Diferencias en la adquisición de competencias emocionales en función del género
- Molero López-Barajas, David
- Ortega Alvarez, Francisca
- Moreno Romero de Ávila, María del Rosario
ISSN: 1989-2446
Año de publicación: 2010
Número: 3
Páginas: 165-172
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )
Resumen
This paper describes part of an investigation that is being developed with the students at the University of Jaén framed in emotional education. Its relevance and practical application in future teachers has led to significant contributions by the results obtained (Salovey & Mayer, 1990; Mayer, Salovey & Caruso, 2000, Goleman, 2003; Bisquerra, 2006; Mestre & Fernández-Berrocal, 2007; Palomera, Fernández-Berrocal & Brackett, 2008, Pena & Repetto, 2008), it is obvious interest in this subject and its relationship to educational innovation. Following this summary, we conducted a review of the state of the method, the sample consists of university students, the instrument used TMMS-24 (Fernández-Berrocal, Extremera & Ramos, 2004), the procedure and results. We conducted a descriptive analysis to assess the emotional skills of teachers in their initial training, and another study of relationships to consider the existence of significance in the differences obtained between reviewers on the basis of gender through an analysis of variance.
Referencias bibliográficas
- Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21 (1), 7-43.
- Bisquerra, R. (2006). Educación emocional y bienestar. Bilbao: Praxis.
- Bisquerra, R. (2007). La educación emocional para la convivencia. En E. Soriano (Coord.), Educación para la convivencia intercultural. Madrid: La Muralla.
- Bisquerra, R. (2008). Educación para la ciudadanía y convivencia. El enfoque de la educación emocional. Bilbao: Praxis.
- Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2005). Inteligencia emocional y diferencias individuales en el metaconocimiento de los estados emocionales: una revisión de los estudios con el Trait Meta-Mood Scale. Ansiedad y Estrés, 11, 101-122.
- Fernández-Berrocal, P. Extremera, N. y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish Modified Version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94, 751-755.
- Fernández-Berrocal, P. y Ramos, N. (2005). Evaluando la inteligencia emocional. En P. Fernández-Berrocal y N. Ramos (Eds.), Corazones Inteligentes (pp.35-38). Barcelona: Kairós.
- Goleman, D. (2003). La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
- Greenberg, M. T., Weissberg, R. P., O´Breien, M. U., Zins, J., Fredericks, L., & Elias, M. J. (2003). Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American Psychologist, 58, 466-474.
- Latorre, A., del Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencia.
- Mayer, J. D. y Salovey, P. (1997). What is emocional intelligence? En P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-34). New York: Basic Books.
- Mayer, J. D., Salovey, P. y Caruso, D. (2000). Models of emotional intelligence. En R. Sternberg (Eds.), Handbook of Intelligence (pp.396-420). New York: Cambridge University Press.
- Mestre, J. M. y Fernández-Berrocal, P. (Coords.) (2007). Manual de inteligencia emocional. Madrid: Pirámide.
- Miranda, S. (2001). La educación emocional, factor clave en la educación integral. Tribuna, Comunidad Escolar, 682.
- Molero, D. (2009). Competencias emocionales de los docentes durante su formación inicial. En Fundación Botín, Actas del Congreso Internacional de Inteligencia Emocional (CIIE – 2009). Santander: Universidad de Santander / Fundación Botín.
- Molero, D. y Ortega-Álvarez, F. (2008). Los estilos de aprendizaje de los orientadores durante su formación inicial. En C. Ongallo y J. Clares (Coords.), En Actas del III Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje (pp. 46-53). Cáceres: Universidad de Extremadura.
- Palomera, R. (2008). Educando para la felicidad. En E. G. Fernández-Abascal (Coord.), Emociones positivas (pp.247-276). Madrid: Pirámide.
- Palomera, R., Fernández-Berrocal, P. y Brackett, M. A. (2008). La inteligencia emocional como una competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15 (6), 437-454.
- Pena, M. y Repetto, E. (2008). Estado de la investigación en España sobre inteligencia emocional en el ámbito educativo. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15 (6), 400-420.
- Repetto, E. Beltrán, S., Garay-Gordovil, A. y Pena, M. (2006). Validación del Inventario de Competencias Socioemocionales – Importancia y Presencia – (ICSI/ICS-P) en estudiantes de ciclos formativos y universidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17 (2), 213-223.
- Salovey, P. y Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 6, 1-5.
- Salovey, P., Stroud, L. R., Woolery, A. & Epel, E. S. (2002). Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports: Further explorations using the Trait Meta-Mood Scale. Psychology and Health, 17(5), 611-627.
- Soriano, E. y Osorio, M. M. (2008). Competencias socioemocionales del alumnado “autóctono” e inmigrante de educación secundaria. Bordón, 60 (1), 129-148.