La apuesta universitaria en los jóvenes de clases populares. Entre la promoción social y la falta de horizonte

  1. Delia Langa-Rosado 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revista:
RES. Revista Española de Sociología

ISSN: 2445-0367 1578-2824

Any de publicació: 2018

Volum: 27

Número: 1

Pàgines: 135-143

Tipus: Article

DOI: 10.22325/FES/RES.2018.9 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: RES. Revista Española de Sociología

Resum

Our contribution to this debate is based on the discursive analysis of several interviews made to working-class students during the 2015-2016 academic year. We specially focused it on the ways in which these students had faced the tuition fees and grants reforms that have been taking place since 2012. Nevertheless “Bolonia Plan” has also emerged in these discourses as an important institutional change. We have clearly identified an increase in value of University due to the labour market crisis. However, these reforms have materially and academically configured a more constricted context. In the discourses, we also contrast how the option of coming to University is now perceived as a less attractive one because of being more insecure, with new and more uncertain obstacles and whose profitability is not either assured.

Informació de finançament

Proyecto UJA2014/06/33 subvencionado por la Universidad de Jaén y la fundación Caja Rural de Jaén (RFC/Acción6_2014).

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Callender, C. y Jackson, J. (2008): Does the fear of debt constrain choice of university and subject of study? Studies in Higher Education, 33 (4), 405-429.
  • Consejo Económico y Social de España (2015): Informe 03/2015 Competencias Profesionales y Empleabilidad. Madrid: Consejo Económico y Social.
  • Daza, L. y Elías, M. (2013). ¿Qué quedó de la implementación del Espacio Europeo de Educación Superior? Efectos de la crisis en la universidad y panorama actual. Tempora, 15, 71-91.
  • Elías, M. y Daza, L. (2014): Sistema de becas y equidad participativa en la universidad. RASE, 7 (1), 233-251.
  • Elías, M. y Daza, L. (2017): ¿Cómo deciden los jóvenes la transición a la educación postobligatoria? Diferencias entre centros públicos y privados-concertados. RASE, 10 (1), 5-22.
  • Gambetta, D. (1987). Were they pushed or did they jump? Individual decision mechanims in education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Goldthorpe, J. H. (2010): De la sociología. Números, narrativas e integración de la investigación y la teoría. Madrid: CIS.
  • Jiménez, M. L., Río, M. A. y Caro, M. (2013). Política de becas en España y cambios en sus condiciones académicas de preservación: las experiencias, dilemas, recálculos y estrategias de un becariado en riesgo, comunicación presentada al III Congreso Internacional de Etnografía de la Educación. Madrid, 3 a 5 de julio de 2013.
  • Langa, D. y David, M. (2006). A ‘massive university or a university for the masses’: Continuity and Change in Higher Education in Spain and England. Journal of Education Policy, 21 (3), 343-365.
  • Langa, D. y Río, M. (2013). Los estudiantes de clases populares en la universidad y frente a la universidad de la crisis: persistencia y nuevas condiciones para la multiplicación de la desigualdad de oportunidades educativas. Tempora, 16, 71-96.
  • Pons, E. y Martínez, M. (2013). Jóvenes, crisis y acceso a la universidad en Martínez, M. y Albaigés, B. L’estat de l’educació a Catalunya, Anuari 2013.
  • Reay, D. (1998). Always knowing and never being sure. Familiar and institucional habituses and higher education choice. Journal of Education Policy, 13.
  • Sacristán, V. (2014). El cost d’estudiar a Europa. Preus, beques, préstecs i ajuts a les universitats europees (2013-2014). Barcelona: Observatory sistema universitari.
  • Soler, I. (2013). Los estudiantes universitarios. Perfiles y modalidades de vinculación con el estudio en la Universidad española (tesis no publicada). València: Universitat de València.
  • Troiano, H. y Elías, M. (2014). University Access and after: explaining the social composition of degree programmes and the constrasting expectations of studentes. Higher Education, 67, 637-654.
  • Villar, A. (2011). Absències en els estudis universitaris. Ubicacions i itineraris heterogenis, València: Servei de Publicacions de la Universitat de València.