Análisis de la relación entre autoconcepto y violencia escolar (bullying) en los últimos cursos de educación primaria

  1. Sánchez Zafra, María 1
  2. Cachón Zagalaz, Javier 1
  3. Sanabrias Moreno, Déborah 1
  4. Zagalaz Sánchez, María Luisa 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Aldizkaria:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Argitalpen urtea: 2019

Alea: 49

Zenbakia: 5

Orrialdeak: 39-51

Mota: Artikulua

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V49I5.15113 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Laburpena

Self-concept is a very important construct for the complete and correct development of children in the last stage of Primary Education. The issue of school violence or bullying is also very important, as it is something that can affect school children very deeply. The main objective of the present investigation is to analyze the relationship between both constructs. To do this, we had a sample of 320 students of fifth and sixth year of Primary Education (M = 11.64, D.T. = .505), belonging to an Andalusian province. It is concluded that there is an indirect relationship between self-concept and aggressiveness, so it can be said that having a high self-concept will reduce the aggressiveness of a subject, in the same way that a low self-concept will increase this aggressiveness.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álvaro, J. I. (2015). Análisis del autoconcepto en relación con factores educativos, familiares, físico y psicosociales en adolescentes de la provincia de Granada (Tesis doctoral). España: Universidad de Granada.
  • Baptista, M. N., Rigotto, D. M., Cardoso, H. F., & Martín, F. J. (2012). Soporte social, familiar y autoconcepto: relación entre los constructos. Psicología desde el Caribe, 29(1), 1-18.
  • Cava, M. J., Buelga, S., & Carrascosa, L. (2015). Violencia física y psicológica ejercida en parejas adolescentes: relación con el autoconcepto y la violencia entre iguales. Psicología Conductual, 23(3), 429-446.
  • Chávez-Hernández, A. M., Correa-Romero, F. E., Klein-Caballero, A. L., Macías-García, L. F., Cardoso-Espindola, K. V., & Acosta-Rojas, I. B. (2017). Sintomatología depresiva, ideación suicida y autoconcepto en una muestra de niños mexicanos. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(3), 501-514.
  • De la Torre, M. J., García, M. C., Carpio, M. V., & Casanova, P. F. (2008). Relaciones entre violencia escolar y autoconcepto multidimensional en adolescentes de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Education and Psychology, 1(2), 57-70.
  • Estévez, C., Carrillo, A., & Gómez-Medina, M. D. (2018). Inteligencia emocional y bullying en escolares de Primaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 227-238.
  • Estévez, E. (2005). Violencia, victimización y rechazo escolar en la adolescencia. Universitat de Valencia: Servei de publicacions.
  • Estévez, E., Inglés, C., Emler, N., Martínez-Monteagudo, M. C., & Torregrosa, M. S. (2012). Análisis de la relación entre la victimización y la violencia escolar: El rol de la reputación antisocial. Intervención Psicosocial, 21, 53-65.
  • Gaeta, M. L., & Cavazos, J. (2007). Autoconcepto físico y académico en niños de contextos marginados en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 114-124.
  • Gálvez, A., Rodríguez, P. L., Rosa, A., García-Cantó, E., Pérez, J., Tárraga, P., & Tárraga, L. (2016). Capacidad aeróbica, estado de peso y autoconcepto en escolares de primaria. Elsevier, 28(1), 1-8.
  • Garaigordobil, M., & Oñederra, J. A. (2010). Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 243-256.
  • García, F., & Musitu, G. (1999). AF5: Autoconcepto Forma 5. Madrid: TEA Ediciones.
  • Gómez, A., Sánchez, B. J., & Mahedero, M. P. (2013). Insatisfacción y distorsión de la imagen corporal en adolescentes de doce a diecisiete años de edad. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 15(1), 54-63.
  • Gómez-Mármol, A., Sánchez-Alcaraz, B. J., Molina-Saorín, J., & Bazaco, M. J. (2017) Violencia escolar y autoimagen en adolescentes de la región de Murcia (España). Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 17(68), 677-692.
  • González, P. M., Gutiérrez, H., & Checa, M. (2017). Percepción del maltrato entre iguales en educación infantil y primaria. Revista de Educación, 377, 136-160.
  • Goñi, E., & Infante, G. (2010). Actividad físico-deportiva, autoconcepto físico y satisfacción con la vida. European Journal and Psychology, 3(2), 199-208.
  • Goñi, E., Fernández, A., & Infante, G. (2012). El autoconcepto personal: diferencias asociadas a la edad y al sexo. Aula abierta, 40(1), 39-50.
  • Guillén, F., & Ramírez, M. (2011). Relación entre el autoconcepto y la condición física en alumnos del Tercer Ciclo de Primaria. Revista de Psicología del Deporte, 1, 45-59.
  • Isorna, M., Rial, A., Felpeto, M., & Rodríguez, L. (2017). Evaluación del Impacto del Efecto Relativo de la Edad en el Rendimiento Escolar, Bullying, Autoestima, Diagnóstico de TDAH y Consumo de Tabaco en el Paso de EP a Secundaria. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 44(2), 92-104.
  • Kyle, T. L., Hernández, A., Reigal, R. E., & Morales, V. (2016). Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes. Retos, 29, 61-65.
  • León, J., Núñez, J. L. Domínguez, E. G., & Martín-Albo, J. (2013). Motivación intrínseca, autoconcepto físico y satisfacción con la vida en practicantes de ejercicio físico: Análisis de un modelo de ecuaciones estructurales en el entorno de la programación. Revista Iberoamericana de Psicología del ejercicio y el deporte, 8(1), 39-58.
  • Little, T. D., Henrich, C. C., Jones, S. M., & Hawley, P. H. (2003). Disentangling the “whys” from the “whats” of aggressive behaviour. International Journal of Behavioral Development, 27, 122-133.
  • Melero, S. (2017). Cognitive-behavioral intervention in an adolescent Bullying victim. Revista de Psicología Clínica con niños y adolescentes, 4(2). 149-155.
  • Moreno, D., Estévez, E., Murgui, S., & Musitu, G. (2009). Reputación social y violencia relacional en adolescentes: el rol de la soledad, la autoestima y la satisfacción vital. Psicothema, 21, 537-542.
  • Olweus, D. (1983). Low school achievement and aggressive behaviour in adolescent boys. En D. Magnusson & V. Allen (Eds.), Human development. An internacional perspective (pp. 353-365). Nueva York: Academic Press.
  • Penado, M., & Rodicio, M. L. (2017). Análisis del autoconcepto en las víctimas de violencia de género entre adolescentes. Suma Psicológica, 24, 107-114.
  • Pérez-Fuentes, M. C., Álvarez-Bermejo, J. A., Molero, M. M., Gázquez, J. J., & López, M. A. (2011). Violencia Escolar y Rendimiento Académico (VERA): aplicación de la realidad aumentada. European Journal of Investigation in Health, Education and Psychology, 1(2), 71-84.
  • Pinilla, V. E., Montoya, D. M., & Dussán, C. (2012). El autoconcepto familiar en una muestra de estudiantes universitarios de la ciudad de Manizales. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 4, 177-193.
  • Pinilla, V. E., Montoya, D. M., Dussán, C., & Hernández, J. S. (2014). Autoconcepto en una muestra de estudiantes universitarios de la ciudad de Manizales. Hacia la Promoción de la Salud, 19, 114-127.
  • Puertas, P., Pérez, A., Castro, M., Ubago, J. L., Zurita, F., & San Román, S. (2017). Conductas violentas según género y ocio de pantalla en escolares de la provincia de Granada. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 67-75.
  • Ramírez-Granizo, I., Zurita-Ortega, F., Ubago-Jiménez, J. L., & Sánchez-Zafra, M. (2019). The Association between Violent Behavior, Academic Performance, and Physical Activity According to Gender in Scholars. Sustainability, 11(15), 1-10. DOI: 10.3390/su11154071
  • Ramos-Corpas, M. J., & Musitu, G. (2007). Violencia escolar. Un análisis exploratorio. Investigación DEA. Sevilla: Universidad Pablo Olavide.
  • Rose, A. L., Swenson, L. P., & Waller, E. M. (2004). Overt and relational aggression and perceived popularity: Developmental differences in concurrent and prospective relations. Developmental Psychology, 40, 378-387.
  • Salum-Fares, A., Marín, R., & Reyes, C. (2011). Relevancia de las dimensiones del autoconcepto en estudiantes de escuelas secundarias de ciudad Victoria, Tamaulipas. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(2), 255-272.
  • Shavelson, R. J., Hubner, J. J., & Stanton, G. C. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441.
  • Skapinakis, P., Bellos, T., Magklara, K., Lewis, G., Araya, R., Stylianidis, S., & Mavreas, V. (2011). The association between bullying and early stages of suicidal ideation in late adolescents in Greece. BMC Psychiatry, 8, 11-22.
  • Soriano, J. A., Sampascual, G., & Navas, L. (2010). El autoconcepto físico en la clase de educación física: un análisis centrado en el sexo. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD. Revista de Psicología, 3(1), 419-425.
  • Turner, H.A., Shattuck, A., Finkelhor, D., & Hamby, S. (2017). Effects of Victimization on Adolescent Social Support, Self-Concept and Phychologial Distress. Journal of Interpersonal Violence, 32(5), 755-780.
  • Valdés, A. A., & Carlos, E. A. (2014). Relación entre el autoconcepto social, el clima familiar y el clima escolar con el bullying en estudiantes de secundaria. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(3), 447-457.
  • Valdés, A. A., Yañez, A. I., & Carlos, E. A. (2013). Diferencias entre subgrupos de estudiantes involucrados en el bullying: víctimas, agresores-víctimas y agresores. Liberabit, 19(2), 215-222.
  • Valle-Herrera, T. (2017). Bullying: síntomas y tratamiento. Revista Mexicana de Pediatría, 84(4), 169-170.
  • Webster, G. D., & Kirpatrick, L. A. (2006). Behavioral and self-reported aggression as function of domain-specific self steem. Aggressive Behavior, 32(1), 17-27
  • Zurita, F., Castro, M., Álvaro, J., Rodríguez, S., & Pérez, A. (2016). Self-concept, physical activity and family: Analysis of a structural equation model. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 97-104.