La formación digital del estudiante universitario digitalcompetencias, necesidades y pautas de actuación

  1. Hernández Sánchez, Alba María 1
  2. Quijano López, Rocío 2
  3. Pérez Ferra, Miguel 3
  1. 1 Consejería de Educación de la Junta de Andalucía
  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  3. 3 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Hamut´ay

ISSN: 2313-7878

Year of publication: 2019

Volume: 6

Issue: 1

Pages: 19-32

Type: Article

DOI: 10.21503/HAMU.V6I1.1572 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hamut´ay

Abstract

The present study aims to identify the level of digital competence of university students at the beginning of their training as future teachers; as well as to understand the needs of digital training in coherence with their future professional performance. In such a way as to contrast that the performance of digital competence is heterogeneous and devoid in relation to the abilities that involve high order thinking skills. The study population consists of 559 first-year pedagogy students from the universities of Granada, Jaén and Oviedo who have completed an “ad hoc” questionnaire validated by expert judges with a Cronbach´s alpha of 0.791 out of 51 items with a Likert type graded answer about digital competence.

Bibliographic References

  • Apple, M., W. (2018). Curricular form and the logic of te- chnical control: building the possessive individual. En M. W. Apple (editor). Cultural and Economic Reproduction in Education (pp. 8 – 28). London: Routledge.
  • Aranda, G. A., Martínez, N. Faraci, P. & Cechich, A. (2013). Hacia un framework de evaluación de calidad de informa- ción en foros de discusión técnicos. Argentine Symposium on Software Engineering. Recuperado de http://42jaiio.sa- dio.org.ar/proceedings/simposios/Trabajos/ASSE/01.pdf
  • Cabero, J. & Llorente, M. C. (2008). La alfabetización di- gital de los alumnos. Competencias digitales para el siglo XXI. Revista Portuguesa de Pedagogía, 36 (1). Recuperado de https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/ view/1234/682
  • Cabero J., Marín, V., & Infante, A. (2011). Creación de un entorno personal para el aprendizaje: desarrollo de una ex- periencia. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educa- tiva, 38, 1-13. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/ bitstream/handle/10272/10798/Creacion_de_un_entor- no_personal.pdf?sequence=2
  • Castellanos, A.; Sánchez-Romero, C. & Calderero, J.F. (2017). Nuevos modelos tecnopedagógicos. Competen- cia digital de los alumnos universitarios. Revista Electró- nica de Investigación Educativa, 19 (1), 1-9. https://doi. org/10.24320/redie.2017.19.1.1148
  • Churches, A. (2009). Taxonomía de Bloom para la era di- gital. Eduteka.org. Recuperado de http://www.eduteka.org/ TaxonomiaBloomDigital.php
  • Colomer, J.C., Sáiz, J. & Bel, J.C. (2018). Competencia di- gital en futuros docentes de Ciencias Sociales en Educación Primaria: análisis desde el modelo TPACK. Educatio Siglo XXI, 36 (1),107-128. https://doi.org/10.6018/j/324191
  • Declaración de Bolonia (1999). Declaración conjunta de los ministros europeos de enseñanza, Bolonia, 12 de ju- nio de 1999. Recuperado de https://www.google. com/ search?source=hp&ei=EJk6W6K2MYOusAHPh63Q- Cw&q=Declaraci%C3%B3n+de+Bolonia.&oq=De- claraci%C3%B3n+de+Bolonia.&gs_l=psy-ab.3..0i22i- 30k1l10.1257.7016.0.7434.25.18.0.0.0.0.963.2304. 0j4j6-2.7.0....0...1c.1.64.psy-ab..18.6.2302.0..0.106. eG5H5axpQ8A
  • Gabarda, V., Rodríguez-Martín, A. & Moreno-Rodríguez, M. D. (2017). La competencia digital en estudiantes de magisterio. Análisis competencial y percepción personal del futuro maestro. Educatio Siglo XXI, 35(2), 253-274, 253- 274. https://doi.org/10.6018/j/298601