Análisis de las Conductas Violentas en la escuela en función del género y el tipo de Centro

  1. Sánchez-Zafra, María
  2. Zagalaz-Sánchez, María Luisa
  3. Cachón-Zagalaz, Javier
Aldizkaria:
Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

ISSN: 2603-6789

Argitalpen urtea: 2018

Alea: 2

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 16-29

Mota: Artikulua

DOI: 10.30827/DIGIBUG.49834 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

Beste argitalpen batzuk: Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

Laburpena

Introduction: For many years, the issue of violence in schools has been very present in schools, but seen as normal. In recent years it has become a phenomenon of great concern throughout the world. Objectives: The present investigation has the purpose of describing and relating the violent conducts, the gender and the type of school center of the third cycle of Primary Education. Material and Methods: A descriptive and cross-sectional study was conducted, in which 310 students from the province of Granada participated. Results and discussion: As main results, almost half of the participants have the role of witness. As for the aggressors and the victims, the majority are of the masculine gender. The manifest and relational aggressions present similar values and there are no statistically significant differences according to the type of school, except in the reactive relational category. In relation to the types of aggressiveness according to gender, note that only statistically significant differences appear in the pure relational category. Conclusions: It is concluded that male students are the ones who produce the most aggressions, but at the same time those who suffer the most. Regarding the ownership of the center, say that there are no differences between public and subsidized centers, except in one of the subcategories.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Avilés, J. M. (2003). Bullying: intimidación y maltrato entre el alumnado. Recuperado de: https://es.slideshare.net/Lalvmun/bullying-intimidacin-y-maltrato-entre-el-alumnado-j-mariaavils-martnez
  • Baldry, A. C. y Farrington, D. P. (2007). Effectiveness of programs to prevent school bullying. Victims and Offenders, 2(2), 183-204.
  • Buelga, S., Musitu, G. y Murgui, S. (2009). Relaciones entre la reputación social y la agresión relacional en la adolescencia. International Journal of Clinical and Health Psychology, 9(1), 127-141.
  • Cerezo, F. (2001). Variables de personalidad asociadas en la dinámica bullying (agresores versus víctimas) en niños y niñas de 10 a 15 años. Anales de psicología, 17(1), 37-43.
  • Cerezo, F. (2002). El bullying y su relación con las actitudes de socialización en una muestra de adolescentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5(1), 1-6.
  • Cerezo, F. (2008). Agresores y víctimas del bullying. Desigualdades de género en la violencia entre escolares. Informació Psicológica, 94, 49-59.
  • Cerezo, F. (2009). Bullying: análisis de la situación en las aulas españolas. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(3), 383-394.
  • Cerezo, F. y Méndez, I. (2012). Conductas de riesgo social y de salud en adolescentes. Propuesta de intervención contextualizada para un caso de bullying. Anales de Psicología, 28(3), 705-719.
  • Cerezo, F. y Méndez, I. (2013). Agresores en bullying y conductas antisociales. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(1), 5-14.
  • Chacón-Cuberos, R., Martínez-Martínez, A., Castro-Sánchez, M., Espejo-Garcés, T., Valdivia-Moral, P. A. y Zurita-Ortega, F. (2015). Relación entre bullying, género y actividad física: Estudio en escolares de la provincia de Granada. Trances, 7(6), 791-810.
  • Collel, J. y Escudé (2002). La violencia entre iguales en la escuela: el Bullying. Àmbits de Psicopedagogía, 4, 20-24.
  • Díaz-Aguado, M. J., Martínez, R. y Martín, G. (2004). La violencia entre iguales en la escuela y en el ocio. Estudios comparativos e instrumentos de evaluación. Madrid: Instituto de la Juventud.
  • Díaz-Aguado, M. J., Martínez, R. y Martín, J. (2013). El acoso entre adolescentes en España. Prevalencia, papeles adoptados por todo el grupo y características a las que atribuyen la victimización. Revista de Educación, 348-379.
  • Dijkstra, J. K., Lindenberg, S. y Veenstra, R. (2007). Same-gender and cross-gender peer acceptance and peer rejection and their relation to bullying and helping among preadolescents: Comparing predictions from gender-homophily and goal-framing approaches. Developmental Psychology, 43(6), 1377-1389.
  • Estévez, E. (2005). Violencia, victimización y rechazo escolar en la adolescencia. Universitat de Valencia: Servei de publicacions.
  • Estévez, E., Jiménez, T. y Moreno, D. (2010). Cuando las víctimas de violencia escolar se convierten en agresores: “¿Quién va a defenderme?” European Journal of Education and Psychology, 3(2), 177- 186.
  • Garaigordobil, M. y Oñederra, J. A. (2009). Un análisis del acoso escolar desde una perspectiva de género y grupo. Ansiedad y Estrés, 15(3), 193-205.
  • Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V. y Páez, D. (2015). Bullying y cyberbulling: diferencias entre colegios públicos-privados y religiosos-laicos. Pensamiento Psicológico, 13(1), 39-52.
  • González, P. M., Gutiérrez, H. y Checa, M. (2017). Percepción del maltrato entre iguales en educación infantil y primaria. Revista de Educación, 377, 136-160.
  • Hilt, L. y Nolen-Hoeksema, S. (2009). The emergence of gender differences in depression in adolescence. En S. Nolen-Hoeksema (Ed.), Handbool of depression in adolescents (pp. 111-135). Nueva York: Routledge.
  • Isorna, M., Rial, A., Felpeto, M. y Rodríguez, L. (2017). Evaluación del Impacto del Efecto Relativo de la Edad en el Rendimiento Escolar, Bullying, Autoestima, Diagnóstico de TDAH y Consumo de Tabaco en el Paso de Educación Primaria a Secundaria. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 44(2), 92-104.
  • Jiménez, T. y Lehalle, H. (2012). La violencia escolar entre iguales en alumnos populares y rechazados. Psychosocial Intervention, 21(1), 77-89.
  • Kristensen, S. M. y Smith, P. K. (2003). The use of coping strategies by Danish children classed as bullies, victims, bully/victims, and not involved, in response to different (hypothetical) types of bullying. Scandinavian Journal of Psychology, 44(5), 479-488.
  • Låftman, S., Modin, B. y Östberg, V. (2013). Cyberbullying and subjective health: a large-scale study of students in Stockholm, Sweden. Children and Youth Services Review, 35, 112-119.
  • Little, T. D., Henrich, C. C., Jones, S. M. y Hawley, P. H. (2003). Disentangling the “whys” from the “whats” of aggressive behaviour. International Journal of Behavioral Development, 27, 122-133.
  • Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Ediciones Morata.
  • Ortega-Ruiz, R. (2010). Agresividad injustificada, bullying y violencia escolar. Madrid: Alianza.
  • Ortega-Ruiz, R., Del Rey, R. y Casas, J. A. (2013). La Convivencia Escolar: clave en la predicción del Bullying. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 91-102.
  • Puertas, P., Pérez, A., Castro, M., Ubago, J. L., Zurita, F. y San Román, S. (2017). Conductas violentas según género y ocio de pantalla en escolares de la provincia de Granada. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 67-75.
  • Rigby, K. y Slee, P. (2008). Interventions to reduce bullying. International journal of adolescent medicine and health, 20(2), 165-183.
  • Romera, E. M., Del Rey, R. y Ortega, R. (2011). Prevalencia y aspectos diferenciales relativos al género del fenómeno bullying en países pobres. Psicothema, 23(4), 624-629.
  • Ruiz, R., Riuró, M. y Tesouro, M. (2015). Estudio del bullying en el ciclo superior de primaria. Educación XXI, 18(1), 345-368.
  • Serrano, Á. e Iborra, I. (2005). Informa violencia entre compañeros en la escuela. Serie Documentos (9).
  • Goaprint, S. L. Skapinakis, P., Bellos, T., Magklara, K., Lewis, G., Araya, R., Stylianidis, S. y Mavreas, V. (2011). The association between bullying and early stages of suicidal ideation in late adolescents in Greece. BMC Psychiatry, 8, 11-22.
  • Trautmann, A. (2008). Maltrato entre pares o “bullying”. Una visión actual. Revista Chilena de Pediatría, 79(1), 13-20.
  • Valdés, A. A. y Carlos, E. A. (2014). Relación entre el autoconcepto social, el clima familiar y el clima escolar con el bullying en estudiantes de secundaria. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(3), 447-457.
  • Veenstra, R., Lindenberg, S., Huitsing, G., Sainio, M. y Salmivalli, C. (2014). The role of teachers in bullying: The relation between antibullying attitudes, efficacy, and efforts to reduce bullying. Journal of Educational Psychology, 106(4), 1135-1143.
  • Vera, R. (2010). Violencia en las aulas: el Bullying o acoso escolar. Innovación y Experiencias Educativas, 37, 1-9.
  • Vilches, J. M. (2015). Centros especializados y normalizados de secundaria: relación entre autoestima, agresividad, victimización y calidad de vida en estudiantes de Granada capital (tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada.
  • Vreeman, R. C. y Carrol, A. E. (2007). A systematic review of school-based interventions to prevent bullying. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 161(1), 78-88.
  • Zurita, F., Vilches, J. M., Padial, R., Pérez, A. J. y Martínez, A. (2015). Conductas agresivas y de Bullying desde la perspectiva de la actividad física, lugar de residencia y género en adolescentes de Granada. Revista Complutense de Educación, 26(3), 527-542.