Efectos de la implantación de un sistema de gestión de la calidad en el proceso de elaboración de aceite de olivaun estudio internacional
ISSN: 1316-0354
Año de publicación: 2009
Volumen: 15
Número: 29
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista agroalimentaria
Resumen
The aim of this paper is to make available, through an empirical study, whether the introduction of a quality management system in the olive oil extraction process according to the norm ISO 9001:2000 would have a positive impact on the quality of the final product. In order to achieve this objective, the data analyzed were collected by means of questionnaires sent to a sample of 2.800 olive oil plants, of which 501 answered to it. The statistical analysis of the data collected allowed classifying the olive oil plants in five clusters according to different standards of quality, as follows: very high, high, medium, low and very low. The membership to one or another cluster was determined by the involvement of each olive oil plant with six factors: characteristics of the milling process, the existence of complementary management methods, implementation of formative actions, treatment of basic processes, availability of alternative processes and classification methods for the products. The results obtained show that the introduction of a quality management system according to the norm ISO 9001:2000 in the olive oil extraction process allows a percentage increase in the obtaining of a product of quality.
Referencias bibliográficas
- ABLAN, Elvira; ABREU, Edgar. 2007. «Venezuela: efectos nutricionales de los cambios alimentarios, 1980-2005». En: Agroalimentaria, Vol. 12, 24 (enero-junio): 11-31.
- ARELLANO, Rolando. 2002. Comportamiento del consumidor y marketing. Aplicaciones prácticas para América Latina. México: Editorial Harla.
- BAYE, Michael. 2006. Economía de empresa. Quinta Edición. Madrid: McGraw Hill.
- CÁMEL, Anderson Eduardo. 2008. «20% se incrementó demanda de embutidos en 2007». En: Diario El Universal, edición 25/01/2008.
- CHÁVEZ, Nilda. 1994. Introducción a la investigación educativa. Maracaibo-Venezuela: Artes Gráficas.
- HERNÁNDEZ, Roberto; FERNÁNDEZ, Carlos; BAPTISTA, Pilar. 2006. Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.
- HURTADO, Jacqueline. 2007. El proyecto de investigación. Quinta Edición. Caracas: Ediciones Quirón.
- MÉNDEZ, José. 2007. La economía en la empresa. Tercera Edición. México: McGraw Hill
- MÉNDEZ, Carlos. 2001. Metodología. Segunda edición. Santa Fe de Bogotá: McGraw Hill.
- PARDO Antonio; RUIZ, Miguel. 2002. SPSS 11. Guía para el análisis de datos. Madrid: McGraw Hill.
- PARRA O., Javier. 2000. Guía de Muestreo. Maracaibo: Dirección de Cultura de la Universidad del Zulia.
- SCHIFFMAN, León; LAZAR, Leslie. 2001. Comportamiento del consumidor. Cuarta edición. México: Prentice Hall.
- SCHIFFNER, Eberhard; OPPEL, Klaus; LÖRTZING, Dietrich. 1996. Elaboración casera de carne y embutidos. ZaragozaEspaña. Editorial Acribia, S.A.
- SEGOVIA, Emma; CONTRERAS, Diego; MARCANO, Daniel; PIRELA, Ramón; ALBORNOZ, Arlenis. 2005. «Conducta del consumidor de carne bovina según clase socioeconómica en el municipio Maracaibo, estado Zulia, Venezuela». En: Agroalimentaria, Vol. 11, 21 (julio-diciembre): 113-121.
- SIERRA, Restituto. 1999. Técnicas de Investigación Social. Teorías y Ejercicios, Decimotercera edición. Madrid: Editorial Paraninfo.