Análisis de la enseñanza de las medidas de dispersión en libros de texto de educación secundaria

  1. Jesús del Pino 1
  2. Antonio Estepa 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Zeitschrift:
Avances de investigación en educación matemática: AIEM

ISSN: 2254-4313

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 16

Seiten: 86-102

Art: Artikel

DOI: 10.35763/AIEM.V0I16.232 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Avances de investigación en educación matemática: AIEM

Zusammenfassung

The aim of the study described is to analyze how the dispersion measures are presented in the didactic units of Statistics, in a sample of 12 textbooks corresponding to 3rd and 4th year of Compulsory Secondary Education. In order to select the sample, we studied which books were used in the public schools, choosing the four most frequently employed according to the grade, distinguishing between 3rd and 4th grades, and taking into account the double optionality (A and B) in the 4th grade. We applied the onto-semiotic approach for our analysis. More specifically, we analyzed the five primary mathematical objects along with which the subject is presented: language, concepts, procedures, arguments and propositions. We found differences in texts for either one grade only or several different grades. Possible semiotic conflicts arising from the use of the analyzed texts are also explained.

Informationen zur Finanzierung

Al Proyecto EDU2016-74848-P (AEI, FEDER)

Bibliographische Referenzen

  • Aleksandrov, A. D., Kolmogorov, A., & Laurentiev, M. A. (1988). La matemática: Su contenido, métodos y significado (8a ed., Vol. 1). Madrid: Alianza Editorial.
  • Batanero, C., Godino, J. D., Vallecillos, A., Green, D. R., & Holmes, P. (1994). Errors and difficulties in understanding elementary statistical concepts. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 25(4), 527-547.
  • Batanero, C., González-Ruiz, I., López-Martín, M. del M., & Contreras, J. M. (2015). La dispersión como elemento estructurador del currículo de estadística y probabilidad. Épsilon, 32(2), 7-20.
  • Chevallard, Y. (1991). La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble, Francia: La Pensée Sauvage.
  • Clark, J., Kraut, G., Mathews, D., & Wimbish, J. (2007). The fundamental theorem of statistics: Classifying student understanding of basic statistical concepts. Recuperado el 15 de octubre de 2019 de https://pdfs.semanticscholar.org/dfc4/ 7fb23105706c0d33e197876c1f0b1956c629.pdf
  • DelMas, R., & Liu, Y. (2005). Exploring students’ conceptions of the standard deviation. Statistics Education Research Journal, 4(1), 55-82.
  • Del Pino, J., & Estepa, A. (2015). Análisis de libros de texto. Estadística de libros empleados en Andalucía. En J. M. Contreras et al. (Eds.), Actas II Jornadas Virtuales en Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria (pp. 117-124). Granada.
  • Del Pino, J., & Estepa, A. (2017). Análisis del tratamiento de la dispersión en libros de texto de 3º y 4º curso de Educación Secundaria Obligatoria. En J. M. Contreras et al. (Eds.), Actas II Congreso Internacional Virtual sobre el Enfoque Ontosemiótico. Granada. Disponible en http://digibug.ugr.es/handle/10481/45411
  • Estepa, A., & Ortega, J. (2006). Meaning of the dispersion and its measures in secondary education. The International Conference on Teaching Statistics-7. Salvador de Bahía, Brasil. Disponible en http://iase-web.org/documents/papers/icots7/ 6F2_ESTE.pdf
  • Fan, L., Zhu, Y., & Miao, Z. (2013). Textbook research in mathematics education: Development status and directions. ZDM, 45(5), 633–646.
  • Font, V., & Godino, J. D. (2006). La noción de configuración epistémica como herramienta de análisis de textos matemáticos: Su uso en la formación de profesores. Educaçao Matemática Pesquisa, 8(1), 67-98.
  • Garfield, J., & Ben-Zvi, D. (2007). How students learn statistics revisited: A current review of research on teaching and learning statistics. International Statistical Review, 75(3), 372-396.
  • Gea, M. M., López-Martín, M. del M., & Roa, R. (2015). Conflictos semióticos sobre la correlación y regresión en los libros de texto de Bachillerato. Avances de Investigación en Educación Matemática, 8, 29-49.
  • Godino, J. D., & Batanero, C. (1994). Significado institucional y personal de los objetos matemáticos. Recherches en Didactique des Mathématiques, 14(3), 325-355.
  • Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM, 39(1-2), 127–135.
  • Godino, J. D., Contreras, Á., & Font, V. (2006). Análisis de procesos de instrucción basado en el enfoque ontológico-semiótico de la cognición matemática. Recherches en Didactique des Mathématiques, 26(76), 39-88.
  • Godino, J. D., & Font, V. (2007). Algunos desarrollos de la teoría de los significados sistémicos. Recherches en Didactique des Mathématiques, 14(3), 325-355.
  • Gómez-Torres, E. (2014). Evaluación y desarrollo del conocimiento matemático para la enseñanza de la probabilidad en futuros profesores de Educación Primaria. Trabajo de Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
  • Hart, A. E. (1983). The non-standard deviation. Teaching Statistics, 5(1), 16-20.
  • Hart, A. E. (1984). How should we teach the standard deviation? Teaching Statistics, 6(1), 24-27.
  • Howson, G. (2013). The development of mathematics textbooks: Historical reflections from a personal perspective. ZDM, 45(5), 647-658.
  • Jones, K., Bokhove, C., Howson, G., & Fan, L. (Eds.) (2014). Proceedings of the International Conference on Mathematics Textbook Research and Development (ICMT-2014). Southampton, Inglaterra: University of Southampton.
  • Loosen, F., Lioen, M., & Lacante, M. (1985). The standard deviation: Some drawbacks of an intuitive approach. Teaching Statistics, 7(1), 2-5.
  • Love, E., & Pimm, D. (1996). ‘This is so’: A text on texts. En A. J. Bishop, K. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick y C. Laborde (Eds.), International handbook of mathematics education (pp. 371-409). Dordrecht, Holanda: Kluwer Academic Publishers.
  • Marco-Buzunáriz, M. A., Muñoz-Escolano, J. M., & Oller-Marcén, A. M. (2016). Investigación sobre libros de texto en los simposios de la SEIEM (1997-2015). En J. A. Macías et al. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX (pp. 325-334). Málaga: SEIEM.
  • MEC (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Recuperado el 15 de octubre de 2019 de https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899consolidado.pdf
  • MEC (2007). Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. Recuperado el 15 de octubre de 2019 https://www.boe.es/boe/dias/2007/01/05/ pdfs/A00677-00773.pdf
  • MECD (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Recuperado el 15 de octubre de 2019 de https://www.boe.es/buscar/pdf/ 2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
  • Moore, D. S. (1990). Uncertainty. En L. A. Steen (Ed.), On the shoulders of giants: New approaches to numeracy (pp. 95-137). Washington, DC: National Academy Press.
  • Ortiz, J. J., Albanese, V., & Serrano, L. (2016). El lenguaje de la estadística y probabilidad en libros de texto de Educación Secundaria Obligatoria. En J. A. Macías et al. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX (pp. 397-406). Málaga: SEIEM.
  • Sánchez, E. A., & Orta, J. A. (2013). Problemas de mediciones repetidas y de riesgo para desarrollar el razonamiento de estudiantes de secundaria en los temas de media y dispersión. Números, 83, 65-77.
  • Shaughnessy, J. M. (1997). Missed opportunities in research on the teaching and learning of data and chance. En F. Biddulph y K. Carr (Eds.), Proceedings of the XX Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (pp. 6-22). Rotorua, Nueva Zelanda: University of Waikata.