Reflexiones sobre la atención de los menores con trastorno de espectro autista en los centros educativos

  1. Javier Cortés Moreno 1
  2. Eva María Sotomayor Morales 1
  3. Enrique Pastor Seller 2
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

ISSN: 1989-2446

Year of publication: 2018

Issue: 3

Pages: 31-44

Type: Article

DOI: 10.17561/REID.M3.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

Abstract

: In the educational field, insertion of minors with Autistic Disorder Spectrum (ASD) under optimal inclusion conditions, is a very complex action. Have the educational centers a solid infrastructure of resources and inclusive tools? Do they have competent and specialized professionals in the attention of students with disabilities?.This article, answers these questions and aims to know the opinion of experts about the care that minors receive in the educational centers. The variables analyzed are: tipologies of the centers, modalities of the Spanish Educational System, the tools and methods of inclusion and the role of actors of the educational community (relatives, minors, teams of educational guidance, teaching staff, specialized professionals, etc.). The methodology used has been qualitative. The data were obtained through two discussion groups in Jaen and in Salamanca. The sample has been established through intentional sampling and ten professionals expert in autism of different disciplines have taken part (education, psychology, social work, occupational therapy, speech, language and hearing therapy). As a main result, all professionals agree that the specialized care of the school centers is insufficient, and that is why minors need private external support or partnerships. It is possible to unanimously conclude, that it is necessary to increase the professional staff in the educational centers, as well as their training and specialization in autism.

Bibliographic References

  • American Psychiatric Association (2013). DSM: Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales.
  • Attwood T. (1993). Unusual behaviours associated with autism. Health Visitor, 66(11), 402-403.
  • Autism Society of America, INC. AND (2011). Autism Society of America Foundation, INC.
  • Consorcio de Autismo (2011). Propuesta de Plan Estratégico para las personas con trastorno de espectro autista y sus familias.
  • Federación Autismo Castilla y León (FACYL) (2006). Proyecto de investigación: La accesibilidad al sistema sanitario de las personas con TEA.
  • Grupo de Estudio de los trastornos del Espectro Autista IIER/ISCIII. (2004). Encuestas realizadas a familiares de personas con autismo en España: Informe sobre Demora Diagnóstica en los TEA. Madrid: Obra Social Cajamadrid.
  • Hernández, J.M. y cols. (2005). Guía de buena práctica para la detección temprana de los trastornos del espectro autista. Revista de Neurología, 41(4), 237-245.
  • Huertas E. y Vigier F. (2010). El grupo de discusión como técnica de investigación en la formación de traductores: Dos casos de su aplicabilidad. Revista Entreculturas, 2, 181- 196.
  • Ley 9/1999, de 18 de noviembre, de Solidaridad en la Educación.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de Mayo, de Educación.
  • Rodríguez, I. R., Moreno, F. J. y Aguilera, A. (2007). La atención educativa en el caso del alumnado con trastornos del espectro autista. Revista de Educación, 344, 425-445.
  • Suárez, M. (2005). El grupo de discusión: una herramienta para la investigación cualitativa. Barcelona: Laertes.