Análisis de las expectativas de los estudiantes del Grado de Educación Primaria sobre la enseñanza-aprendizaje de la Educación Física escolar

  1. Javier CACHÓN ZAGALAZ 1
  2. María SÁNCHEZ ZAFRA 1
  3. Déborah SANABRIAS MORENO 1
  4. Mª Luisa ZAGALAZ SÁNCHEZ 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Year of publication: 2020

Issue Title: Educación Física, investigación y escuela

Volume: 34

Issue: 95

Pages: 11-28

Type: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V34I1.75412 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

The change in the educational organization and the communication between teachers and students demands to know the expectations and interests of future teachers. For this reason the objective of this study is to know the interests and expectations of students in the Primary Education Degree (PED) about their learning as teachers and the acquisition of knowledge in the subjects of Physical Education (PE) and its Didactics II and Games and Sports. To this end, a systematic review of the literature and an analysis of the data on the expectations of teachers' students is carried out on a sample of 285 students, representing three of the four groups of the subject EF and its Didactics II and the only existing group of Games and Sports. The design was empirical and cross-sectional, applying the question "What expectations do you have about what you are going to learn in this subject," from which responses were obtained grouped according to expectations embodied, age and gender. For the analysis, the statistical program SPSS 22.0 was used, performing percentages, TStudent test and bivariate correlations. It is concluded that the learning expectations of the teachers in training are the didactic methods followed by the contents of the EF subject, and the practices adapted to the age, being in the programming what they show less interest.

Bibliographic References

  • Cachón, J., López-Manrique, I. Romero, S., Zagalaz, M. L., & González, C. (2015). Opinión de docentes y estudiantes del Máster de secundaria sobre las aportaciones de este a la formación del profesorado, la calidad docente y los intereses personales. Magister, 27(1), 1-10.
  • Cañabate, D., Tesouro, M., Puiggali, A., & Zagalaz, M. L. (2019). Estado actual de la EF desde el punto de vista del profesorado. Propuestas de mejora. Retos, 35, 45-73.
  • Castañeda, C., Campos, M. C., & Del Castillo, O. (2016). AF y percepción de la salud de los estudiantes universitarios. Revista de la Facultad de Medicina, 64(2), 277-284.
  • Castañeda, C., Zagalaz, M. L., Arufe, V., & Campos-Mesa, C. (2018). Motivos hacia la práctica de AF de los estudiantes universitarios sevillanos. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 13(1), 79-89.
  • Castejón, F. & Giménez, F. (2017). Conocimiento del contenido y conocimiento pedagógico del contenido de EF en educación secundaria. Retos, 32, 146-151.
  • Castro, M., Zurita, F., & Chacón, R. (2019). Motivation towards sport based on socio-demographic variables in university students from Granada. Journal of Sport and Health Research, 11(1), 55-68.
  • Chacón, R., Chacón, F., Zurita, F., Cachón, J., Zagalaz, M. L., & Chinchilla, J. L. (2017). Characterization of motivation and type of physical-sport practice in adults through COMPASS profiles. Journal of Human Sport & Exercise, 13(1), 161-173.
  • Chacón, R., Zurita, F., Cachón, J., Espejo, T., & Castro, M. (2018). Clima motivacional percibido hacia el deporte en estudiantes universitarios de educación física. Apunts: EF y Deportes, 131, 49-59.
  • Consejería de Educación, Cultura y Deporte (2015). Orden de 17 de marzo por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la EP en Andalucía. Sevilla: BOJA nº 60 de 27 de marzo.
  • Costes, A., Fuster, J., Castellar, C., & Planas, A. (2014). Las competencias específicas en las webs de los grados universitarios de Ciencias de la AF y Deporte. Retos, 25, 43-47.
  • Durán, D. & Giné, C. (2011). La formación del profesorado para la educación inclusiva: Un proceso de desarrollo profesional y de mejora de los centros para atender la diversidad. Revista Latinoamericana de Educación inclusiva, 5(2), 153-170.
  • Fernández, R., González, L., Fernández, N., & Segura, M. J (2010). Calidad universitaria: expectativas de los estudiantes recién incorporados. Revista Nacional de Administración, 1(2), 17-30.
  • Fernández-Rivas, M. & Espada-Mateos, M. (2017). Formación inicial y percepción del profesorado sobre los estilos de enseñanza en Educación Física. Retos, 31, 69-75.
  • Gaviria, D. F. & Castejón, F. J. (2013). El proceso didáctico en EF como generador de valores y actitudes. Qualitative Research in Education, 2(2), 161-186.
  • González-Víllora, S., Villar-García, L., Pastor-Vicedo, J. C., & Gil-Madrona, P. (2013). Propuesta didáctica interdisciplinar en EP en España: la enseñanza de la EF y el inglés. Paradigma, 34(2), 31-50.
  • Hutton, B., Salanti, G., Caldwell, D. M., Chaimani, A., Schmid, C. H., Cameron, C., ...& Mulrow, C. (2015). The PRISMA Extension Statement for Reporting of Systematic Reviews Incorporating Network Meta-analyses of Health Care Interventions: Checklist and Explanations PRISMA Extension for Network Meta-analysis. Annals of InternalMedicine, 162(11), 777-784.
  • Jefatura del Estado (2006). Ley Orgánica 2/2006, de Educación de 3 de mayo (LOE). Madrid: BOE nº 196 de 4 de mayo.
  • Keramat-Hosseini, S. (2012). Designing a Model for Measuring the Quality of Educational Services of Universities and Evaluating the Quality of Educational Services of Master of Art fields in Tarbiat Moallem University in Iran by using a Designed Model. Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 4(21), 4325-4332.
  • Llano, A., Gutiérrez, M., Stable, A., Núñez, M. C., Masó, R. M., & Rojas, B. (2016). La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista MediSur, 14(3), 320-327.
  • López, V. M., Pérez, D., Manrique, J. C., & Monjas, R. (2016). Challenges of Physical Education. XXI Centruy, 29, 182-187.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). RD 126 de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la EP. Madrid: BOE nº 52de 1 de marzo.
  • Montávez, M. (2011). La expresión corporal en la realidad educativa. Descripción y análisis de su enseñanza como punto de referencia para la mejora de la calidad docente en los centros públicos de EP de la ciudad de Córdoba. Tesis doctoral. Universidad de Córdoba.
  • Morales, V., Berrocal, M. A., Morquecho, R., & Hernández, A. (2013). Evaluación de la calidad en el área de EF en un centro de enseñanza secundaria y bachillerato. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 8(2), 411-427.
  • Murillo, B., Julián, J. A., García-González, L., Abarca, A. & Zaragoza, J. (2014). Influencia del género y de los contenidos sobre la AF y la percepción de competencias en educación física. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 36, 131-143.
  • Pérez, J. (2015). Expectativas, satisfacción y rendimiento académico del alumnado universitario. Revista de Psicología y Educación, 10(1), 11-32.
  • Pérez-Roux, T. (2009). Transformación de las representaciones y emergencia de la identidad profesional durante la formación inicial de los docentes de EF: un estudio en la zona de Nantes-Francia. Ágora para la EF y el Deporte, 10, 59-79.
  • Quintero, J. E., Jiménez, F., & Area, M. (2018). Más allá del libro de texto. La gamificación mediada con TIC como alternativa de innovación en EF. Retos, 34, 343-348.
  • Ruiz, C. (2016). Estrategias pedagógicas para mejorar la convivencia escolar desde la AF y el deporte. Revista Ciencia y AF, 3(2), 1-14.
  • Soto, J. L. & Torres, C. A. (2016). Percepciones y expectativas del aprendizaje en jóvenes universitarios. Revista de Docencia Universitaria, 14(1), 51-67.
  • Spittle, M. & Spittle, S. (2015). Content of curriculum in physical education teacher education: expectations of undergraduate physical education students. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 44(3), 257-273.
  • Tárraga, R., Grau, C., & Peirats, J. (2013). Actitudes de los estudiantes del Grado de Magisterio y del Máster de Educación Especial hacia la inclusión educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del profesorado, 16(1), 55-72.
  • Vroom, V. (1964). Trabajo y Motivación. Nueva York: Wiley.
  • Zagalaz, M. L., Molero, D., Campoy, T., & Cachón, J. (2011). Las expectativas depositadas en el Máster de Educación Secundaria por los futuros docentes durante su formación inicial. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 19-34.
  • Zagalaz-Sánchez, M. L., Cachón-Zagalaz, J., & Lara-Sánchez, A. J. (2014). Fundamentos de la programación de EF en Primaria. Madrid: Síntesis.