Aprendizaje-serviciouna propuesta pedagógica para la formación en competencias en educación superior

  1. María del Carmen Pegalajar Palomino 1
  2. África María Cámara Estrella 2
  1. 1 Universidad Católica San Antonio
    info

    Universidad Católica San Antonio

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/05b1rsv17

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Aldizkaria:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Argitalpen urtea: 2014

Zenbakia: 16

Orrialdeak: 83-90

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Hekademos: revista educativa digital

Laburpena

This study analyzes the results of a Teaching Innovation Project developed at the University of Jaén, based on the use of service-learning methodology (ApS) for the development of practices in the subject "Society, Fami-ly and School" of Elementary Education degree. Therefore, it is discussed perceptions of students towards this type of pedagogical approach to the development of generic skills set out in the European context. This is a descriptive study, carrying out data collection through an ad hoc questionnaire (n=194). It is show favorable ApS methodology in the development of research skills and group work and the development of instrumental skills covered in the learning outcomes of the course results. Thus, the experience ApS is a good practice in higher education, resulting motivating for university students to combine theory with practice and social action, sharing knowledge derived from lectures developed at the University with reality in schools.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Amat, F. y Moliner, L. (2010). El aprendizaje servicio en la universidad: una estrategia en la formación de la ciudadanía crítica. Revista electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13, 69-77.
  • Anderson, J. (2000). Learning in deed:service-learning and preservice teacher education. ECS Issue Paper. Education Comission of the States: Denver.
  • Batlle, R. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de aprendizaje y servicio? Crítica, 972, 1-6.
  • Bell, C., Horn, B. y Roxas, K. (2008). We Know it`s service, but what are they learning? Preservice Teachers` understandings of diversity. En Butin, D. (Ed.). Service-Learning and Social Justice Education. Strengthening Justice-Oriented Community Based Models of Teaching and Learning. New York: Routledge.
  • Buchanan, A.M., Baldwin, S.C. y Rudisill, M.E. (2002). Service learning as scholarhip in teacher education. Educational Researcher, 31 (5), 30-36
  • Folgueiras, P., Luna, E. y Puig, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, En prensa.
  • Furco, A. y Billing, S. H. (2002). Service-Learning. The Essence of the Pedagogy. Greenwich: Information Age Publishing.
  • Lucas y Martínez-Odría (2012). La implantación y difusión del ApS en el contexto educativo español. Retos de futuro de una metodología de enseñanza-aprendizaje para promover la innovación en la Educación Superior. Comunicación presentada en el VII CIDUI: La Universidad: una institución de la sociedad. Barcelona.
  • Lucas, S. (2012). Aprendizaje-Servicio como propuesta de integración curricular del Vo- luntariado en la Responsabilidad Social Universitaria. Ponencia presentada a las II Jornadas sobre Responsabilidad Social: Valladolid: Universidad de Valladolid y Caja de Burgos.
  • Martínez-Odría, A. (2005). Service-Learning o Aprendizaje-Servicio: una propuesta de incorporación curricular del voluntariado. Tesis doctoral. Universidad de Navarra.
  • Pacheco, J.L. (2008). Los grupos de trabajo de profesores como estrategia de mejora. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del profesorado, 2 (1), 1-9.
  • Puig J. Mª; Gijón, M., Martín, X. y Rubio, L. (2011) Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, número extraordinario 2011, 45-67.
  • Puig, J.M. y Palos, J. (2006) Rasgos pedagógicos del ApS. Cuadernos de Pedagogía, 257, 60-63.
  • Rodríguez, J.M. (2007). Espacios de reflexión y actuación asociados al quehacer educativo del profesorado. Revista de Ciencias de la Educación, 201, 205-218.
  • Root, S. (2005). Improving Service-Learning Practice: Research on Models to Enhance Impact. En Root, S., Callahan, J. y Billig, S. (Eds.). The National Service-Learning in Teacher Education Partnership: A Research Retrospective. Grenwich: Information Age.
  • Root, S., Callahan, J. y Sepanski, J. (2002). Building teaching dispositions and servicelearning practice: a multi-site study. Michigan Journal of Community Service-Learning, 8, 50-60.