Identidades reflexivas en la universidad: sonidos, imágenes y microrrelatos autobiográficos

  1. Isabel María Ayala Herrera 1
  2. Virginia Sánchez López 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2018

Issue Title: Desarrollo y evolución de competencias históricas en educación obligatoria, propuestas internacionales

Volume: 36

Issue: 1

Pages: 215-230

Type: Article

DOI: 10.6018/J/324241 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

This paper investigates new ways to generate and integrate identities in the classroom using the pedagogical and creative potential of audiovisual microtales. In light that the official curriculum with its general drive silences the individual voices of students, we defend the use of the auto-ethnographic method and experimentation with both narrative and audiovisual language in favoring interdiscursivity so that students’ voices can be amplified. These conceptual foundations were used as a guide in an action research project designed as an introductory activity for a music subject at University. Students from different backgrounds, interests and profiles were invited to lay out the narration of an autobiographical micro-tale with two extra literary supports, music and image, inquiring in their sounds of life. The study concludes that new understandings with an interpretative and socio-critical focus and a qualitative-methodology are highly effective in order to give committed answers that empower the intelligence and capabilities of the students, construct their identity and satisfy their interests in a creative and holistic way.

Bibliographic References

  • Aguirre, I. (2003). Estudio de los imaginarios visuales y musicales de los estudiantes de secundaria en Navarra: aplicaciones educativas, Research Project. Government of Navarra, Spain.
  • Ayala, I., & Castillo, M. (2008). Música, interdisciplinariedad e inclusión social. El friso sonoro como propuesta de aplicación en el aula. In M. L. Zagalaz & A. M. Ribeiro (Eds.), Atividades lúdicas em contextos culturais: interdisciplinaridade e inclusão (pp. 127–136). Capivari de Baixo, Brazil: FUCAP.
  • Ballesta, J. (2012). Bautista, A. y Velasco, H. (Coord.) (2011). Antropología audiovisual: medios e investigación en educación. Madrid: Editorial Trotta. Educatio Siglo XXI, 30(1), 353-356.
  • Bond, V. L., & Huisman Koops, L. (2014). Together Through Transitions: A Narrative Inquiry of Emergent Identity as Music Teacher Educators. Journal of Music Teacher Education, 24(I), 38–50. doi:10.1177/1057083713494012
  • Chion, M. (1993). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2000). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey–Bass.
  • Díaz, M., & Giráldez (coords.) (2013). Investigación cualitativa en educación musical. Barcelona: GRAÓ.
  • Guarinos, V., & Gordillo, I. (2010). El microrrelato audiovisual como narrativa digital necesaria. CISCI 2010. IX Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (vol. 291). Orlando, FL: CISCI. Retrieved from http://www.iiis.org/CDs2010/CD2010CSC/SVD_2010/PapersPdf/OB090CP.pdf
  • Ibarretxe, G. (2006). Imaginarios e identidad juvenil en contextos cotidianos de educación musical. Eufonía. Didáctica de la Música, 38, 73–86.
  • Izquierdo-Magaldi, B., Lacasa, P., & Castillo, H. (2014). ‘Teaching between the lines’: discussing, interpreting and writing stories together. Culture and education, 26(3), 535–556. doi: 10.1080/11356405.2014.965447
  • Jones, B. D., & Parkes, K. A. (2010). The Motivation of Undergraduate Music Students: The Impact of Identification and Talent Beliefs on Choosing a Career in Music Education. Journal of Music Teacher Education, 19(2), 41-56. doi:10.1177/1057083709351816
  • Jorgensen, E. R. (2009). On thick description and narrative inquiry in music education. Research Studies in Music Education, 31(1), 69–81. doi: 10.1177/1321103X09103632
  • Kallio, A. A. (2015). Factional stories: Creating a methodological space for collaborative reflection and inquiry in music education research. Research Studies in Music Education, 37(1), 3–20. doi: 10.1177/1321103X15589261
  • Lagmanovich, D. (2006). El microrrelato: teoría e historia. Palencia: Menoscuarto.
  • Marcellan-Baraze, I., Calvelhe, L., Aguirre, I., & Arriaga, A. (2013). Estudio sobre jóvenes productores de cultura visual: evidencias de la brecha entre la escuela y la juventud. Arte, Individuo y Sociedad, 25(3), 524–535. doi: 10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n3.40752
  • Martínez-Iglesias, J. (2011). Cultura visual e imaginarios juveniles: una investigación narrativa. In F. Hernández (Coord.), Investigar con los jóvenes: cuestiones temáticas, metodológicas, éticas y educativas (pp. 124–132). Barcelona: Universitat, Esbrina- Recerca. Retrieved from http://hdl.handle.net/2445/17362/
  • Navarro, R. M. (2014). Literatura breve en la red: el microrrelato como género transmediático. Tonos digital: Revista electrónica de estudios filológicos, 27, 1–12. Retrieved from https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/40426/1/Literatura%20breve%20en%20la%20red.pdf/
  • Ocaña, A. (2006). Identidad y ciclos de desarrollo profesional de los maestros y maestras de Educación Musical, PhD. Granada: Universidad.
  • Odena, O. (2015). La investigación en educación musical dentro de las Ciencias Sociales: reflexiones desde el Reino Unido. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 12, 1–10. doi: 10.5209/revRECIEM.2015.v12.49141
  • Porta, A. (2014). La construcción de la identidad en la infancia y su relación con la música: un acercamiento a través del análisis cualitativo de los Media. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 5, 71–76. Retrieved from http://hum742.ugr.es/seccion_libre/dedica-revista-de-educao-e-humanidades/
  • Pujadas, J. J. (1992). El método biográfico: el uso de las historias de vida en Ciencias Sociales. Madrid: CIS.
  • Rockwell, E. (1986). Etnografía y teoría en la investigación educativa. In Enfoques. Cuadernos del Tercer Seminario Nacional de Investigación en Educación. Bogotá: Centro de Investigación de la Universidad Pedagógica.
  • Sancho, J., Hernández, F., Herráiz, F., & Vidiella, J. (2009). Una investigación narrativa en torno al aprendizaje de las masculinidades en la escuela. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(43), 1155–1189. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v14n43/v14n43a8.pdf/
  • Valles, J. R. (2008). Teoría de la narrativa: una perspectiva sistemática. Madrid: Iberoamericana.
  • Van Dijk, T. A. (2003). El discurso como estructura y proceso. Estudios sobre el discurso: una introducción multidisciplinaria (vol. I). Barcelona: Gedisa.
  • Woods, P. (1986). Inside Schools: Ethnography in Educational Research. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Yanes, V. R. (2007). La narrativa visual como metodología del sentido: articulación metodológica e implicaciones terapéutico-educativas. Arteterapia, 2, 233–246.