Ecología en acción. Una experiencia educativa

  1. Martín Ezpeleta, Antonio 1
  2. Echegoyen Sanz, Yolanda 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Pangeas: Revista Interdisciplinar de Ecocrítica

ISSN: 2695-5040

Ano de publicación: 2020

Número: 2

Páxinas: 74-88

Tipo: Artigo

DOI: 10.14198/PANGEAS2020.2.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Outras publicacións en: Pangeas: Revista Interdisciplinar de Ecocrítica

Resumo

The design and results of an ecocriticism-based teaching experience carried out by the authors, professors of Literature and Natural Sciences at the Faculty of Education of the University of Valencia, are presented. Thus, in addition to the interdisciplinary theoretical-methodological approach basing this experience, the didactic activities implemented in the academic year 2016-2017 and generated from the story “Anaconda” (1921) by Horacio Quiroga are described. These try to focus on a reading in which the voice of nature prevails, in this case taking shape in the dialogues and reflections of the snakes. The atavistic image assimilating the ophidians with evil is broken and, at the same time, it is shown that the true enemy of biodiversity is mankind. These are core ecological values that were already revealed during the Decade of Education for Sustainable Development of the United Nations (2005-2014), where the need to prioritize the protection of the environment and the preservation of biodiversity at all educational levels was stated. Thus, it seems especially relevant to collaborate in raising awareness among the teachers of the future, who can also incorporate the Ecocriticm assumptions into their training background.

Referencias bibliográficas

  • ALVES BEDENDI, M. L. (2011). "Literatura infantil y educación ambiental. Contribución en la construcción de la identidad del ser humano". En Eventos pedagógicos, 2 (3), 59-69.
  • BALLESTER, J. (1991). La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó.
  • CHEVALLARD, Y. (1991). La transposición didáctica. Buenos Aires: Aique.
  • DELMIRO, B. (2002). La escritura creativa en las aulas. En torno a los talleres literarios. Barcelona: Graó.
  • DYMENT, J., O'CONNELL, T. (2007). "Journal Writing on Wilderness Expeditions as a Tool for Sustainability Education-Reflections on the Potential and the Reality". En Applied Environmental Education and Communication, 6 (2), 139-148. https://doi.org/10.1080/15330150701598189
  • FLYS JUNQUERA, C., MARRERO HENRÍQUEZ, J.M., BARELLA VIGAL, J. (eds.) (2010). Ecocríticas. Literatura y medio ambiente. Madrid: Iberoamericana / Vervuert.
  • FREIRE, P. (1989). La educación como práctica de la libertad, trad. L. Ronzoni. Madrid: Siglo XXI.
  • GIROUX, H. (1994). "Doing Cultural Studies. Youth and the Challenge of Pedagogy". En Harvard Educational Review, 64 (3), 278-309. https://doi.org/10.17763/haer.64.3.u27566k67qq70564
  • GIROUX, H. (2005). Estudios culturales, pedagogía crítica y democracia radical, epílogo D. Kellner. Madrid: Popular.
  • Golema, D., Bennet, L., Barlow, Z. (2012). Ecoliterate. How Educator Are Cultivating Emotional, Social and Ecological Intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
  • "Horizonte 2020, un nuevo modelo pedagógico". Consultado en línea (28/10/2017): http://www.educacionjesuitas.es/noticias/248-horizonte-2020-un-nuevo-modelo-pedagogico
  • JOVER, G. (2007). Un mundo por leer. Educación, adolescentes y literatura. Barcelona: Octaedro.
  • JOVER, G. (coord., 2009). Constelaciones literarias. Sentirse raro. Miradas sobre la adolescencia. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • LARDONE, L., ANDRUETO M. T. (2007). La construcción del taller de escritura. Buenos Aires: Homo Sapiens.
  • LASO Y LEÓN, E. (2010). "La literatura infantil y juvenil: el nacimiento de una conciencia". En Carmen Flys Junquera, José Manuel Marrero Henríquez y Julia Barella Vigal (eds.): Ecocríticas. Literatura y medio ambiente. Madrid: Iberoamericana / Vervuert, 339-370. https://doi.org/10.31819/9783964566317-017
  • MARINA, J.A. (2016) "Humanidades. Una propuesta para volver a integrarlas en la educación". El Confidencial, 23 de febrero de 2016. Consultado en línea (28/10/2017): http://www.joseantoniomarina.net/articulo/humanidades-una-propuesta-para-volver-a-integrarlas-en-la-educacion/
  • Martín Ezpeleta, A., Echegoyen Sanz, Y. "La educación científico-literaria. Ecocrítica y sostenibilidad en la novela Sayonara Sushi de Raül Romeva". En Letras hispanas, número monográfico sobre Ecocrítica, en prensa.
  • MARTÍN VEGAS, R. A. (2009). Manual de didáctica de la lengua y la literatura. Madrid: Síntesis.
  • MARTÍNEZ AGUT, M. P. et al. (2007). "Promoción de la sostenibilidad en los currícula de la enseñanza superior desde el punto de vista del profesorado: un modelo de formación por competencias". En Educatio siglo XXI. Revista de la Facultad de Educación, 25, 187-208.
  • MARTOS NÚÑEZ, E., MARTOS GARCÍA, A. (2016). "La perspectiva performativa en las ciencias sociales y en las prácticas alfabetizadoras de educación ambiental, literaria y patrimonial". En Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 5 (1), 10-40.
  • MARTOS NÚÑEZ, E., CAMPOS FERNÁNDEZFIGARES, M., MARTÍNEZ EZQUERRO, A. (2017). “Superando la dicotomía entre humanidades y ciencias. De las narrativas míticas a la difusión científica a través de la cultura del agua”. En CTS. Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 12 (35), 177-182.
  • MENDOZA, A. (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lectoliteraria. Málaga: Aljibe.
  • NEWCOMB, M. (2012). "Sustainability as a design principle for composition: Situational creativity as a habit of mind". En College Composition and Communication, 63 (4), 593-615.
  • "Phenomenal Education" (2017). Consultado en línea (28/10/2017): http://www.phenomenaleducation.info/phenomenon-based-learning.html
  • ORR, D. (2004). Earth in Mind. On Education, Environment and the Human Prospect. Victoria: Island.
  • ORR, D."¿Para qué sirve ahora la Educación Superior?". En La situación del mundo 2010. Cambio cultural: del consumismo hacia la sostenibilidad, Barcelona: Icaria, 155-167.
  • OWENS, D. (2001). Composition and Sustainability: Teaching for a Threatened Generation. Urbana: NCTE.
  • QUIROGA, H. (1991). Cuentos, ed. de Leonor Fleming. Madrid: Cátedra.
  • PRÁDANOS, L.I. (2012). "Decrecimiento o barbarie: ecocrítica y capitalismo global en la novela futurista española reciente". En Ecozon@. European Journal of Literature, Culture and Environment, 3 (2), 71-92. https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2012.3.2.473
  • PRÁDANOS, L.I. (2015a). "La enseñanza del español en la era del antropoceno: hacia la integración de la sostenibilidad en las clases de español como lengua extranjera". En Hispania, 98 (2), 333-345. https://doi.org/10.1353/hpn.2015.0056
  • PRÁDANOS, L.I. (2015b). "The Pedagogy of Degrowth. Teaching Hispanic Studies in the Age of Social Inequality and Ecological Collapse". En Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, 19, 153-168. https://doi.org/10.1353/hcs.2016.0029
  • PRÁDANOS, L.I. (2016). "Ecocrítica en los estudios literarios y culturales españoles contemporáneos. Una tendencia emergente desesperadamente necesaria". En La nueva literatura hispánica, 20, 269-288.
  • RODARI, G. (1985). Gramática de la fantasía. Introducción al arte de inventar historias. Barcelona: Hogar del Libro.
  • SÁNCHEZ-ENCISO, J., RINCÓN, F. (1988). Los talleres literarios. Una alternativa al historicismo. Barcelona: Montesinos.
  • SAVAGEAU, A.E. (2013). "Let's get personal: making sustainability tangible to students". En International Journal of Sustainability in Higher Education, 14 (1), 15-24. https://doi.org/10.1108/14676371311288921
  • ULL, À., et al. (2009). "La formación de competencias básicas para el desarrollo sostenible: el papel de la Universidad". En Revista de Educación, 1 (extra), 219-237.
  • ULL, À., et al. (2010). "Conocimientos y actitudes del profesorado universitario sobre problemas ambientales". En Enseñanza de las Ciencias, 28 (3), 433-446.
  • ULL, À., et al. (2014). "Preconcepciones y actitudes del profesorado de Magisterio ante la incorporación en su docencia de competencias para la sostenibilidad". En Enseñanza de las Ciencias, 32 (2), 91-112. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.904
  • VILCHES PEÑA, A., GIL PÉREZ, D. (2010). "¿Cómo puede contribuir la educación a la construcción de un futuro sostenible?". En Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 7 (extra 4), 297-315. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.12
  • VILCHES PEÑA, A., GIL PÉREZ, D. (2015). "Ciencia de la Sostenibilidad: ¿Una nueva disciplina o un nuevo enfoque para todas las disciplinas?". En Revista Iberoamericana de Educación, 69 (1), 39-60. https://doi.org/10.35362/rie691152