), who were doing their internship at schools, participated in a non-experimental study. The questionnaires used were the TMMS-24 and AFA models. Results: There were significant differences (p <.05) in terms of gender in family self-concept and emotional self-concept in favor of men. In relation to age, significant differences appear only in family self-concept in favor of younger students. Regarding the degree variable, there are significant differences in emotional perception in favor of Childhood Education students. Discussion: the results achieved are in accordance with those obtained in other studies in similar contexts to ours.

Bibliographic References

  • Álvarez, M. y Bisquerra, R. (2011). Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Wolters Kluwer.
  • Antoñanzas, J. L., Salavera, C., Teruel, P., Sisamón, C., Ginto, A., Anaya, A. y Barcelona, D. (2014). Emotional intelligence and personality in student teachers. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 132, 492-496. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.04.342
  • Arranz, E., Yenes, F., Olabarrieta, F. y Martín, J.L. (2001). Relaciones entre hermanos y desarrollo psicológico en escolares. Infancia y Aprendizaje, 24, 361-377.
  • Ato, M., López, J.J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi: 10.6018/analesps.29.3.178511
  • Augusto-Landa, J. M., Pulido-Martos, M. y López-Zafra, E. (2011). Does perceived emotional intelligence and optimism/pessimism predict psychological well-being? Journal of Happiness Studies, 12, 463-474.
  • Aznar, M.P. (2004). The impact of domestic violence on the health of abused women. Psicothema, 16, 397-401
  • Bar-On, R. (2005). The impact of emotional intelligence on subjetive well-being. Perspectives in Education, 23, 41-61.
  • Bar-On, R. (2010). Emotional intelligence: an integral part of positive psychology. South African Journal of Psychology, 40(11), 54-62.
  • Bellamy, A., Gore, D. y Sturgis, J. (2005). Examining there levance of emotional intelligence within educational programs for the gifted and talented. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 3(2), 53-78.
  • Bhullar, N., Schutte, N.S. y Malouff, J.M. (2012). Associations of dividualisticcollectivisticorientationswithemotionalintelligence, mental health, and satisfaction with life: a tale of two countries. Individual Differences Research, 10(3), 165.175.
  • Bisquerra, R., Pérez-González, J. C. y García-Navarro, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Madrid: Síntesis.
  • Brackett, M.A. y Mayer, J.D. (2003). Convergent, discriminant and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personal and Social Psychological Bolletin, 29, 1147-1158.
  • Brasseur, S. y Gregoire, J. (2011). Lintelligence èmotionelle-Traitchez les adolescents á hautpotential: Spédifities et liensavec la réussitescolaire et les compétences sociales. Enfance, 62(1), 59-76.
  • Cazalla-Luna, N., y Molero, D. (2013). Revisión teórica sobre el autoconcepto y su importancia en la adolescencia. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 10, 43-64.
  • Cazalla-Luna, N., y Molero, D. (2014). Inteligencia emocional percibida, ansiedad y afectos en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(3), 56-73. doi: 10.5944/reop.vol.25.num.3.2014.13858
  • Cazalla-Luna, N., y Molero, D. (en prensa). Inteligencia emocional percibida, disposición al optimismo-pesimismo, satisfacción vital y personalidad de docentes en su formación inicial. Revista de Investigación Educativa, 34(1), en prensa.
  • Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning (2013). 2013 CASEL Guide. Effective Social and Emotional Learning Programs. Preschool aand Elementary School Edition. Chicago: CASEL.
  • De Haro, J. M. y Castejón, J. L. (2014). Perceived emotional intelligence, general intelligence, and early professional success: predictive and incremental validity. Anales de Psicología, 30(2), 490-498. doi: 10.6018/analesps.30.2.154621
  • Extremera, N., Fernández-Berrocal, P. y Durán, A. (2003). Inteligencia emocional y burnout en profesores. Encuentros en Psicología Social, 1, 260-265.
  • Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Triad Meta-Mood Scale. Psychological Report, 94, 751-755. doi: 10.2466/pr0.94.3.751-755
  • Ferreras, C.G., Guzman, J.I.N. y Carulla, L.S. (1998). Factores psicosociales que intervienen en la adquisición del comportamiento tabáquico. Revista Latinoamericana de Psicología, 30, 49-66.
  • García, J. Musitu, G. y Veiga, F. (2006). Autoconcepto en adultos de España y Portugal. Psicothema, 18(3), 551-556.
  • Gartzia, L., Aritzeta, A., Balluerka, N. y Barberá, E. (2012). Inteligencia emocional y género: más allá de las diferencias sexuales. Anales de Psicología, 28(2), 567-575. doi: 10.6018/analesps.28.2124111
  • Hernández-Pina. F., Maquilón-Sánchez, J. y Monroy-Hernández, F. (2012). Estudio de los enfoques de enseñanza en profesorado de Educación Primaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del profesorado, 16(1), 61-77.
  • Izquierdo, F.M. (2001). Un programa de prevención con hijos de alcohólicos. Anales de Psiquiatría, 17, 313-318.
  • Latorre, A., Rincón, D. del y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencia.
  • Martínez, A., Piqueras, J. y Ramos, V. (2010). Inteligencia emocional en la salud física y mental. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(2), 861-890.
  • Mestre, J.M. y Fernández-Berrocal, P. (2007). Manual de inteligencia emocional. Madrid: Pirámide.
  • Musitu, G. y García, J.F. (2004). Consequences of the family socialization in the Spanish culture. Psicothema, 16, 288-293.
  • Musitu, G., García, J. F., & Gutiérrez, M. (1994). AFA: Autoconcepto Forma A (2ª ed.). Madrid: TEA ediciones.
  • Palomera, R. (2008). Educando para la felicidad. En E.G. Fernández-Abascal (Coord.), Emociones positivas (pp. 247-276). Madrid: Pirámide.
  • Palomera, R., Fernández-Berrocal, P. y Brackett, M. A. (2008). La inteligencia emocional como una competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15(6), 437- 454.
  • Pantoja, A. y Alcaide, M. (2013). La variable género y su relación con el autoconcepto y el rendimiento académico del alumnado universitario. Revista Científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 13(1), 124-140.
  • Pena, M. y Repetto, E. (2008). Estado de la investigación en España sobre la inteligencia emocional en el ámbito educativo. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15(6), 400-420.
  • Pena, M., Rey, L. y Extremera, N. (2012). Life Satisfaction and Engagementin Elementary and Primary Educators: Differences in Emotional Intelligence and Gender. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 341-358.
  • Rodríguez, C. y Díez, J. (2014). Conocimiento y competencias básicas en la formación de maestros y maestras. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del profesorado, 18(1), 383-396.
  • Rodríguez, S., Cabanach, R.G., Valle, A., Nuñez, J.C. y González-Pineda, J.A. (2004). Differences in use of self-handicapping and defensive pessimism and its relation with achievement goals, self-esteem and self regulation strategies. Psicothema, 16, 625- 631.
  • Salovey, P., Stroud, L.R., Woolery, A. y Epel, E.S. (2002). Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports: Further explorations using the Trait Meta-Mood Scale. Psychology and Health, 17, 611-627. doi: 10.1080/08870440290025812
  • Salovey, P., Stroud, L.R., Woolery, A. y Epel, E.S. (2002). Perceived emotional intelligence, stress reactivity and symptom reports. Furthers explorations using theTrait Meta-Mood Scale. Psychology and Health, 17(5), 611-627.
  • Shavelson, J., Hubner, J.J. y Stanton, G.C. (1976). Self-concept: validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-442.
  • Watkins, D. y Dhawam, N. (1989). Do we need to distinguish the constructs of selfconcept and self-esteem? Journal of Social Behaviour and Personality, 4(5), 555- 562.
  • Zavala, M.A., Valadez, M. de los D. y Vargas, M.C. (2008). Inteligencia Emocional y habilidades sociales en adolescentes con alta aceptación social. Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15(6), 319-338.
  • Zins, J.E., Weissberg, R.P., Wang, M.C. y Walberg, H.J. (Eds.). (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the reseach say? New York: Teachers College Press.