Acogida de estudiantes internacionales en Friburgo. Proyecto Brücke

  1. Amber Montes, Diana 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Foro de Educación

ISSN: 1698-7799 1698-7802

Year of publication: 2014

Issue: 17

Pages: 187-196

Type: Article

DOI: 10.14516/FDE.2014.012.017.009 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Foro de Educación

Abstract

In today’s society, carrying out studies abroad is a highly recommended option and increasingly common in academic students, due to the many advantages it brings to their knowledge. However, the obstacles that these students face to (culture shock, language, etc..) may make their stay less fruitful than considered before coming. Based on this fact, this article shows how they have solved this problem, through a reception and accompaniment project for foreign students, at a Pedagogical University in a city in southern Germany. This article describes the project which covers the main needs of international students attending this German University, also showing what is its purpose and which activities and actions promotes this project for the benefit of foreign students and in the context they are developed. The presentation and knowledge of this project can be a great help to create or improve spanish host initiatives. In turn presents the potential that could have the creation of an equivalent initiative in the University of Granada, that would host and guidance to foreign students during their stay, without prejudice to the services offered by this University for the student coming from other countries.Received: 19/11/2013 / Accepted: 14/02/2014How to reference this articleAmber Montes, D. (2014). Acogida de estudiantes internacionales en Friburgo. Proyecto Brücke. Foro de Educación, 12(17), pp. 187-196. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2014.012.017.009

Bibliographic References

  • Aguado, T. (2003). Pedagogía intercultural. Madrid: McGrawHill.
  • Artículo 88. De las enseñanzas y títulos y de la movilidad de estudiantes. (21, Diciembre de 2001). Ley Orgánica de Universidades, 6/2001.
  • Ayuntamiento de Granada (2013). Ciudades hermanadas. Recuperado el 30 de Abril de 2013, de http://www.granadatur.com/guia-de-la-ciudad/especiales/ciudades-hermanadas/
  • Belvis, E., Pineda, P., Moreno, M. V. (2007). La participación de los estudiantes universitarios en programas de movilidad: factores y motivos que la determinan. Revista Iberoamericana de Educación, 42, pp. 5–25.
  • Brücke (2011, 18 de Julio). Entrada de Blog. Recuperado el 30 de Abril, 2013, http://bruecke.byethost18.com/
  • Echeita, G. & Ainscow, M. (2010). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo, 12, pp. 26-46.
  • Fernández, M. (2010). La movilidad: sello distintivo del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 3 (3), pp. 112-124.
  • Isserstedt & Schnitzer (2005). Internationalisierung des Studiums. Ausländische Studierende in Deutschland. Deutsche Studierende im Ausland. Bonn: Bundesministerium für Bildung und Forschung.
  • Kirchgessner (2008). Zu Gast bei Fremden. Warum fast jeder zweite ausländische Student seinen Aufenthalt in Deutschland abbricht. Die Zeit, 14, Artículo71. Recuperado el 30 de Abril, 2013, http://www.zeit.de/2008/14/C-Auslaendische-Studenten
  • Leiva, J. J. (2013). Bases conceptuales de la educación intercultural. De la diversidad cultural a la cultura de la diversidad. Foro de Educación, 11 (15), pp. 169-197.
  • Pädagogische Hochschule Freiburg (2012a). Statistisches Jahrbuch. Recuperado el 2 de Junio, 2013, de https://www.ph-freiburg.de/fileadmin/dateien/zentral/rektorat/infos/statistisches_jahrbuch_12.pdf
  • Pädagogische Hochschule Freiburg (2012b). Jahresbericht. Recuperado el 2 de Junio, 2013, de https://www.ph-freiburg.de/fileadmin/dateien/zentral/rektorat/infos/jahresbericht_rektorat_1112.pdf
  • Pädagogische Hochschule Freiburg (2013, 17 de Febrero). Brücke. Recuperado el 30 de Abril, 2013, de https://www.ph-freiburg.de/hochschule/zentrale-einrichtungen/zwh/abteilungen/senioren/studienangebot-sose-2011/projektseminare/projekte-stellen-sich-vor/bruecke/basis-tab-de.html
  • Peters, T. y Steinhoff, B. (2012). Projekt BRücKE - Vielfalt und Inklusion im Hochschulleben. Forschendes Service Learning für die weltoffene Hochschule. En Costard, A. (Ed.) Alter forscht! Forschungsaktivitäten im Seniorenstudium. Forschendes Lernen, Aktionsforschung und Ageing Studies (pp. 17-22). Hamburg: Deutsche Gesellschaft für wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium (DGWF)
  • Quintín, O. (2008). Europa: hacia una mayor movilidad. El Magazine, 30, pp. 3-4.
  • Rodríguez, S. (2010). Tendencias actuales en el aprendizaje-adquisición de las lenguas extranjeras: La didáctica del Francés lengua extranjera (FLE). Foro de Educación, 12, pp. 233-253.
  • Unión Europea (2010). Juventud en Movimiento Una iniciativa destinada a impulsar el potencial de los jóvenes para lograr un crecimiento inteligente, sostenible e integrador en la Unión Europea. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. Recuperado el 6 de Febrero, 2013, de http://ec.europa.eu/education/pub/pdf/higher/yom_es.pdf
  • Unión Europea (2011). Tus derechos como estudiante de movilidad. Guía sobre los derechos de los estudiantes que ejercen la movilidad en la Unión Europea. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. Recuperado el 6 de Febrero, 2013, de http://ec.europa.eu/education/pub/pdf/higher/move_es.pdf
  • Vicerrectorado de Relaciones Internacionales y Cooperación al Desarrollo (2013a). Jornadas de Recepción Estudiantes Incoming 2012/2013. Recuperado el 9 de Mayo, 2013, de http://internacional.ugr.es/pages/movilidad/estudiantes/entrantes/jornadas-incoming
  • Vicerrectorado de Relaciones Internacionales y Cooperación al Desarrollo (2013b). Programa Mentor de la UGR (Buddy Programme). Recuperado el 9 de Mayo, 2013, de http://internacional.ugr.es/pages/perfiles/estudiantes/programa-mentor-de-la-ugr
  • Zúñiga, M. (2009). La movilidad internacional de estudiantes universitarios neoleoneses. Un recuento de las dificultades y las ganancias. Revista Perspectivas Sociales, 1-2 (11), pp. 133-154.