Aportaciones didácticas desde los temas transversales para la resolución de conflictos en el aula “Proyecto borramos las barreras”

  1. Báez-Mirón, Federico
  2. Zagalaz-Sánchez, Mª. Luisa
  3. Martínez-Martínez, Asunción
  4. Zurita-Ortega, Félix
Journal:
Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

ISSN: 2603-6789

Year of publication: 2018

Volume: 2

Issue: 2

Pages: 162-176

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.51754 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

More publications in: Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

Abstract

The concept of "cross curricular themes" is a technical term that refers to teaching and learning contents that, due to their formative relevance, can not be confined within the scope of a specific discipline or curricular area, but must be the object of treatment in all or in a plurality of them. It is, then, content that will be developed "through" the majority of activities that the student performs in the school. The intention of this research on cross-cutting issues is to conduct a review of the most current scientific literature that addresses the analysis of the presence of these in the most recent Spanish legislation as well as offering a practical model of implementation for the resolution of conflicts in the classroom for its didactic development, elaborating action guidelines and relevant information for its treatment. At present, addressing this issue there are numerous training projects in schools and institutes that try to make compatible the individual training of teachers and the overall effectiveness of the school institution, and that are developed primarily through research processes and active participation, with the valuable assistance of advisors and professionals external to the school institution

Bibliographic References

  • Angulo, A. (2009). La tutoría en educación primaria: manual de ayuda. Madrid: Wolters Kluwer.
  • Esteve, J. M. (2008). La tercera revolución educativa. La educación en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Paidós.
  • Fernández, J. (2009). Un currículo para la diversidad. Madrid: Síntesis.
  • Gavidia, V., Aguilar, R. y Carratalá, A. (2011). ¿Desaparecen las transversales con la aparición de las competencias? Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 25, 131-148. ISSN: 0214-4379.
  • Hutton, B., Salanti, G., Caldwell, D. M., Chaimani, A., Schmid, C. H., Cameron, C. y Mulrow, C. (2015). The PRISMA Extension Statement for Reporting of Systematic Reviews Incorporating Network Meta-analyses of Health Care Interventions: Checklist and Explanations PRISMA Extension for Network Meta-analysis. Annals of internal medicine, 162(11), 777-784.
  • LOE: Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 4 de Mayo de 2006, núm.106, pp. 17158-17207.
  • LOGSE: Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado, 4 de octubre de 1990, núm. 238, pp. 2892-28942.
  • LOMCE: Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 10 de diciembre 2013, núm. 295, pp. 97858-97921.
  • Márquez, Y; González, A. y García, Mª. E. (2017). La educación ambiental en la formación en valores. European Journal of Education Studies 3 (12), 502-513. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.1136228
  • Martin, X., Puig, J., Padrós, M., y Trilla, J. (2008). Tutoría. Técnicas, recursos y actividades. Madrid: Alianza.
  • Mateo-Villodres, L. (2010). Tratamiento de los ejes transversales en Educación Primaria. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 8, 1-15. ISSN: 1989-4023.
  • OMS. (2005). La salud y los objetivos de desarrollo del Milenio. Ginebra: OMS.
  • Ortega, J. (2010). Competencias básicas: desarrollo y evaluación en educación Primaria. Madrid: Wolters Kluwer.
  • Perrenoud, Ph. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
  • Perrenoud, Ph. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. Barcelona: Graó.
  • Pujolás, J. (2008). 9 Ideas clave: El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.
  • Real Decreto 126/2014, de 28 de Febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, de 1 de Marzo 2014, núm.52, pp. 19349-19420.
  • Real Decreto 1344/1991 de 6 de septiembre que establece el Currículo de Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, de 13 de septiembre de 1991, núm. 220, pp. 30226 a 30228.
  • Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, de 8 de diciembre de 2006, núm. 293, pp. 43053-43102.
  • Rosales, C. (2000). Orientaciones para la evaluación interna de la enseñanza de temas transversales en centros. Adaxe, 16, 77-96.
  • Rosales, C. (2009). Didáctica: Innovación en la enseñanza. Santiago: Andavira.
  • Rosales, C. (2015). Evolución y desarrollo actual de los Temas Transversales: posibilidades y límites. Foro de Educación, 13 (18), 143-160. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.008
  • Santos, M. (2008). Hacer visible lo cotidiano: teoría y práctica de la evaluación cualitativa. Madrid: Akal.
  • UNESCO (2006). La Red del Plan de Escuelas Asociadas de la UNESCO. Disponible en http://www.UNESCO.org/new/education/networks/
  • Vaello-Orts, J. (2003). Resolución de conflictos en el aula. Madrid: Santillana.
  • Vaello-Orts, J. (2007). Cómo dar clase a los que no quieren. Madrid: Santillana.
  • Veyrunes, PH. y Saury, J. (2009). Stabilité et auto-organisation de l´activité collective en classe: exemple d´un cours dialogué à l'ecole primaire. Revue Françaose de Pedagogie, 169, 67-76.