La interdisciplinariedad en la educación superiorpropuesta de una guía para el diseño de juegos de rol
- García Magna, Deborah
- Castillo Rodríguez, Cristina
- Ríos Moyano, Sonia
- Cristófol-Rodríguez, Carmen
- Carrasco Santos, María Jesús
- Rodríguez Mérida, Rosa María
- Pastor García, Inmaculada
- González Ramírez, David
ISSN: 2444-8729, 1138-9737
Year of publication: 2011
Issue Title: La Red como recurso de información en la educación
Volume: 12
Issue: 1
Pages: 386-413
Type: Article
More publications in: Education in the knowledge society (EKS)
Abstract
The aim of this article is to establish a teaching methodology that is integrated into the requests and necessities of the European Higher Education Area (EHEA), in which the undergraduate student must acquire all the professional competences guaranteeing the employability after his/her studies. We propose an interdisciplinary role play model based on the participation and collaboration among university teachers from different knowledge fields as well as undergraduate students from a great variety of the new Bachelor degrees. This model offers the teacher a useful guide for the design and the development of role play activities, whose aim is the acquisition and the implementation of general and specific competences of the new curricula. The use of an active methodology in our classrooms implies the dinamization of the face to face teaching, since the game is the perfect element inviting the participation and motivation of the student. Thus, we fulfill one of our main objectives, that is, teaching the student to learn how to learn through the simulation of quasireal situations in the academic context.
Bibliographic References
- AAVV. (2005). Actividades para la enseñanza y el aprendizaje de competencias genéricas en el marco del Espacio de Educación Europeo Superior. Zaragoza: Prensas Universitarias.
- Armstrong, E. K. (2003). Applications of Role Playing in Tourism Management teaching: Evaluation of a Learning Method. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education. 2 (1), 5-16.
- Bricall, J. (2000). Informe Universidad 2000. Barcelona, España, marzo de 2000. Extraído el 30 Agosto, 2010, de http://www.oei.es/oeivirt/bricall.htm
- Corpas Pastor, G.; Amaya Galván, M. C.; Bautista Zambrana, M.R.; Castillo Rodríguez, C.; Leiva Rojo, J.; Seghiri Domínguez, M.; Serrano Alcaide, C.; Zambrana Moral, P. (2005). Simulación de la gestión empresarial de proyectos de traducción científico-técnica a través de una plataforma DEV. En Innovación Educativa y Enseñanza Virtual de la Universidad de Málaga (pp1-13). Málaga: Servicio de Innovación Educativa y Servicio de Enseñanza Virtual y Laboratorios Tecnológicos de la Universidad de Málaga.
- Delors, J. (coord.). (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional para la Educación del siglo XXI. Ediciones UNESCO, Santillana, 1996. Extraído el 30 Agosto, 2010, de http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF
- Feinstein, A. H., Mann, S., & Corsun, D.L. (2002). Charing the Experiential Territory: Clarifying Definitions and Uses of Computer Simulation Games and Role Play. Journal of Management Development. 21 (10), 732-744.
- Gil Flores, J.; Álvarez Rojo, V.; García Jiménez, E.; Romero Rodríguez, S. (2004). La enseñanza universitaria, planificación y desarrollo de la docencia. Madrid: EOS.
- Hernández Díaz, A. (2000). Teoría crítica de la enseñanza. En CEPES, Tendencias pedagógicas en la realidad educativa actual (pp. 115-125). Tarija-Bolivia: Editorial universitaria Universidad Juan Misael Saracho. Extraído el 30 Agosto, 2010, de http://cvi.mes.edu.cu/gucid/Members/mtperez/978959160676101.pdf
- Hsu, E. (1989). Role Event Gaming Simulation in Management Education: A Conceptual Framework and Review. Simulation and Games. 20 (4), 409-438.
- Japiassu, H. (1976). Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago.
- Jiménez Martín, S. y Moncholi Chaparro, M.A. (2009). El entrenamiento en técnicas creativas en el Espacio Europeo de Educación Superior. En Actas del I Congreso Internacional Latina de Comunicación Social (pp. 1-12). Tenerife: Universidad de La Laguna. http://www.revistalatinacs.org/09/Sociedad/actas/12silvia.pdf
- Ladousse, G.P. (1987). Role Play. Oxford: Oxford University Press. Lean, J., Moizer, J., Twoler, M. & Abbey, C. (2006). Simulations and Games: Use and Barriers in Higher Education. Active Learning in Higher Education. 7, 227-242.
- León Vegas, M. (2009, octubre). El aprendizaje autónomo a partir del juego de rol en la disciplina de historia moderna. Ponencia presentada en el Congreso Internacional de Innovación Presente y futuro en la Docencia Universitaria, Huelva, España.
- Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
- Morin, E. (2001). La mente bien ordenada: repensar la reforma, reformar el pensamiento. Barcelona: Seix Barral.
- Moss, B. (2000). The Use of Large-Group Role-Play Techniques in Social Work Education. Social Work Education. 19 (5), 471-483.
- Oberle, A. P. (2004). Understanding Public Land Management through Role Play'. Journal of Geography. 103 (5). 199-210.
- Ortega y Gasset, J. (1930). Misión de la universidad. Madrid: Revista de Occidente.
- Pérez i Garcias, A. (2002). Nuevas estrategias didácticas en entornos digitales para la enseñanza superior. En J. Salinas y A. Batista (Eds.), Didáctica y Tecnología Educativa para una comunidad en un mundo digital (pp. 1-26). Panamá: Universidad de Panamá, Facultad de Ciencias de la Educación.
- Piaget, J. (1979). La epistemología de las relaciones interdisciplinarias. En L. Apostel, G. Bergerr, A. Briggs & G. Michaud (Eds.) Problemas de la enseñanza y de la investigación en las universidades (pp. 153-171). México: Asociación Nacional de Universidades e Institutos de Enseñanza Superior.
- Posada Álvarez, R. (2004). Formación superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Revista Iberoamericana de Educación. Sección De los lectores-Educación Superior. Extraído el 30 Agosto, 2010, de http://www.rieoei.org/deloslectores/648Posada.PDF
- Ruben, B.D. (1999). Simulations, Games, and Experience Based Learning: The Quest for a New Paradigm for Teaching and Learning. Simulation and Gaming. 30 (4), 498-505.
- Senge, P.M. (1996). La quinta disciplina. El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje. Barcelona: Granica.
- Sleigh, C. (2004). Using Role Play as a way into the History of Science. Discourse Learning and Teaching in Philosophical and Religious Studies. 3 (2), 131-141.