Estilos de educación en el ámbito familiar

  1. Cámara Estrella, África María
  2. López González, Juan Bosco
Aldizkaria:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Argitalpen urtea: 2011

Alea: 22

Zenbakia: 3

Orrialdeak: 257-276

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/REOP.VOL.22.NUM.3.2011.11280 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Laburpena

The family, according to the CIS (Spanish Institute for Sociological Research), is one of the main concerns for Spaniards (barometer September 2010). Therefore research around parenting styles is most important as parenting styles impact children education. As agents of socialization, they facilitate learning of attitudes and behaviours which are based on the values of parents, transmitted to children through their relationship styles. In general, in education there is not a pure style, but there are guidelines that define how to educate: the intensity and frequency with which we show our affection, the quality and quantity of communication, and how to set limits and standards. Using the “Teaching Styles Questionnaire”, we conducted a descriptive study of the relationship between parents and children, in order to explore parenting styles; and provide guidance for family education that develops skills and abilities in the parents, and facilitates children’s educational processes. We found that democratic forms of education are characterised by displays of direct of love and affection of parents towards their children and a high degree of autonomy, while the absence of signs of affection, poor communication, excessive control and punishment of unwanted behaviours in children, may be related to more authoritarian styles of education

Erreferentzia bibliografikoak

  • ALONSO GARCÍA, JULIA; ROMAN SANCHEZ, JOSÉ MARÍA, (2005) "Estilos educativos familiares y autoestima de los hijos de 4 y 5 años", En Revista de Psicología General y Aplicada 2005, 58 (1): 101-114, 31 Ref. ISSN 0373-2002.
  • ALUJA, A.; BARRIO GANDARA, M. V.; GARCÍA, L F. (2007). Personalidad, valores sociales y satisfacción matrimonial como predictores de estilos de crianza parentales, En Revista International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3): 725-737, 46 ISSN 1697-2600
  • AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION (2002). The Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. http://www.apa.org/ethics/code2002.pdf
  • ATO, E., GALIÁN, MD. Y HUÉSCAR HERNÁNDEZ, E. (2007) Relaciones entre estilos educativos, temperamento y ajuste social en la infancia: una revisión. En Anales de psicología, Vol. 23, No. 1, pags. 33-40
  • GENERALITAT VALENCIANA. CONSEJERÍA DE EDUCACIÓN. Web per a la convivència escolar. http://www.edu.gva.es/orientados/familia/descargas/Dscargar-cuestionario%20estilos%20educativos.pdf Última visita 15 julio 2011.
  • ELZO, J. (2003). Tipología y modelos de relación familiar. Congreso La familia en la sociedad del siglo XXI. 17, 18, 19 febrero 2003 (paper).
  • GIMENO, A. (1999). La familia: el desafío de la diversidad. Barcelona: Ariel Psicología.
  • LÓPEZ MARTÍNEZ, J.A. (2008) Estilos educativos y sus efectos en la autonomía e iniciativa personal, En Reyero Díez, L. (coord.), Autonomía e iniciativa personal en educación primaria (pags. 43-55). Publicaciones MEC, Subdirección General de Información y Publicaciones.
  • MAZAS MORENO, E., CRESPO, A. Y SAYALERO, H. Orientación y estilos educativos. En Revista electrónica inter universitaria de formación del profesorado, No. 1. Ejemplar dedicado a: Hacia un proyecto de formación profesional del profesorado
  • MEGÍAS V., E.; (coord.), (2002). Hijos y padres: comunicación y conflictos. Madrid: FAD.
  • MONTERO JIMÉNEZ, M. Y JIMÉNEZ TALLÓN, M.A. Los estilos educativos parentales y su relación con las conductas de los adolescentes. En Familia: Revista de ciencias y orientación familiar, ISSN 1130-8893 No 39, 2009, pags. 77-104
  • OLIVA DELGADO, A., PARRA JIMÉNEZ, A., SÁNCHEZ-QUEIJA, I., LÓPEZ GAVIÑO, F. (2007) Estilos educativos materno y paterno: evaluación y relación con el ajuste adolescente. En Anales de Psicología, 23(1): 49-56
  • PÉREZ ALONSO-GETA, P. (2005). Valores y estilos educativos en el contexto familiar, En Lisón Tolosana, C. (coord.) Antropología: horizontes educativos (pp. 145-167) Valencia: Universidad de Valencia.
  • PÉREZ ALONSO-GETA, P.M. (2003). Crianza y estilos familiares de educación, en Gervilla, E. (coord.), Educación Familiar, Nuevas relaciones humanas y humanizadoras. (p. 65-80) Madrid: Narcea.
  • ROJAS MARCOS, L. La familia en la gran ciudad. Congreso La familia en la sociedad del siglo XXI. 17, 18, 19 febrero 2003 (paper).
  • SCHAEFER Y R.Q. BELL (1958) Development of a parental attitude research instrument. Child Development.
  • TORÍO LÓPEZ, S; PEÑA CALVO, J. V.; RODRÍGUEZ MENÉNDEZ, M. C. (2008) Estilos educativos parentales: revisión bibliográfica y reformulación. En Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 20: 151-178.