Relación entre autoconcepto, consumo de sustancias y uso problemático de videojuegos en universitariosun modelo de ecuaciones estructurales

  1. Ramón Chacón Cuberos 1
  2. Félix Zurita Ortega 1
  3. Manuel Castro Sánchez 1
  4. Tamara Espejo Garcés 1
  5. Asunción Martínez Martínez 1
  6. Gerardo Ruiz-Rico Ruiz 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Adicciones: Revista de socidrogalcohol

ISSN: 0214-4840

Year of publication: 2018

Volume: 30

Issue: 3

Pages: 179-188

Type: Article

More publications in: Adicciones: Revista de socidrogalcohol

Abstract

This study aims to define and contrast an explanatory model of consumption of alcohol, tobacco consumption, and problematic use of video games based on self-concept and its dimensions in a sample of university students. The research was conducted with a sample of 490 students from the province of Granada (Spain), aged between 20 and 29 years (M = 22.80 ± 3.63), with a homogeneous distribution by gender. The instruments used were the Self-concept Form-5 Questionnaire (García & Musitu, 1999), the Alcohol Use Disorders Identification Test (Saunders, Aasland, Babor, De la Fuente, & Grant, 1993), the Fagerström Test for Nicotine Dependence (Heatherton, Kozlowski, Frecker, & Fagerström, 1991) and the Questionnaire for Experiences Related to Video Games (Chamarro et al., 2014). A model of structural equations was estimated, which was adjusted properly, χ2(8) = 19.843, p = .011; CFI = .963, NFI = .943, IFI = .965, RMSEA = .055. As main results, a positive relationship between social and physical self-concept and consumption of alcohol was obtained, as well as a negative relationship between social self-concept and problematic use of videogames. Academic dimension was negatively related to alcohol and video game use. Furthermore, alcohol consumption was positively related to tobacco consumption and use of video games. It is concluded that levels of self-concept may represent a risk factor in substance abuse and digital leisure, and their study and consideration are appropriate.

Funding information

Project I+D+i “DISPERSA”, code TIN2015-67149-C3-R, entitled “Design of Pervasive Games based on Context-Sensitive Learning Experiences”, funded by the Ministry of Economy and Competitiveness.

Bibliographic References

  • Anderson, C. A., Shibuya, A., Ihori, N., Swing, E. L., Bushman, B. J., Sakamoto, A., … Saleem, M. (2010). Violent video game effects on aggression empathy, and prosocial behaviour in eastern and western countries: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 136, 151-173. doi:10.1037/a0018251.
  • Armendáriz, N. A., Alonso, M. M., Alonso, B. A., López, M. A., Rodríguez, L. A. y Méndez, M. D. (2014). La familia y el consumo de alcohol en estudiantes universitarios. Ciencia y Enfermería, 20, 109-118. doi:10.4067/S071795532014000300010.
  • Beltrán, E. y Chamarro, A. (2016). Videojugadores del League of Legends: El papel de la pasión en el uso abusivo y en el rendimiento. Adicciones, 28, 28-34. doi:10.20882/ adicciones.787.
  • Bewick, B., Koutsopoulou, G., Miles, J., Slaa, E. y Barkham, M. (2010). Changes in undergraduate students’ psychological well-being as they progress through university. Studies in Higher Education, 35, 633-645. doi:10.1080/03075070903216643.
  • Bustos, V., Oliver, A. y Galiana, L. (2015). Validación del Autoconcepto Forma 5 en Universitarios Peruanos: Una herramienta para la psicología positiva: Psicología Reflexao e Critica, 28, 690-697.
  • Byrne, B. M. (2013). Structural equation modelling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming. Routledge: New York.
  • Chacón, R., Castro, M., Caracuel, R., Padial, R., Collado, D. y Zurita, F. (2016). Perfiles de consumo de alcohol y tabaco en adolescentes andaluces de primer ciclo de educación secundaria. Health and Addictions Journal, 16, 93-104.
  • Chacón, R., Zurita, F., Castro, M., Espejo, T., Martínez-Martínez, A. y Linares, M. (2016). Estudio sobre la aplicabilidad de los exergames para la mejora de los índices de obesidad y la imagen corporal en escolares. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11, 97-105.
  • Chamarro, A., Carbonell, X., Manresa, J. M., Muñoz-Mirallles, R., Ortega-González, R., López-Morrón, M. R., … Torán-Monserrat, P. (2014). El Cuestionario de Experiencias Relacionadas con los Videojuegos (CERV): Un instrumento para detectar el uso problemático de videojuegos en adolescentes españoles. Adicciones, 26, 303-311. doi:10.20882/adicciones.31.
  • Dudovitz, R. N., Li, N. y Chung, P. J. (2013). Behavioral self-concept as predictor of teen drinking behaviors. Academic Pediatrics, 13, 316-321. doi:10.1016/j. acap.2013.03.005.
  • Fuentes, M., García, J. F., Gracia, E. y Lila, M. (2011). Autoconcepto y ajuste psicosocial en la adolescencia. Psicothema, 23, 7-12.
  • García, F. y Musitu, G. (1999). AF5: Autoconcepto Forma 5. Madrid: TEA Ediciones.
  • García-Laguna, D. G., García-Salamanca, G. P., Tapiero-Paipa, Y. T. y Ramos, D. M. (2012). Determinantes de los estilos de vida y su implicación en la salud de jóvenes universitarios. Hacia la Promoción de la Salud, 17, 169-185.
  • Gentile, D., Choo, H., Liau, A., Sim, T., Li, D., Fung, D. y Khoo, A. (2011). The multiple dimensions of video game effects. Child Development Perspectives, 5, 75-81. doi:10.1542/peds.2010-1353.
  • Greenfield, P. M. (2014). Mind and media: The effects of television, video games, and computers. Psychology Press: New York.
  • Greenwald, A. G. y Famham, S. D. (2000). Using the implicit association test to measure self-esteem and self-concept. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 10221038. doi:1037/0022-3514.79.6.1022.
  • Haapanen, M. y Tervo, H. (2012). Migration of the highly educated: Evidence from residence spell of university graduates. Journal of Regional Science, 52, 587-605. doi:10.1111/j.1467-9787.2011.00745.x.
  • Hattie, J. (2014). Self-concept. Psychology Press: New York.
  • Heatherton, T., Kozlowski, L., Frecker, R. y Fagerström, K. O. (1991). The Fagerström Test of Nicotine Dependence: a revision of the Fagerström Tolerance Questionnaire. British Journal of Addiction, 86, 1119-1127.
  • Jackson, L., Von Eye, A., Fitzgerald, H., Zhao, Y. y Witt, E. A. (2010). Self-concept, self-esteem, gender, race and information technology use. Computers in Human Behavior, 26, 323-328. doi:10.1016/j.chb.2009.11.001.
  • Karpinski, A. C., Kirschner, P. A., Ozer, I., Mellott, J. A. y Ochwo, P. (2013). An exploration of social networking site use, multitasking and academic performance among United States and European University students. Computers in Human Behavior, 29, 1182-1192. doi:10.1016/j. chb.2012.10.011.
  • Kelly, A., Chan, G., Mason, W. y Williams, J. (2015). The relationship between psychological distress and adolescent polydrug use. Psychology of Addictive Behaviors, 29, 787-793. doi:10.1037/adb0000068.
  • Kobiella, A., Ripke, S., Kroemer, N. B., Vollmert, C., Vollstad-Klein, S., Ulshofer, D. y Smolka, M. N. (2014). Acute and chronic nicotine effects on behaviour and brain activation during intertemporal decission making. Addiction Biology, 19, 918-930. doi:10.1111/adb.12057.
  • Lu, A., Kharrazi, H., Gharghabi, F. y Thompson, D. (2013). A Systematic Review of Health Videogames on Childhood Obesity Prevention and Intervention. Games for Health Journal, 2, 131-141. doi:10.1089/g4h.2013.0025.
  • Marsh, H. W. (2007). Handbook of Sport Psychology. Third Edition. Tenenbaum and R. C. Eklund: New Jersey.
  • Martínez, A., Zurita, F., Castro, M., Chacón, R., Hinojo, M. A. y Espejo, T. (2016). La elección de estudios superiores universitarios en estudiantes de último curso de bachillerato y ciclos formativos. Educare, 20, 1-18. doi:10.15359/ree.20-1.13.
  • Maurage, P., Joassin, F., Speth, A., Modave, J., Philippot, P. y Campanella, S. (2012). Cerebral effects of binge drinking: Respective influences of global alcohol intake and consumption pattern. Clinical Neurophysiology, 123, 892901. doi:10.1016/j.clinph.2011.09.018.
  • McKay, M. T., Sumnall, H. R., Cole, J. C. y Percy, A. (2012). Self-esteem and self-efficacy: Associations with alcohol consumption in a sample of adolescents in Northern Ireland. Drugs: education, prevention and policy, 19, 72-80. doi:10.3109/09687637.2011.579585.
  • Mezquita, L., Stewart, S., Kuntshe, E. y Grant, V. (2016). Estudio transcultural del modelo de cinco factores de motivos de consumo de alcohol en universitarios españoles y canadienses. Adicciones, 28, 215-220. doi:10.20882/ adicciones.822.
  • Moreno, J. A., Moreno, R. y Cervelló, E. (2009). Relación del autoconcepto físico con las conductas de consumo de alcohol y tabaco en adolescentes. Adicciones, 21, 147154. doi:10.20882/adicciones.242.
  • Muros-Ruiz, B., Aragón-Carretero, Y. y Bustos-Jiménez, A. (2013). La ocupación del tiempo libre de jóvenes en el uso de videojuegos y redes. Comunicar, 20, 31-39. doi:10.3916/C40-2013-02-03.
  • Murray, D. E., Durrazo, T. C., Mon, A., Schmidt, T. P. y Meyerhoff, D. J. (2015). Brain perfusion in polysubstance users: Relationship to substance and tobacco use, cognition, and self-regulation. Drug and Alcohol Dependence, 150, 120-128. doi:10.1016/j.drugalcdep.2015.02.022.
  • Murray, J., Farrington, D. y Sekol, I. (2012). Children’s antisocial behaviour, mental health, drug use, and educational performance after parental incarceration: A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138, 175-210. doi:10.1037/a0026407.
  • OMS (2015a). Alcohol. Nota descriptiva Nº 349. Consultado en la Word Wide Web el 12 de Junio de 2016: http:// www.who.int/mediacentre/factsheets/fs349/es.
  • OMS (2015b). Tabaco. Nota descriptiva Nº 339. Recuperado de: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/ fs339/es.
  • Palmer, R., Knopik, V., Hyun, S., Hopfer, C., Corley, R., Young, S., … Hewitt, J. (2013). Prospective effects of adolescent indicators of behavioural disinhibition on DSM-IV alcohol, tobacco, and illicit drug dependence in young adulthood. Addictive Behaviors, 38, 2415-2421. doi:10.1016/j.addbeh.2013.03.021.
  • Portolés, A. y González, J. (2015). Rendimiento académico y correspondencias con indicadores de salud física y psicológica. Sportis, 1, 164-181. doi:10.17979/sportis.2015.1.2.1409.
  • Primack, B., Carroll, M., McNamara, M., Lou, K., King, B., Rich, M., … Nayack, S. (2012). Role of video games in imporving health-related outcomes: A systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 42, 630-638. doi:10.1016/j.amepre.2012.02.023.
  • Rodríguez-Fernández, A., Droguett, L. y Revuelta, L. (2012). School and Personal Adjustment in Adolescence: The Role of Academic Self-Concept and Perceived Social Support. Revista de Psicodidáctica, 17, 397-414. doi:10.1387/RevPsicodidact.3002.
  • Rubio, G. (1998). Validación de la prueba para la identificación de trastornos por el uso de alcohol (AUDIT) en Atención Primaria. Revista Clínica Especializada, 198, 11-14.
  • Sánchez-Sosa, J. C., Villarreal-González, M. E., Ávila, M. E., Vera, A. y Musitu, G. (2014). Contextos de socialización y consumo de drogas ilegales en adolescentes escolarizados. Psychosocial Intervention, 23, 69-78.
  • Saunders, J., Aasland, O., Babor, T., De la Fuente, J. y Grant, M. (1993). Development of the Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT): Who collaborative Project on early detection of persons with harmful alcohol consumption-II. Addiction, 88, 791-804.
  • Shavelson, J., Hubner, J. J. y Stanton, G. C. (1976). Self-concept: validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-442.
  • Teixeira, P. J., Carraça, E. V., Markland, D., Silva, M. N. y Ryan, R. M. (2012). Exercise, physical activity, and self-determination theory: a systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9, 1. doi:10.1186/1479-5868-9-78.
  • Unsworth, N., Redick, T. S., McMillan, B. D., Hambrick, D. Z., Kane, M. J. y Engle, R. W. (2015). Is playing video games related to cognitive abilities? Psychological Science, 26, 759-774. doi:10.1177/0956797615570367.
  • Van Rooij, A. J., Schoenmakers, T. M., Vermulst, A., Vermulst, A., Van den Eijden, R. y Van de Mheen, D. (2010). Online video game addiction: identification of addicted adolescent gamers. Addiction, 106, 205-210.
  • Vaquero, R., Isorna, M. y Ruiz, C. (2012). Revisión sobre la situación actual del consumo de alcohol y práctica físico-deportiva. Journal of Sport and Health Research, 4, 269-288.
  • Villareal-González, M. E. (2009). Un modelo estructural del consumo de drogas y conducta violenta en adolescentes escolarizados. Tesis Doctoral: Universidad Autónoma de Nuevo León (México).
  • Zurita, F., Castro, M., Álvaro, J. I., Rodríguez, S. y Pérez, A. J. (2016). Autoconcepto, Actividad física y Familia: Análisis de un modelo de ecuaciones estructurales. Revista de Psicología del Deporte, 25, 97-104.