Autopercepción de la motivación en las clases de educación física según el sexo, la edad y el tipo de práctica físico-deportiva

  1. Pablo Hernández-Martín
  2. Raquel María Guevara Ingelmo
  3. José David Urchaga Litago
  4. José Enrique Moral-García
Journal:
Papeles salmantinos de educación

ISSN: 1578-7265

Year of publication: 2020

Issue: 24

Pages: 149-162

Type: Article

More publications in: Papeles salmantinos de educación

Abstract

Motivation can have a great influence on adherence to physical activity. This study aims to know the motivation of schoolchildren in physical education classes and the possible differences according to sex, age and type of sport practiced. A total of 182 Compulsory Secondary Education schoolchildren between 12 and 16 years old participated, of which 95 were boys and 87 girls. As an instrument, the “Questionnaire on Motivation in Physical Education classes (CMEF)” was used. The results show that motivation is higher in boys despite the fact that girls present a higher identified motivation. According to age, younger school children feel more motivated in all dimensions and demotivation increases with age. The practice of individual sports is associated with greater motivation, although team sports involve greater external motivation.

Bibliographic References

  • AIBAR, A.; JULIÁN, J. A.; MURILLO, B.; GARCÍA GONZÁLEZ, L.; ESTRADA, S.; BOIS, J. Actividad física y apoyo de la autonomía: El rol del profesor de Educación Física. Revista de Psicología del Deporte, 2015, vol. 24, nº 1, p. 155-161.
  • ARMENTA GONZÁLEZ PALENZUELA, F. La motivación y adhesión hacia la actividad física y el deporte. Escuela Abierta, 2015, n.º 7; 137-152.
  • ATKIN, A. J.; GORELY, T.; BIDDLE, S. J.; MARSHALL, S. J.; CAMERON, N. Critical hours: physical activity and sedentary behavior of adolescents after school. Pediatric Exercise Science, 2008, vol. 20, nº 4, p. 446-456.
  • ASHUTOSH, A.; NRUSINGHA, P.; ANSHUMAN, M. Students’ sports acti-vity preference and their attitudes toward physical education. International Journal of Modern Trends in Engineering and Research, 2016, vol. 3, nº 3, p. 328-332.
  • BAENA-EXTREMERA, A.; GRANERO, A.; PONCE DE LEÓN, A.; SANZ, E.; VALDEMOROS, M. A.; MARTÍNEz, M. Psychological factors related to physical education classes as predictors of students’ intention to partake in leisure-time physical activity. Ciência & Saúde Coletiva, 2016, vol. 21, p. 1105-1112. 10.1590/1413-81232015214.07742015
  • BAGOIEN, T. E.; HALVARI, H.; NESHEIM, H. Self-determined motivation in physical education and its links to motivation for leisure-time physical activity, physical activity, and well-being in general. Perceptual and Motor Skills, 2010, vol. 111, no 2, p. 407-432. 10.2466/06.10.11.13.14.PMS.111.5.
  • BELTRÁN, V.J.; DEVÍS, J.; PEIRÓ, C. AF en adolescentes de la comunidad valenciana. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 2012, vol. 12, nº 45, p. 123 137.
  • BLAIR, S. N. Physical inactivity: the biggest public health problem of the 21st century. British Journal of Sports Medicine, 2009, nº 43, p. 1-2.
  • BRYAN, C. L.; SOLMON, M. A. Student motivation in physical education and engagement in physical activity. Journal of Sport Behavior, 2012, nº 35, p. 267-285.
  • CARNEIRO, L.; GÓMES, A. R. Querer fazer exercício e fazer exercício: pa-pel dos fatores pessoais e psicológicos. Revista iberoamericana de psicolo-gía del ejercicio y el deporte, 2016, vol. 11, nº 2, p. 253-261.
  • CASTRO SÁNCHEZ, M.; ZURITA-ORTEGA, F.; CHACÓN CUBEROS, R. Clima motivacional en deportistas en función de la modalidad deportiva. SPORT TK Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 2019, vol. 8, nº 1, p. 31-38.
  • CHACÓN CUBEROS, R.; ARUFE GIRÁLDEZ, V.; CACHÓN ZAGALAZ, J.; ZAGALAZ SÁNCHEZ, Mª L.; CASTRO GARCÍA, D. Estudio relacio-nal de la práctica deportiva en escolares según el género. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 2016, vol. 5, nº 1, p. 85-92.
  • CHACÓN CUBEROS, R.; CASTRO-SÁNCHEZ, M.; MUROS MOLINA, J.J.; ESPEJO GARCÉS, T.; ZURITA ORTEGA, F.; LINARES MANRIQUE, M. Adhesión a la dieta mediterránea en estudiantes universitarios y su relación con los hábitos de ocio digital. Nutrición Hospitalaria, 2016, vol. 33, nº 2, p. 405-410.
  • CHEN, S. H.; WANG, J.; JIN, M.; LAU, K. O. Motivation of sport participation in elite athletes with physical disabilities in mainland china. Asian Journal of Exercise & Sports Science, 2007, vol. 4, nº 1, p. 63-67.
  • COIMBRA, D. R.; GOMES, S. S.; OLIVEIRA, H. z.; REzENDE, R, A.; CASTRO, D.; MIRANDA, R.; BARA FILHO, M. G. Características motivacionais de atletas brasileiros. Motricidade, 2013, vol. 9, nº 4, p. 64-72.
  • CORRADO, L.; TESSITORE, A.; CAPRANICA, L.; RAUTER, S.; TOPIC, M. D. Motivation for a dual-career: Italian and Slovenian student athle-tes. Kinesiologia Slovenica, 2012, vol. 18, no 3, p. 47-56.
  • DECI, E. L.; RYAN, R. M. A motivational approach to self: Integration in per-sonality. In R. Deinstbier (Ed.), Nebraska symposium on motivation, 1991, vol. 38. Perspectives on motivation (pp. 237-288).
  • DECI, E. L.; RYAN, R. M. The” what” and” why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 2000, vol. 11, nº 4, p. 227-268. Lincoln.
  • FRADEJAS MEDRANO, E.; ESPADA MATEOS, M. valuación de la motivación en adolescentes que practican deportes en edad escolar. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 2018, nº 33, p. 27-33.
  • GÁLVEZ CASAS, A., et al. Estado nutricional y calidad de vida relacionada con la salud en escolares del sureste español. Nutrición Hospitalaria, 2015, vol. 31, nº 2, p. 737-743.
  • GARCÍA MESEGUER, M.J.; BURRIEL, F.C.; GARCÍA MESEGUER, M.J.; SERRANO URREA, R. Adherence to Mediterranean diet in a Spa-nish university population. Appetite, 2014, nº 78, 156–164.
  • GONZÁLEZ, J.; PORTOLÉS, A. Actividad física extraescolar: relaciones con la motivación educativa, rendimiento académico y conductas asociadas a la salud. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 2014, vol. 9, nº 1, p. 51-65.
  • GUEVARA, R.M.; SáNCHEZ-MORO, E. La actividad física en estudiantes de educación secundaria según sexo y curso escolar. En Temas actuales de investigación en las áreas de la salud y la educación. Oviedo: Scinfoper, 2017, p. 665-672.
  • GUZMAN, J.F.; CARRATALA, E.; GARCÍA FERRIOL, A.; CARRATALÁ, V. Propiedades psicométricas de una escala de motivación deportiva. Motricidad. European Journal of Human Movement, 2006, vol. 16, p. 85-98.
  • HARTER, S. Effectance motivation reconsidered. Toward a develop mental model. Human development, 1978, vol. 21, no 1, p. 34-64.10.1159/000271574.
  • MASLOW, A. A theory of human motivation.Psychological Review. 1943, vol. 50, nº 4, p. 370-396. http://dx.doi.org/10.1037/h0054346.
  • MERCÉ, J. Un estudio descriptivo de las características técnicas, físicas y mo-tivacionales de escuelas deportivas de fútbol (alevines, infantiles y cadetes) (Tesis doctoral inédita). Universitat de Valencia, Valencia, 2008.
  • MORAL, GARCÍA, J.E.; ROMÁN PALMERO, J.; LÓPEZ, GARCÍA, S.; ROSA, GUILLAMÓN, A.; PÉREZ, SOTO, J.J.; GARCÍA, CANTÓ, E. Propiedades psicométricas de la Escala de Motivación Deportiva y análisis de la motivación en las clases de educación física y su relación con nivel de práctica de actividad física extraescolar. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 2019, nº 36, p. 283-289.
  • MORAL GARCÍA, J.E.; AGRASO LÓPEZ, A.D. et al. MORAL GARCÍA, J. E., et al. Práctica de actividad física según adherencia a la dieta mediterrá-nea, consumo de alcohol y motivación en adolescentes. Nutrición Hospitalaria, 2019, vol. 36, no 2, p. 420-427.
  • MORAL GARCÍA, J.E., et al. The influence of physical activity, diet, weight status and substance abuse on students’ self-perceived health. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2020, vol. 17, no 4, p. 1387.
  • MORAL GARCÍA, J.E., NIETO RODRÍGUEz, J., et al. Perception of ado-lescents on physical education classes according to the physical activity level, weight status, gender and age. Journal of Physical Education & Sport, 2019, vol. 19, p. 40-48.
  • MORENO, J. A.; CERVELLÓ, E.; GONZÁLEZ CUTRE, D. Young athletes motivational profiles. Journal of Sports Science and Medicine, 2007, vol. 6, 172-179.
  • MORENO MURCIA, J.A.; CERVELLÓ, E.; HUÉSCAR, E.; BELANDO, N.; RODRÍGUEZ, J. Motivational profiles in physical education and their relation to the Theory of Planned Behavior. Journal of sports science & medicine, 2013, vol. 12, nº 3, p. 551-558.
  • NAVAS, L.; SORIANO, J. A. Análisis de los motivos para practicar o no actividades físicas extracurriculares y su relación con el autoconcepto físico en estudiantes chilenos. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 2016, vol. 11, p. 69-76.
  • NICHOLLS, J. G. The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1989.
  • NÚÑEZ RAMÍREZ, M. A.; BANEGAS RIVERO, R. A.; ESPARZA GARCÍA, I. G.; OZUNA BELTRÁN, A. G.; CLARK MENDÍVIL, Y. Estudio de los motivos en la práctica deportiva. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 2020, vol. 15, nº 1, p. 1-6.
  • NÚÑEZ, M. L.; FAJARDO, E.; QUIMBAYO, J. H. El docente como motiva-dor. Percepciones de los estudiantes de la Facultad Ciencias de la Salud de la Universidad del Tolima (Colombia). Salud Uninorte, 2010, vol. 26, nº 2, p. 260-268.
  • ORTEGA, F.B., et al. Physical fitness levels among European adolescents: the HELENA study. British journal of sports medicine, 2011, vol. 45, nº 1, p. 20-29.doi:10.1136/bjsm.2009.062679
  • PÉREZ LÓPEZ, V.; DEVÍS, J. La promoción de la AF relacionada con la salud. La perspectiva de proceso y de resultado. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 2033, vol. 3, nº 10, p. 69-74.
  • RASMUSSEN, M.; LAUMANN, K. The academic and psychological benefits of exercise in healthy children and adolescents. European Journal of Psychology of Education, 2013, vol. 28, p. 945-962. 10.1007/s10212-012-0148-z
  • RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, P.; GUILLÉN, F. Motivos de participación deportiva en jóvenes deportistas mexicanos. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 2017, vol. 17, nº 3, p. 105–115.
  • RODRÍGUEZ, P. L.; GARCÍA, E.; SÁNCHEZ, C.; LÓPEZ-MIÑARRO, P. A. Percepción de la utilidad de las clases de educación física y su relación con la práctica físico-deportiva en escolares. Cultura y Educación, 2013, vol. 25, p. 65-76. 10.1174/113564013806309127
  • SÁNCHEZ OLIVA, D.; LEO, MARCOS, F. M.; AMADO, ALONSO, D.; GONZÁLEZ PONCE, I.; GARCÍA CALVO, T. Cuestionario de Motiva-ción en Educación Física (CMEF). Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 2012, vol. 7, nº 2, p. 227-250.
  • STANDAGE, M.; GILLISON, F. B.; NTOUMANIS, N.; TREASURE, D. C.. Predicting students’ physical activity and healthrelated well-being: A pros-pective cross-domain investigation of motivation across school physical education and exercise settings. Journal of Sport & Exercise Psychology, 2012, vol. 34, p. 37-60. 10.1123/jsep.34.1.37
  • SUND, A. M.; LARSSON, B.; WICHSTRØM, L. Role of physical and seden-tary activities in the development of depressive symptoms in early adolescence. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 2011, vol. 46, p. 431-441. 10.1007/s00127– 010-0208-0
  • WALLHEAD, T. L.; BUCKWORTH, J. The role of physical education in the promotion of youth physical activity. Quest, 2004, vol. 56, p. 285-301. 10.1080/00336297.2004.10491827
  • WEISS, R.; CAPRIO, S. The metabolic consequences of childhood obesity. Best Practice & Research Clinical Endocrinology & Metabolism, 2005, vol. 19, nº 3, p. 405-419.